NIEUW! DE DIEPE WATEREN VAN NAGASAKI Nederlands-Japanse betrekkingen sedert de de stichting van Deshima - Door Dr. J. Stellingwerf Een belangwekkend en fascinerend geschreven relaas van de betrekkingen tus sen Nederland en Japan sedert de dagen van V.O.C. tot en met de Tweede Wereldoorlog. Met vele illustraties en kaarten. In dezelfde band opgenomen "KOMO-JIN, ROODHARIGE VREEMDELINGEN OP DESHIMA" Nagasaki prenten en schilderijen uit de 18e en 19e eeuw, de catalogus (voorzien van een uitgebreide toelichting) van de tentoonstelling, die van 1 t/m 31 maart 1983 wordt georganiseerd door de Vrije Universiteit, De Boelelaan 1105, Amster dam. Zeer fraaie uitgave I Prijs f 49,50, porto f 5,25. BOEKHANDEL MOESSON. De Indische Nederlanders werden 'geruisloos' in de Nederlandse maatschappij opgenomen, zij bouw den een nieuw bestaan. Over oor logsleed, het verlies van have, goed en hun geboorteland werd zelden geklaagd, tenminste niet openlijk. Onder elkaar had men wel behoef te over het vroegere, zo geheel anders leven te praten, moeilijkhe den te bespreken. Nederland had weinig interesse voor de new comers. Als het totaal negeren van een andere cultuur bij een be volkingsgroep als discriminatie mag worden aangemerkt, ja, dan zijn Indische Nederlanders gediscrimi neerd." Hierbij moet worden bedacht, dat de pure Hollander (Totok) die daar was geboren en getogen, maar ook die Hollander, die er korter of langer had gewerkt, zich ook 'Indisch' voelde. Misschien is 'anders' daar een beter woord voor, maar het was toch wel duidelijk zo, dat ook zij zich niet 'thuis voelden' na repatriëring Een beetje geschiedenis. Aan het eind van de 16e eeuw werd Indonesië 'bezocht' door Portugezen, Engelsen en Spanjaarden. Maar ook al door emigranten uit het huidige India, Pakistan, Maleisië en China. Wat later kwamen de Nederlanders. Toen die Nederlanders vervolgens hun belangen militair gingen bescher men, werd er een waar huurlingen- leger gevormd. Het leger van de Ver enigde Oostindische Compagnie, af gekort VOC, bestond uit soldaten, onder-officieren en officieren, die in geheel Europa waren geworven. Het waren allemaal mannen, d'ie uiteraard gaarne toegaven aan hun natuurlijke drift. Wat toen ontstond was een meng-ras tussen Europeanen en Azia ten. En dit mengras zijn dan de Indo's. De koloniale Engelsen noemden die vermengden Eurasians en in feite is dat een veel korrektere benaming. Euraziaten, afstammelingen van Euro peanen en Aziaten. In de afgelopen honderden en wellicht duizenden jaren hebben daar vele ver mengingen plaatsgevonden. Een Pool bijvoorbeeld met een Timorese; een Fransman met een Sumatraanse, en vult U maar aanEn later ook weer hun afstammelingen met elkaar. Het begrip 'cocktail' dekt het dan maar nauwelijks Waar zelfs 2 pure Amsterdammers al onderling sterk kunnen verschillen, zo doen bijvoorbeeld 2 Madoerezen dat zeker ook. Welnu, zoals er al moeilijk van een Europees karakter kan wor den gesproken, zo is het ook moeilijk van een Aziatische aard te spreken. Wie waagt zich eens aan een defi niëring? Het meng-produkt van Aziaten en Eu ropeanen laat zich dan helemaal niet meer definiërenlaat staan ken merken. Wat is Indo/Indische cultuur laat zich derhalve niet zo maar be antwoorden. Het is daarvoor te in gewikkeld, te complex. De ruim 300-jarige hiërarchie. Toen de Nederlanders zich (ook mili tair) gesettled hadden, waren zij dus overal de baasen derhalve su perieur. De autochtone bevolking - de 'inlanders' - waren 'het minst', of zoals toen netjes gezegd: inferieur. Zo be gon het en zo zou het nog heel lang blijven. En om het geheel nu nog wat ingewik kelder te maken, mag niet vergeten worden, dat er ook nog Chinezen, Arabieren en nog zo wat 'minderhe den' leefden. Geen van deze minder heden kon uiteraard het 'niveau' van de 'superieure' Hollander bereiken. Ja, volgens de wet kon een Inlander slechts tot een bepaalde rang komen in het ambtenarenstelsel, hoe knap of bekwaam hij/zij ook wasRassen discriminatie Ja, van de bovenste plank Kortom, naar de Nederlander (Blanda) werd opgekeken en op de Inlander werd neergekeken. Omgaan met In landers was niet comme il faut en ook luisteren naar Inlandse muziek of zelfs maar kijken naar bijvoorbeeld Wajang spelen kon je carrière schaden Je moest Hollands doen, Hollands den ken, met Hollanders omgaan - ook al was het een "heikneuter uit Koolstron- keradeel'Ja echt, zo was het Iets over het onderwijs in Nederlands Indië. In principe was het uiteraard 'koloniaal onderwijs' en ook hierbij bestond een zekere hiërarchie. De beste scholen waren de Europese scholen; bedui dend minder waren de Hollands-In landse scholen. In de laat-koloniale tijd ontstonden zelfs twee universiteiten, de Rechts kundige- en de Geneeskundige Hoge school. Voor alle andere faculteiten bleef men op Nederland aangewezen. Kort na de tweede wereldoorlog werd een zeevaartschool opgericht, ter op leiding van koopvaardij-officieren, die eigenlijk altijd uit Nederland kwamen. Die school heeft overigens maar vier jaar bestaan. Een oud spreekwoord indachtig 'hoe verder van Rome, hoe Roomser dan de Paus' was het onderwijs in de Nederlandse taal daar erg perfektio- nistisch. Indische mensen spraken (en spreken nog) over het algemeen be ter Nederlands, dan de gemiddelde Nederlander in Nederland, die vaak erg slordig is met de taal. Alleen al daardoor werd menig Indisch Neder lander aangemerkt als 'uitslover' en werd hij/zij gauw gezien als een so ciale bedreiging. Hun aanpassing in Nederland werd daardoor in niet ge ringe mate bemoeilijkt. De Indo groeit (op). Om zich sociaal aan te passen hadden de 'gehuurde' Belgen, Fransen, Zwe den, enz., enz. zich allengs genatura liseerd tot Nederlander. Hun (even tueel gemengde) nazaten verkregen daardoor 'betere kansen', weliswaar onder de steeds geldende leus 'Blank is beautiful'. Het hebben van Indone sische of desnoods gemengde voor ouders kon het beste zo goed mo gelijk verdoezeld worden. Eigenlijk groeide de Indo zeer, zeer vreemd op. Enerzijds met een minder waardigheidsgevoel ten opzicht van de Hollander; anderzijds met een meerderwaardigheidsgevoel ten op zichte van de Inlander. En dat dan gevoegd aan 'houdingen' tegenover de andere, eerder genoemde minder heden. Al met al was de Indo erfgenaam van allerlei Europese en Aziatische cultu ren, al was hij/zij zich daarvan maar nauwelijks bewust. Er werd ook totaal niets ondernomen om dat bewustzijn wakker te maken, laat staan te groei en. Menig Indo groeide op met een zeker schaamtegevoel niet volledig Hollander te zijn Een andere passage uit Lilian Ducelle's pamflet: "Het was Tjalie Robinson (in 1954 gerepatrieerd), schrijver, journalist, die de sterke behoefte aanvoelde van zijn landgenoten naar een eigen geluid, naar een eigen stem waar naar geluisterd werd en die zelf mocht spreken. De mensen uit Indië hadden een kleurrijk, avontuurlijk en nuttig le ven geleid, volkomen verschillend van het leven dat zij nu hadden. Er was niemand die daarover wilde horen. Assimileren en vergeten wie je ge weest bent en vooral wat je gedaan hebt, want dat was koloniaal en dus slecht I Deze kortzichtige houding van Ne derland, dat overigens gastvrij en vriendelijk was, heeft duizenden (lees verder volgende pagina) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 7