OVER FOTO'S IN KLEUR EN ZWART-WIT TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. TONG-TONG- TONG-TONG! Zwart-wit foto's worden nauwelijks meer gemaakt in deze tijd. Alleen pers- en beroepsfotografen houden het bij zwart-wit, omdat in het con trast van die twee de ware expressie ligt en het vakmanschap van de foto graaf. Kleuren spreken voor zichzelf, een zwart-wit foto - maar dan wel een goede - vertolkt de visie van de man die de foto maakte. Natuurfoto's vragen om kleur en er zullen nog wel andere onderwerpen zijn waarbij de kleur een grote rol speelt. Toch is in vele gevallen een kleurenfoto totaal onnodig. Kijk naar die schitterende oude plaatjes, naar de fotoboeken van Rob Nieuwenhuys, om maar eens wat te noemen. Zouden die de geschiedenis beter vertolken als ze in kleur zouden zijn? Uit gewoonte vullen we ons fototoe stel met een kleurenrolletje zonder te bedenken dat zwart-wit in vele geval len beter is. Een duidelijk bewijs wa ren de kleurenfoto's die ik kreeg van de Balikpapan-reünie (zie pagina 20 Moesson 15 jan.). Ik heb ze opzettelijk opgenomen om een voorbeeld te stel len hoe het niet moet Een opname binnenshuis, slechte be lichting, rokerige ruimte misschien ook nog. Het ging hier om de mensen, de herkenbaarheid van de gezichten, niet de kleur van hun kleding, ogen, haar. Er zat veel rood in de foto en alles werd zwart. Ook al kon Moesson in kleur worden gedrukt, dan nog was de afbeelding verduisterd. De zaal opname zou ook veel duidelijker ge weest zijn in zwart-wit. Ik heb U al vele malen uitgelegd dat veel kleurenfoto's 20-30% aan duide lijkheid verliezen als zij in zwart-wit worden afgedrukt. Heeft U een schitte rend bos gefotografeerd in vele nuan ces groen of een bloeiende flamboyant in fel rood, in zwart-wit afgedrukt wor den alle donkere partijen zwart, de lichtere partijen tinten grijs en alleen witte of gele bloemen of vruchten zijn te zien. Rood wordt zwart, blauw wordt zwart, oranje bijna zwart etc. etc. Maar als U de foto's van Rogier, Mel- lema of Johan Ghijsels bekijkt, mist U nou de kleur? Neen toch? U vindt kleur toch mooier? Dan moet U bij kleurenfoto's die U in Moesson op genomen wilt hebben toch op deze punten letten: 1.de foto moet contrastrijk zijn, de objecten afzonderlijk duidelijk afge tekend tegen de achtergrond; 2. sommige kleurafdrukken komen o- verwegend in rood over, deze zijn ONBRUIKBAAR; 3. schiet op reünies, bijeenkomsten etc. liever zwart-wit foto's. Het gaat om de herkenbaarheid van de men sen toch? In een gesloten ruimte, meestal nog rokerig ook, vervormen de kleuren, ligt alles in een waas van blauw of rood; 4. stuur ons geen negatieven, maar de gewone afdruk; 5. vermeld duidelijk waar de foto ge maakt is, welke personen er op staan. Moesson wordt nog steeds in boek druk gemaakt, d.w.z. dat van elke foto een (duur) "cliché" gemaakt moet worden. Dat was tot voor kort een zinken plaatje, nu gebruiken ze een soort kunststof die lichter is en goed koper, waardoor de prijs niet absurd hoefde te stijgen. Bij off-set wordt elke pagina illus- stratie op een filmplaat gezet en zo afgedrukt, bij boekdruk liggen tekst en illustratie los naast elkaar. Tech nischer wil ik niet worden, het zal U weinig interesseren als het eindresul taat maar goed is. Misschien dat we nog eens naar het modernere off-set over zullen (moe ten) gaan, maar voorlopig is voor ons boekdruk nog voordeliger. Als U maar voor goede foto's zorgt, dan maken we er samen toch een goed lees- en kijkblad van I L.D. WIE BESTELDE KALENDERS? Zouden A. C. van Lommei en E. Trou- erbach die een Indonesische kalender bestelden via de advertentie in ons blad, hun adres aan ons willen op geven? De kalenders konden niet wor den verzonden omdat de bank het adres niet had vermeld. Daar betrok kenen geen abonnee van Moesson zijn, doen we een beroep op lezers die hen kennen, dit bericht door te geven. Administratie Moesson 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wen sen gesneden Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. Het zal 17-18 jaar geleden zijn ge weest. Ik had toen de functie van controlerend geneesheer, tegenwoor dig heet dat verzekerings-geneeskun- dige, bij de N.V. Philips te Eindhoven. Van mij werd toen verwacht het ziek teverzuim van de werknemers van mijn broodheer binnen aanvaardbare gren zen te houden. De welvaartstaat steeg toen naar zijn hoogtepunt. Personeel was schaars, vakbonden en Den Uyl waren toen voorstanders van export van werkgelegenheid en Philips "zocht meisjes". Deze laatste slogan was niet bedoeld om het aantal nazaten van de familie Philips uit te breiden, maar om in dienst van de N.V. Philips - "in eenheden" zoals de werknemers de beloning naar werken toen noem. den, en waar ze, als ze niet aan de eenheden voldeden, overspannen van werden - vooral het aantal apparaten van Philips op de wereldmarkt te ver groten. Tegenwoordig gelooft geen zinnig mens meer dat een "controlerend" arts het ziekteverzuim kan beïnvloe den. Dit doen maatschappelijke krach ten. Daarom begeleidt men tegen woordig het ziekteverzuim. De verzui- mers kunnen dan kiezen uit Beetho ven, Strausz, Krontjong of Gamelan. Ik moest soms ook verzuimers buiten Eindhoven begeleiden. Een groep je Zuidmolukse Philips werknemers woonde in het voormalige Lunette- kamp in Vught. Toen ik daar de eerste keren met mijn Volkswagen het kamp binnenreed verbeeldde ik me, dat ik boven het geluid van mijn luchtgekoel. de motor, met welkomstgezang werd ontvangen. Ik dacht, dat dit een hom mage was aan de destijds nogal uit de kluiten gewassen aesculaap op mijn voorruit. Je kunt in het algemeen stel len: hoe groter de aesculaap op de voorruit hoe geringer de ervaring van de autobezitter. Wel viel me op, dat de door mij be zochte "zieken" altijd in bed lagen in tegenstelling tot hun barakgenoten. Naar mijn, hoewel niet zo grote erva ring in die tijd waren het zelden kwa len, die enig mens ter wereld tot het bed veroordeelden. Aangezien ik de Indonesische taal wel machtig ben, besloot ik bij het volgend bezoek aan het kamp mijn motor af te zetten om te pogen het welkomstge zang te ontrafelen. Dat was inderdaad niet moeilijk. De tekst bleek slechts uit één woord te bestaan: Kontroli, kontroli, kontroli Dit woord werd door vele kinderstemmen in het hele kamp overgenomen. Een soort tong tong of tamtam systeem dus. Toen begreep ik beter waarom ieder door mij bezochte verzuimer in dit kamp in bed lag. R.S. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 4