Ik geloof dat mevrouw Umi zich er een beetje al te makkelijk van afmaakt door te beweren dat wij tuk zijn op mystiek en die daarom maar meenemen. Waar om juist Indische Nederlanders? Om dat, mevrouw Umi, de Indische Neder landers - ja juist die - geboren en opgegroeid zijn in het land van de mystiek. Omdat wij die met de eerste dongengan van baboe of tjang hebben meegekregen. Omdat we opgegroeid zijn met en tussen mensen voor wie mystiek een belangrijk deel van hun leven was. Dat verklaart ook dat het een Indische Nederlander, M. A. van Hien, was die de Javaanse geesten wereld en de Javaanse mystiek, na een diepdoorgronde studie heeft vast gelegd in een standaardwerk (5 delen). Misschien daarom dat het juist (In dische) Nederlanders zijn geweest als Brandes, Hooykaas, Kats, en vele an deren die de Mahabharata en Brata Joeda hebben bestudeerd en subliem hebben weten te vertalen. RECHT (Moesson 15 januari 1983) Ik kan mij best mevrouw Jellema's zienswijze betreffende de toestanden in Indonesië, voorstellen. Maar is haar reactie hierover wel op zijn plaats Tijdens mijn vakantie in Indonesië (1980) heb ik ook opgemerkt, dat wat de kolonialen gebouwd of aangelegd hebben in verwaarloosde toestand verkeert. De vraag is: "Hoe is dit toch mogelijk?" Het anwoord is: "De Ne derlandse koloniale politiek is de oor zaak van dit alles." Zij schrijft dat de kolonialen gezweet, gezwoegd, enz. enz., gewerkt hebben. Heeft zij zich wel eens afgevraagd hoeveel Indonesiërs in dezelfde moei lijke omstandigheden (nog wel in veel erger mate zoals lage lonen en niet te vergeten de verkrachtingen) ge werkt hebben? Laat zij haar gedachten verplaatsen in de tijd van Max Have- laar. Als Nederland naar deze man had geluisterd dan waren er bij de overdracht van 1949 honderden Indo nesiërs met een HBS-opleiding. Door de koloniale politiek is de heer Jelle- ma naar Indonesië gegaan voor ont- wikkelings-samenwerking, wat dus niet had gehoeven als Nederland naar Max Havelaar had geluisterd. Het woord ontwikkelings-samenwerking is hier niet op zijn plaats. Hr. Jellema is naar Indonesië gegaan om de blunders van de voormalige ministers recht te zet ten. Het is ook een grote eer dit werk te mogen uitvoeren. Het woord kolo niaal, in welke vorm ook, is voor fat soenlijke mensen taboe L. JOHAN Naschrift redactie: Het is natuurlijk absurd om na 40 jaar verwaarlozing de beschuldigende vin ger uit te steken en de "kolonialen" te verwijten dat zij niet degelijk hebben gebouwd Het schijnt dat het kolonia le bewind tot in alle eeuwigheid ver antwoordelijk gesteld kan worden voor alles wat er mis gaat in de onafhan kelijk geworden landen. Gaat er iets scheef, dan komen de naweeën van de koloniale tijd weer op de proppenl Wat zijn kennis betreft omtrent de ontwikkelingen in het voormalige Ne- derlands-lndië is lezer Johan (zoals verreweg de meesten die hier te lan de hun zegje menen te moeten doen over Ned.-lndië/lndonesië) blijven ste ken in de tijd van Max Havelaar, dus het midden van de vorige eeuw. Het is hem ontgaan dat er sedertdien in Indië o.a. Middelbare Scholen werden opgericht, waar zeer vele Indonesiërs hun opleiding genoten, nog afgezien van de velen die in Ned. Indië, in Ne derland of elders een universitaire op leiding genoten. Ook vraagt men zich af, of de heer Johan wel eens gehoord heeft van werkgelegenheid scheppen. Lang voor de oorlog waren experts op Z.O. Azia tisch gebied het erover eens, dat in vergelijking tot andere gebieden on der koloniaal bestuur, de bevolking van Ned. Indië een hoger welvaarts peil had bereikt, mede dank zij het gevoerde beleid. Iets meer kennis over datgene wat tijdens het Ned. be stuur over Indië werkelijk is gebeurd, zou geen kwaad kunnen. Men zou dan niet, zoals lezer Johan, tot een oor deel komen dat kennelijk is gevormd onder invloed van een heersende partij-politieke opinie. Tenslotte: voor fatsoenlijke mensen zou het taboe moeten zijn, om hen die in Indië met liefde voor land en volk hard hebben gewerkt, als kwaad aardige kolonialen af te schilderen CH.M. PETRONELLA In het artikel "Mijn pondokje in de Goenoeng" (Moesson 15-2-'83) werd vermeld .het "Patronella"-ziekenhuis Dit ziekenhuis in Jogja heette ten rechte "Petronella". Ik heb er als 5- jarige na een ernstige val zelf in ge legen. Ma mocht toen zelf ook "Intern" blijven (we hadden een apart kamer tje) om mij te verzorgen. P. STOLK WAJANGPOPPEN Mannelijke of vrouwelijke wajangpop pen wel alléén of niet in huis "My dear it is not true! Al die wajang poppen worden in massa's gemaakt door mensenhanden. Het is toch on mogelijk om bij elke mannelijke pop een z.g. "mantra" (toverspreuk, be tovering) in te blazen. Dus als een mannelijke wajangpop ongeluk aan brengt, moet de vrouwelijke geluk brengen? Geloof er niet in Belache lijk vind ik Ach, jullie Hollanders en vooral de Indische Nederlanders ne men o, zo graag de Indonesische mys tiek mee. Het is goed om er over te praten en er verhaaltjes bij te vertellen, maar kwalijk om er in te geloven." Mevr. UMI, Jakarta WAJANGPOPPEN EN BIJGELOOF Commentaar van een Indonesische dame, vriendin van mevrouw M. van Zuylen, dat er geen doekjes om windt. Een wajangpop in huis brengt dus geen ongeluk aan, manlijk of vrouwlijk. Bijgeloof, overlevering. Vraag is: wan neer is dit fabeltje dan onstaan en waardoor De fout is dat wij - van een latere ge neratie - ons niet zijn blijven interes seren of verdiepen in het wezen van de mystiek. De essentie ervan, niet het zelf verzonnen fabeltje. Krissen en wajangpoppen zijn oor spronkelijk voorwerpen met een ziel. De toeristen-industrie maakt er een consumptieartikel van, zonder enige andere dan decoratieve waarde. Maar dat wil niet zeggen dat wij dus het bijgeloof en het respect ook maar moeten vergeten. Wajangpoppen brengen geen ongeluk aan. Maar het is wel zaak dat men de goede figuren in huis neemt. Het wa jangepos is gebaseerd op de strijd tussen Goed en Kwaad. Er zijn goede en kwade poppen. Heeft men een goede pop (Ardjoena, of een van de andere Pandawa's) dan zal hij geen ongeluk in uw huis brengen, integen deel. Maar als U een kwade pop heeft (die ook heel decoratief en mooi kan zijn) dan is het beter dat U er een goede pop bij zet voor het evenwicht. Sri Kandi (echtgenote van Ardjoena) is een strijdvaardige vrouw, de mo derne Indonesische vrouwen mogen haar graag. Soembadra, ook een vrouw van Ardjoena, is zachtaardig en huiselijk. Onthoud dat goed altijd rechts staat, kwaad links. Hang de poppen aan de muur (als U de figuren kent) dan ook niet met hun gezicht naar links als het rechts moet zijn en omgekeerd. Kan het U niet schelen? Ook al goed. Ik loop bij voorkeur onder ladders door en mors zout bij het leven als ik in de keuken bezig ben. Maar U hoort mij nooit piepen als de boel mis loopt bij Moesson I LILIAN DUCELLE P.S. Als U wat meer van de wajang wilt weten, waarom dan niet "Tussen Schemering en Dageraad" gelezen. Er staat veel in, genoeg om voor eeuwig bijgelovig te zijn. Of niet natuurlijk. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 12