"De legende van
NJAI
LORO KIDOEL"
Filosofie omtrent leiderschap
BOEKHANDEL MOESSON
De Indo is vaak een persoon die uitzonderlijk individueel is ingesteld. Men dient
dit m.i. te bezien vanuit de geschiedenis waarin de Indo-groep is ontstaan. Vor
mende een tussengroep van gemengdbloedigen tussen de heersende oudergroep
en die van het overheerste Indonesische moedervolk. In deze koloniale historie
trachtte menig lid van de tussengroep zijn maatschappelijke positie zoveel mo
gelijk te verbeteren, wat een algemeen menselijk streven genoemd kan worden.
Dit kon vnl. bereikt worden, door zich educatief en qua zedelijk normbesef
zoveel mogelijk te identificeren met de heersersgroep.
Een reden te meer dit te doen, was
het feit dat men gedeeltelijk uit deze
groep was ontstaan en in de loop der
koloniale evolutie ook formeel als ge
lijkwaardig lid dezer groep werd er_
kend. En hier kan de oorzaak van deze
uitzonderlijke individualistische instel
ling verborgen liggen. Immers de hoe
danigheid van het individu was hier
doorslaggevend. Was de persoon sterk
Europees opgevoed, had hij een goed
studie-vermogen, waren zijn Europese
superieuren hem gunstig of ongunstig
gezind? Men had dus een sterk lei
ding-gericht denken gefixeerd op het
Nederlandse vaderland en haar ver
tegenwoordigers in de kolonie.
Van een bewuste eigen nationalistische
leiderschapsgedachte kon geen spra
ke zijn, aangezien dit door de heer
sende groep niet zozeer als wenselijk
werd beschouwd en een groei in deze
richting slechts binnen haar eigen be-
leidspatroon wilde toestaan. Overigens
diende men ook acht te slaan op het
feit van de naar verhouding tot de In
donesische autotochtonen slechts zeer
geringe aantal mengbloeden. Hoe an
ders kon zich een duidelijk nationalis
tisch denken richten dan slechts in
verbondenheid met een der beide
oudergroepen? Dat hierbij de Europese
opvoeding en de geleidelijke accep
tatie in deze groep doorslaggevend is
geweest is bewezen. De Indo is dus
in het algemeen niet gewend, het lei
derschap te zoeken en te verwachten
binnen eigen kring.
In Nederland leeft de Indo in een
wereld van mensen, die zich het kolo
niale denken slechts hebben aange
meten om een overheersersrol te kun
nen vervullen in een hun ver en vreemd
land. De piegem uit Mokum heeft bij
aankomst in de kolonie ook de tijd
nodig gehad om zich te transformeren
van "baroe" tot koloniaal. Lukte hem
dit om wat voor reden niet (bijv. om
etische, Christelijke opvattingen) dan
mislukte hij als koloniaal en verdween
terug naar Holland of zg. naar de
kampong.
Na repatriëring, in het vaderland,
moest de Totok zijn "koloniale jasje"
uitdoen en de Indo zich beijveren zijn
allochtone-Nederlanderschap te ver
kopen aan onwetende autochtone Ne
derlanders. Dat deze processen beide
gerepatrieerde groepen wat pijnlijk is
vergaan, is niet meer dan logisch. Het
geestelijke dekolonisatie-proces van
de Indo's, is waarschijnlijk pas schuch
ter en nog onuitgesproken bezig op
gang te komen. Immers velen zitten
nog boordevol herinneringen aan een
koloniale maatschappij, die op de
keeper beschouwd enigszins "kunst
matig" was. Ingewortelde begrippen,
opvattingen blijken thans niet geheel
op waarheid te berusten en alléén
zaligmakend te zijn. Men spreke te
recht van normverschuivingen etc.
Bij dit alles moet de Indo zich thans
als individu en als groep zien te plaat
sen. Kortom, dit en nog wat meer
overwegend, is het vooreerst m.i. wen
selijk dat een evt. toekomstig groot
verenigingsverband het leiderschap
legt in handen der collectiviteit (col
lectief-leiderschap). Aangezien daar
door een gedachtenwisseling, discus
sie, op een zeer brede basis mogelijk
wordt gemaakt waar m.i. de Indo als
individu behoefte aan heeft.
F. VAN GARLING
Met ingang van 15 januari 1983 zijn
onderstaande boeken in prijs
VERLAAGD.
de Graaf, Wonderlijke verhalen uit de
Indische historie 49,50) f 35,
Historische feiten, interessante bijzon
derheden en anecdotes uit de kleur
rijke historie van de oude koloniën.
de Haan, Mnemosyne, gedichten.
19,50) f 9,50
Habnit, Autopioniers van Insulinde.
29,50) f 19,50
Fotoboek over de historie van de eer
ste auto's op Java, Sumatra, Bali.
de Jongh, Olie en zweet, een traan
een lach 14,50) f 9,50
Onomwonden levensverhaal van een
vrouw die haar man, die boormeester
is bij de olie-ontginning, door dik en
dun volgt.
Knaud, Herinneringen aan Soekaboe-
mi. Fotoboek 25,f 15,
Knaud, Tussen schemering en dage
raad. 49,50) f 25,—
De achtergronden en de herkomst van
de Javaanse Wajang Poerwa.
Marsman, Nasi métEcht Javaanse
recepten. 16,90 f 9,50
Weski, Niet meer dan een rat.
18,50) f 9,50
Indische vertellingen.
Of, wat de heer Garling in zijn be
schouwing wil duidelijk maken, op
de lezer ook werkelijk duidelijk over
komt is de vraag. We menen dat we
hem de gelegenheid moesten geven
zijn visie kenbaar te maken. Mocht
U met hem van gedachten willen
wisselen, dan kunt U hem schrijven
p/a red. Moesson.
PAS VERSCHENEN
ALS EEN DAUWDROP
IS HET LEVEN
Een autobiografie door
H. L. Burghardt-de Boer
In dit boek vertelt de schrijfster
op onderhoudende wijze over
haar jeugd (haar vader was
eigenaar van het bekende Hotel
de Boer in Medan), haar leven
als plantersvrouw in Deli en
later in Amerika.
Met foto's geïllustreerd.
Prijs f 26,50 f 4,25 porto.
BOEKHANDEL MOESSON
Volgens de Soendanese Over
levering in dichtvorm naverteld
door INTEN BAYAN
Een bijzondere uitgave (kleine
oplaag) vooral voor hen die de
mystiek en de feiten over het
fenomeen Njai Loro Kidoel gees
telijk nastaan.
Prijs f 24,75 porto f 2,30
Uitsluitend bij Boekhandel
MOESSON verkrijgbaar.
5