De kali Tuntang ten zuiden van Bawen op Midden-Java, op de achtergrond de Sumbing en de Sindoro. gaan. Zijn huis leek vol mensen; vol wassenen en kinderen. Indische men sen helpen elkaar. Deze eenvoudige man en Maussart uitersten? Welnee! Beide kinderen van Pa van der Steur. Beide kregen hun kans in een voor hen uitzichtloze tijd en beide werden volwaardige leden van de maatschappij; ieder op eigen terrein. Onweerstaanbaar dringt zich de vergelijking op met Gombong, de harde leerschool voor soldatenkinde- ren die ook onmiskenbaar een stempel heeft gedrukt op de Indische maat schappij. Toen ik als onervaren jong ingenieur met een groot werk voor de Staatsspoorwegen werd belast werd er zekerheidshalve een oude rot met jarenlange spoorwegervaring tegen me aangeplakt. Dat was de oude heer Naudin; bouwkundige van de N.I.S. Jarenlang was hij mijn steun en toe verlaat. Hij vertelde me veel over zijn jongensjaren in Gombong, over zijn vader, over het KNIL-oude-stijl, over de Indische wereld van voor de oor log. Ook Naudin was een man van wie een grote rust en zelfbewustheid uit ging. Hij trad nooit op de voorgrond maar hij was er. Je kon op hem reke nen en hij stelde voor zichzelf nooit eisen. Naudin had geleerd te incas seren. Niets en niemand kreeg hem uit zijn evenwicht. Wat is eigenlijk het verschil tussen die oud-Steurtjes en die kerels van Gom bong? Zou er wel verschil zijn? In naam natuurlijk wel, maar innerlijk? Als ik aan hen terugdenk dan waren het toch vaak Mensen met een hoofdletter! Waardoor eigenlijk? De Kerstviering bepaalde me weer bij andere aspecten; de gemoedelijkheid, het wederzijdse vertrouwen, de dia's van Magelang. Die twee jaren dat wij in Magelang woonden, in 1931 en '32 behoren tot de mooiste van mijn kinderjaren. Ik zat in de 5e en 6e klas van de lagere school. We woonden op Bajeman 7. Het huis lag ongeveer waar de weg omlaag gaat dicht aan de straat, ach ter een enorme bougainville. De slok kan langs de weg, meestal met snel schietend water, stortte vlakbij in het ravijn. Achter de bijgebouwen was nog een groot braakliggend gedeelte van de tuin. Hier kwamen mijn ouders bijna nooit; het was ons speelterrein. Het ravijn liep er langs als een nauwe kloof wel 10 m diep; donker door struiken en bamboebosjes met een kleine kali onderin. Een mooier oord voor cowboy- en indianenspelletjes be staat niet. Het is eens gebeurd dat we zoveel rottan te pakken hadden ge kregen dat we daarvan een "kabel" konden maken om ermee in het ravijn af te dalen. Als vliegen tegen een stei le rotswand klommen we daarlangs weer omhoog. Dat ging net zo lang goed tot die rottan eens een keer aan gevreten of doorgerot was. Toen knap te het ding en ik maakte een tuimel van bijna bovenaan tot helemaal onder in de kali. Mijn vriendjes boven had den niets gemerkt en het duurde even voor ik weer bij mijn positieven was. Als ze hulp gingen halen waren we meteen "bepekt". Ik ben toen maar stroomafwaarts langs de kali verder geklauterd totdat ik aan een kleine wasplaats bij een kampong kwam. Daar wees men mij de weg terug en ik was net voor donker thuis. Kreeg straf om dat ik te laat was maar hoefde verder gelukkig niets te vertellen. Dat was de eerste keer dat ik alleen, zonder hulp, het onbekende ruige leven indook In de achtergalerij van dat huis, aan tafel na de avondboterham, was meest al het uur van de verhalen en vertel lingen. Ik 'herinner me een avond dat mijn jongere broer Frank een verhaal vertelde van een catechesatieles van Pa van der Steur. Over Si Abraham, de herder, niet zoals nü maar vroeger, met lange jas en lange baard, brankali ada koetoeVader en Moeder la gen slap van de lach en ik was jaloers. Later vertelde Frank mij dat hij gewoon spelende met Steurtjes mee naar bin nen was gegaan. Alles was daar ex treem ordelijk. Op een slaapzaal was een oudere jongen kapala en iedereen gehoorzaamde hem, Frank ook. Frank zei: je dacht er gewoon niet aan om niet te gehoorzamen I Op onze zwerftochten langs de schiet baan bij de Tidar of elders kwamen we vaak Steurtjes tegen in hun ge streepte kleren. Ik voelde dan soms enige afstand en reserve. Ik ontliep die situaties want ik wist: als je ruzie had met één Steurtje kreeg je ze allemaal tegen. Ik had leergeld betaald. En nu zat ik er gewoon tussen. Er waren eigenlijk niet zoveel ouderen. De jon gere generatie domineerde. Maar die anderen, van mijn leeftijd, die moeten daar ook in mijn tijd rondgebanjerd hebben. Hoe kén I Er is toch iets veranderd sinds dat Magelang van toen. Sinds die Kerst viering heb ik doelbewust navraag ge daan of iemand hier de naam Pa van der Steur kende. Ik ben nog niemand tegengekomen. Albert Schweitzer ken nen ze wel. Dat was een arts in Lam- barene, een geleerde, een theoloog, een groot musicus, kortom: een genie. Zou het wereldberoemde werk van Albert Schweitzer meer voor de mens heid hebben betekend dan het werk van Pa? Die twee hadden twee dingen gemeen: de behoefte hun leven in dienst van misdeelde medemensen te stellen en een onaantastbaar Godsver trouwen. Verder had Schweitzer eigen lijk alles mee en Pa misschien wel alles tegen. Het resultaat van hun werk is bij beiden niet te overzien I Het waren allebei mensen die door hun in nerlijke grootheid zover boven ons uit steken dat we ze eigenlijk niet kunnen begrijpen; alleen maar bewonderen. Maar mijn hart hangt aan Pa. We woonden in Magelang. Nederland van voor de oorlog wist niets van Pa. Ik denk nu dat de profi teursmentaliteit van toen zich geneer de voor toestanden die Pa aanpakte. Nederland van nu weet nóg niets van Pa. Is dat misschien omdat men schijn heilig probeert te doen of men niets te maken heeft met die toestanden van toen Wat een geestelijke armoe schuilt daarachter. En wat een geeste lijke grootheid hebben wij in het voor beeld van Pa en in het voorbeeld van zijn kinderen die onverdroten zijn werk voortzetten in de Yayasan Pa van der Steur. Magelang is niet meer het Magelang van vroeger. Pa van der Steur leeft niet meer en de gebouwen vormen de Oranje Nassaustichting niet meer. De (lees verder volgende pagina, eerste kolom) 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 18