Het nieuwe parlement NIEUWS UIT INDONESIË OPROEP J. G.YSSEL DE SCHEPPER ALLE VERZEKERINGEN Op 1 oktober 1982 werd het nieuwe Parlement (periode 1982-1987) beëdigd door de President van de Mahkamah Agung (Hoge Raad) in het pompeuze gebouw van de DPR op Senayan in Jakarta. Voor de duidelijkheid eerst enkele gegevens. De volledige Volksvertegenwoordiging van Indonesia is de M.P.R.: Musyawarah Perwakilan Rakyat, wat gewoonlijk vertaald wordt als: het Volks congres. Zij telt 920 leden. De helft hiervan, 460 leden, is de D.P.R.: Dewan Perwakilan Rakyat, die we het eigenlijke "Parlement" kunnen noemen. De DPR is "onafgebroken" gedurende 5 jaar actief, terwijl de MPR in haar volledigheid slechts enkele malen in die 5 jaar bijeenkomt. De leden van de DPR zijn dus ipso facto lid van de MPR, maar niet alle leden van de MPR (460) zijn ook lid van de DPR. De MPR is het hoogste lichaam in de Republiek, boven de President staande. De President noemt zich dan ook de "Mandataris" van de MPR, die "bij volmacht" (mandaat) de Republiek bestuurt. Hij wordt door de MPR gekozen, ook voor een periode van 5 jaar. De DPR is verdeeld in 4 fracties: Fraksi Karya Pembangunan (FKP; de regeringspartij) - Fraksi Persatuan Pembangunan (FPP; de verenigde Is- lam-partijen) - Fraksi Pembangunan Demokrasi Indonesia (FPDI; combina tie van de vroegere nationalistische en christelijke partijen) - Fraksi Ang- katan Bersenjata Republik Indonesia (FABRI; vertegenwoordigers van de Gewapende Machten). De eerste drie worden rechtstreeks door het volk ge kozen; de ABRI-leden worden aange wezen door de Legerleiding. De ove rige 460 leden van de MPR worden door de President benoemd uit ver schillende geledingen van de maat schappij; een groot kwantum vormt een Fraksi Utusan Daerah (FUD) als officiële vertegenwoordigers van de onderscheidene gewesten (autonome ressorten). De DPR wordt geleid door een Voor zitter en 4 Vice-voorzitters, maar deze zijn tegelijk ook de Voorzitters van de MPR. Dit is niet altijd zo geweest. Vroeger was er een Voorzitter van de MPR naast die van de DPR. Dit heeft enige wrijving gegeven (Generaal Na- sution), alsof hij - ook buiten de zitting van de MPR - wat te zeggen had meer dan de zittende DPR. Dat is nu afge lopen. Als de MPR niet bijeen is, heeft de President alleen te maken met de DPR, die niet de hoogste macht in de Republi.k is. Op 1 oktober dan werden dus alle 920 leden van de MPR in nieuwe samen stelling beëdigd. Op die dag was de hele oude leiding automatisch afge treden. Een tijdelijk vacuum dus. Het reglement van orde voorkomt gekibbel door hiervoor het oudste en jongste lid als tijdelijk voorzitter en vicevoor- zitter aan te wijzen. Dit jaar waren het resp. een oude heer van 82 jaar en een aanvallige jongedame van 28 jaar! Deze beiden moesten op 2 okt. de voltallige vergadering van de DPR lei den tot verkiezing van het nieuwe pre sidium. De nieuwe voorzitter is generaal b.d. Amirmachmud, die tegelijkertijd aftrad als minister van Binnenlandse Zaken. Vervolgens werd het besluit genomen om de algemene zitting van de nieuwe MPR te houden van 1-11 maart 1983; dan zal men dus het hoogste orgaan van de Rl in functie kunnen zien. Nu treedt de MPR tijdelijk op de achtergrond, en herneemt de DPR (460 leden) de gewone parlementaire werk zaamheden, w.o. het maken van "ge wone" Undang-Undang (wetten). De MPR maakt geen Undang-Undang, maar "produkten" van meer fundamen tele strekking. 1) Ketetapan, met acroniem "TAP", Beschikkingen. Let U op aanhalingen als: TAP/MPR/IX e.d. Krachtens zo'n TAP heeft een vroegere MPR het com munisme verboden verklaard voor In donesia. 2) Keputusan, acroniem "PTS", Be sluiten; van iets mindere kracht dan de Ketetapan. 3) Last not least de Garis Besar Ha- luan Negara, GBHN: Hoofdlijnen van het Staatsbestel; dit zijn de meest fundamentele uitspraken van de MPR. Stof voor die ontwerpen is door Pre sident Soeharto overvloedig aange reikt in zijn toespraak op 1 okt. bij de beëdiging van de nieuwe DPR/MPR. Zo bv. gaan er stemmen op, dat de MPR gebruik moet maken van de haar gegeven bevoegdheid in art. 37 van de Grondwet (Undang-Undang Dasar, UUD. 1945) om in de Grondwet zelf veranderingen aan te brengen. De President stelt voor, dat, de MPR eerst bij TAP een referendum (een novum voor de Rl) zou uitschrijven, om te weten, of het volk, werkelijk er mee instemt, dat de MPR haar exorbitante bevoegdheid van art. 37 zal toepassen. Anders vreest hij, dat het hek van de dam is. De President drong er op aan dat de Pancasila de enige basis behoort te zijn voor de politieke partijen. Maar - zegt Pak Soeharto - dat betekent niet, dat geen verschil van opvatting toegestaan zou zijn. Met name de godsdienstige organisaties blijven hun rechten en volle plaats in de maat schappij houden. Maar de Pancasila biedt het hele volk bescherming en een leven van vrede, rechtvaardigheid, en welzijn. Andere voorstellen hebben vooral be trekking op de economie en de op bouw van het land in de komende Vijfjaren-plannen (Pel itaPembangu nan Lima Tahun). Pelita III loopt af in 1983; Pelita IV (1983-1988) begint op 1 april 1983. De President verlangt, dat de MPR zich uitspreekt voor een ver snelling van de opbouwplannen, en met name in Pelita IV prioriteit geeft aan de landbouw om selfsupporting in voedsel te bereiken, en aan de indus trie om zelf de benodigde machines te produceren. Daarbij alle aandacht voor eerlijke verdeling van de inkomsten, en uitbreiding van de werkgelegenheid. Tot slot enkele gegevens over de sa menstelling van de DPR. Evenals hier vormen ook in Indonesia de "oude rotten" in de politiek de hoofdmoot. Van de 460 leden zijn er 422 mannen en 38 vrouwen. Hiervan zijn er ong. 25% nieuwelingen. In de leeftijd heeft daardoor een lichte 'verjonging' plaats gehad. Tussen 61-70 jaar zijn er nu 36 leden (tevoren 54) - van 51-60 jaar zijn er 212 (209) - van 41-50 jaar zijn er 148 (147) - van 31-40 jaar zijn er 61 (36). De resterende drie zijn uitschie ters naar boven en de benjamine van 28 jaar (zie boven). De verwachting is, dat de nieuwe DPR/MPR snel en efficiënt werkzaam zal zijn. Amirmachmud als nieuwe Voorzitter boezemt veel vertrouwen in. 13 Jaar dienst als Minister van Binnenl. Zaken hebben hem uiteraard een grote ervaring gegeven, en de politici ken nen hem van dichtbij uit zijn vorige functie. We hopen mee op het welsla- qen van het nieuwe Parlement. M.F. Op de laatste bijeenkomst van onze Indische Sociëteit is gebleken, dat de leden ook graag een dansje wilden maken op de soosdagen. Daar is een orkestje voor nodig en sommige leden hebben reeds toegezegd aan de vor ming van zo'n orkest (dansband) te willen meewerken. De musici zijn er, maar...... instrumen. ten zijn er niet. Kopen zult U zeggen. Ja, graag maar er zijn kapitalen mee gemoeid. Voor een altsaxofoon is men tegenwoordig al enkele honderden guldens kwijt. Er werd zelfs een prijs genoemd van f 1980,— Nu een vraag: Zijn er onder onze Moessonlezers personen, die een of ander instrument hebben, waar ze niets meer mee doen en dat ze tegen een redelijke prijs aan ons willen verkopen Of, weet U een adres, waar we terecht kunnen We hebben nodig: een altsaxofoon, een bes-trompet, een bes-clarinet, een stringbas en een drumstel. Belt U even naar 070 - 23 26 90 Hartelijk dank voor uw medewerking. A. BLOEMHARD Alg. Assurantiebedrijf "Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, Tel. 070-55 71 72 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 19