"De legende van NJAI LORO KIDOEL" Filosofie omtrent leiderschap BOEKHANDEL MOESSON De Indo is vaak een persoon die uitzonderlijk individueel is ingesteld. Men dient dit m.i. te bezien vanuit de geschiedenis waarin de Indo-groep is ontstaan. Vor mende een tussengroep van gemengdbloedigen tussen de heersende oudergroep en die van het overheerste Indonesische moedervolk. In deze koloniale historie trachtte menig lid van de tussengroep zijn maatschappelijke positie zoveel mo gelijk te verbeteren, wat een algemeen menselijk streven genoemd kan worden. Dit kon vnl. bereikt worden, door zich educatief en qua zedelijk normbesef zoveel mogelijk te identificeren met de heersersgroep. Een reden te meer dit te doen, was het feit dat men gedeeltelijk uit deze groep was ontstaan en in de loop der koloniale evolutie ook formeel als ge lijkwaardig lid dezer groep werd er_ kend. En hier kan de oorzaak van deze uitzonderlijke individualistische instel ling verborgen liggen. Immers de hoe danigheid van het individu was hier doorslaggevend. Was de persoon sterk Europees opgevoed, had hij een goed studie-vermogen, waren zijn Europese superieuren hem gunstig of ongunstig gezind? Men had dus een sterk lei ding-gericht denken gefixeerd op het Nederlandse vaderland en haar ver tegenwoordigers in de kolonie. Van een bewuste eigen nationalistische leiderschapsgedachte kon geen spra ke zijn, aangezien dit door de heer sende groep niet zozeer als wenselijk werd beschouwd en een groei in deze richting slechts binnen haar eigen be- leidspatroon wilde toestaan. Overigens diende men ook acht te slaan op het feit van de naar verhouding tot de In donesische autotochtonen slechts zeer geringe aantal mengbloeden. Hoe an ders kon zich een duidelijk nationalis tisch denken richten dan slechts in verbondenheid met een der beide oudergroepen? Dat hierbij de Europese opvoeding en de geleidelijke accep tatie in deze groep doorslaggevend is geweest is bewezen. De Indo is dus in het algemeen niet gewend, het lei derschap te zoeken en te verwachten binnen eigen kring. In Nederland leeft de Indo in een wereld van mensen, die zich het kolo niale denken slechts hebben aange meten om een overheersersrol te kun nen vervullen in een hun ver en vreemd land. De piegem uit Mokum heeft bij aankomst in de kolonie ook de tijd nodig gehad om zich te transformeren van "baroe" tot koloniaal. Lukte hem dit om wat voor reden niet (bijv. om etische, Christelijke opvattingen) dan mislukte hij als koloniaal en verdween terug naar Holland of zg. naar de kampong. Na repatriëring, in het vaderland, moest de Totok zijn "koloniale jasje" uitdoen en de Indo zich beijveren zijn allochtone-Nederlanderschap te ver kopen aan onwetende autochtone Ne derlanders. Dat deze processen beide gerepatrieerde groepen wat pijnlijk is vergaan, is niet meer dan logisch. Het geestelijke dekolonisatie-proces van de Indo's, is waarschijnlijk pas schuch ter en nog onuitgesproken bezig op gang te komen. Immers velen zitten nog boordevol herinneringen aan een koloniale maatschappij, die op de keeper beschouwd enigszins "kunst matig" was. Ingewortelde begrippen, opvattingen blijken thans niet geheel op waarheid te berusten en alléén zaligmakend te zijn. Men spreke te recht van normverschuivingen etc. Bij dit alles moet de Indo zich thans als individu en als groep zien te plaat sen. Kortom, dit en nog wat meer overwegend, is het vooreerst m.i. wen selijk dat een evt. toekomstig groot verenigingsverband het leiderschap legt in handen der collectiviteit (col lectief-leiderschap). Aangezien daar door een gedachtenwisseling, discus sie, op een zeer brede basis mogelijk wordt gemaakt waar m.i. de Indo als individu behoefte aan heeft. F. VAN GARLING Met ingang van 15 januari 1983 zijn onderstaande boeken in prijs VERLAAGD. de Graaf, Wonderlijke verhalen uit de Indische historie 49,50) f 35, Historische feiten, interessante bijzon derheden en anecdotes uit de kleur rijke historie van de oude koloniën. de Haan, Mnemosyne, gedichten. 19,50) f 9,50 Habnit, Autopioniers van Insulinde. 29,50) f 19,50 Fotoboek over de historie van de eer ste auto's op Java, Sumatra, Bali. de Jongh, Olie en zweet, een traan een lach 14,50) f 9,50 Onomwonden levensverhaal van een vrouw die haar man, die boormeester is bij de olie-ontginning, door dik en dun volgt. Knaud, Herinneringen aan Soekaboe- mi. Fotoboek 25,f 15, Knaud, Tussen schemering en dage raad. 49,50) f 25,— De achtergronden en de herkomst van de Javaanse Wajang Poerwa. Marsman, Nasi métEcht Javaanse recepten. 16,90 f 9,50 Weski, Niet meer dan een rat. 18,50) f 9,50 Indische vertellingen. Of, wat de heer Garling in zijn be schouwing wil duidelijk maken, op de lezer ook werkelijk duidelijk over komt is de vraag. We menen dat we hem de gelegenheid moesten geven zijn visie kenbaar te maken. Mocht U met hem van gedachten willen wisselen, dan kunt U hem schrijven p/a red. Moesson. PAS VERSCHENEN ALS EEN DAUWDROP IS HET LEVEN Een autobiografie door H. L. Burghardt-de Boer In dit boek vertelt de schrijfster op onderhoudende wijze over haar jeugd (haar vader was eigenaar van het bekende Hotel de Boer in Medan), haar leven als plantersvrouw in Deli en later in Amerika. Met foto's geïllustreerd. Prijs f 26,50 f 4,25 porto. BOEKHANDEL MOESSON Volgens de Soendanese Over levering in dichtvorm naverteld door INTEN BAYAN Een bijzondere uitgave (kleine oplaag) vooral voor hen die de mystiek en de feiten over het fenomeen Njai Loro Kidoel gees telijk nastaan. Prijs f 24,75 porto f 2,30 Uitsluitend bij Boekhandel MOESSON verkrijgbaar. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 5