Culturen BIJ DE VOORPLAAT De waardige schoonheid van de Tjandi Gapura Badjang Ratu in de desa Trowulan (Zuiden van Modjokerto), overblijfsel van de verdwenen hoofdstad van het rijk Madjapait. Natuur, historie, cultuur, zo nauw verweven dat het als een totaliteit door elke in Indonesië levende sterveling werd aangenomen. Als je daar nu aan terugdenkt Er zijn prettiger dingen in mijn leven geweest dan 's morgens om 8 uur door de natte sneeuw naar het station te gaan om de trein naar Alkmaar te pakken. Terwijl een onuitgewoede griep zich muurvast in mijn bronchiën heeft genesteld en er zich door geen hoestbui uit laat smijten. Niet lezen, niets doen tot die ellendige overstap op dat ellendige station Haarlem. Genade, wat doet een mens uit de tropen in de winter in een trein naar Haarlem I Zich diep bezinnen op wat ik straks moet vertellen over mijn "eigen cul tuur", vooropgesteld dat het publiek weet wat ik ben: Indische of Indone sische. Dat het daar eigenlijk om be gonnen was vertelde de leidster van de "Open School" me toen ze me uit nodigde voor een causerie. Men had die dag "buitenlandse vrouwen" als onderwerp en daar hoorden de Indo nesische vrouwen toch zeker ook on der? Als ik zoiets hoor krijg ik acuut een hoestbui en valt mijn haar uit, zelfs na 30 jaar nog. Mijn ouders, noch de buren, noch on ze vrienden en familie heb ik in Indië ooit het woord cultuur horen zeggen. Als mijn vader (die erg knap en be lezen was) het woord gebruikte dan had hij het altijd over "Oosterse cultu ren". Daar zaten we midden in, we leefden in een "open" land, je kon bij alles horen, je kon je naar verkiezing ook overal van afsluiten. Niemand drong je wat op, help jezelf, zo helpt je God. En God heeft ons geholpen met ons te maken wat we zijn en ons te laten blijven wat we zijn. Hij zei niet: ajo, vandaag naar de "Open School" ga een uurtje je cultuur be wijzen I Hij maakte dat er kerken, moskeëen en tempels waren, socië teiten, pasar malams, bioscopen en Kunstkringzalen. Er waren concerten, kerapan sapi, Koninginnefeesten, alle gorische optochten en vliegergevech ten. Je kon zwemmen in Selecta en Tjihampelas, maar ook in de kali, je had Belanda, Chinese, Javaanse vriendjes al naar je behoefte had aan hun vriendschappen. Er was rijst met trassi bakar die zo verrukkelijk was en Maatje bakte een gateau Africaine die ik nergens zo heerlijk heb gegeten I Es stroop en ice cream soda, blote voeten of zware zwarte laarzen "omdat je zo lelijk scheef loopt", haarwassen met me- rang of met dure shampo van Dralle, alles kon, alles was er. "Vertel me eens, wat verstaan jullie nu onder eigen cultuur?" Daar voel ik die hoestbui opkomen. Onze cultuur - laat me liever spreken van mijn cultuur om geen fouten te maken - is dat ik alles waardeer, prettig en lekker vind als het mooi, prettig en lekker is. Of het nu typisch Chinees, Javaans, Hollands, Ameri kaans of wat maar ook is. Indische vrouwen kunnen beter koken dan wie ook. Indische dames hebben de prach tigste veranderingen in de batik ge bracht met het behoud van oude dessins en technieken. Indische da mes hebben samen met Chinese, Javaanse vrouwen kruiden en genees wijzen ontdekt die voor de eeuwigheid hun waarde zullen hebben. Als er ooit van een "eigen" cultuur sprake is geweest dan is het de cultuur van de open harten en open armen. Kan ik dat straks zo aan de dames van de "Open School" in Alkmaar vertellen? Vergeet het maar. Na een diep tra gisch optreden van een paar Zuid- Amerikaanse dames die heel wat te vertellen hebben over de rampzalige dictatuur in hun land, kom ik over als Pipo de clown na een uitvaart plech tigheid. Ik hoor mezelf een kort overzicht ge ven van de historie van Nederlands- Indië. Ik doe pogingen een neutrale lijn te volgen in de geschiedenis van de Indische Nederlander maar ergens in mijn achterhoofd gaat een seintje naar de afdeling 'voorgevoel' dat ik gewoon voor gek zit te praten en dat het allemaal bij voorbaat fout zit. Het feit alleen dat ik uit het koloniale ver leden ben gestapt, nog steeds durf vertellen dat Indonesië een heerlijk land is, neen, ik zit fout. LD denk ik ben je na 30 jaar nog niet wijzer ge worden? De straf blijft niet uit. In niet te ver stane woorden maakt een aantal rode vrouwen kenbaar dat ze mijn verhaal niet pikken. Waar blijven de politieke gevangenen I, waar de onderdrukte vrouwen!, de propvolle gevangenis sen I Ik ben bezig de enige echte waarheid die alleen ZIJ kennen te verdoezelen I Ineens ontdek ik dat ik mijn kriebel- hoest kwijt ben, maar daarvoor is iets veel ergers in de plaats gekomen: een onbedaarlijke lust om het uit te scha teren. O Heer, help me alstublieft waardig en zinvol te blijven doorpra ten tot de bel me redt. Er zijn nog wat vriendelijke Hollandse dames die me toch wel bedanken voor mijn interes sante verhaal, ze verontschuldigen zich ook voor de onbehoorlijke interruptie van "die vrouwen die er alleen op uit zijn narigheid te maken en alleen over akelige dingen willen horen!" Ja, ja ik begrijp het wel, ik ben helemaal niet boos of ontzet hoor, U kunt er ook niets aan doen, neen heus niet, ik vat het niet zo ernstig op. En intussen heb ik nog steeds die krankzinnige behoefte om het uit te schateren I Het is allemaal zo infantiel en dom en ik ben er zelf ingetuind Ik trek m'n jas aan, stop mijn eigen cultuur weer in mijn tas en na een lunch met lieve Indische kennissen stap ik weer op de trein. Straks weer dat ellendige station Haarlem. In Leiden stappen studenten in, hun schoudertassen volgepropt met eigen cultuur. Ja, ja elk huis heeft zijn kruis, elke buur zijn cultuur. In Nederland. L.D. De entrée tot de Borobudur, zoals die eruit zag voor het begin van de restauratie-werk zaamheden, vrij van waronkjes en souvenirtentjes. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 2