Onze Ouders to De stukjes in Moesson over onze oudere mensen heb ik gelezen en in dat van Ralph Boekholt zit wel degelijk een grote waarheid. Toch zou ik over de achter grond wat meer willen zeggen. Natuurlijk zijn vele factoren bepalend voor de verhoudingen die een samenwonen mogelijk maken, een zekere rijpheid die individueel al dan niet wordt ervaren, maar bij dat alles, als wij het over onze Indische ouderen onder ons hebben, moeten wij toch wel een beetje oppassen om niet onze eigen identiteit te verliezen of te doen opgaan in datgene waar mede wij voelen zo te verschillen. Laten wij toch even niet vergeten, dat het prachtige leven dat onze ouders ons gegeven hebben, en hiermede bedoel ik niet de rijkdom in geld of goed, wijzelf onze kinderen misschien niet eens kun nen geven, mede omdat de levensstijl en de omstandigheden zo zijn veranderd. Dit wil ook geenszins zeggen dat er van de kinderen van nu "geëist" moet worden. In een andere wereld, de wereld waarin wij nu leven is alles harder en grover geworden. Moeten wij dan ook harder worden in ons oor deel? In ons gedrag? Ik ben nog niet bejaard, maar zou toch echt niet meer zo jong willen zijn als de zeer jeug digen van nu, als dit het tegenwoordige levenspatroon moet zijn, het toekomst beeld voor een nieuwe generatie be jaarden Onze ouders hebben veel verloren, niet hun bezittingen alleen, maar ook hun land, hun plekje waar hun wieg op stond en dit was moeilijker te verwer ken dan voor ons jongeren. Ik heb zelf ervaren, dat mijn moeder erg moedig was en zich probeerde aan te passen in een land waar ze nooit eerder ge weest was. Ze kon goed tegen het klimaat en was een tevreden mensje. Dit was een geweldige eigenschap van haar j Na inwoning gedurende 20 jaar kregen wij in Den Haag eindelijk een woning voor ons zelf aangewezen. Naarmate mijn moeder ouder werd zorgde ik er zo goed mogelijk voor, dat ook het huis dat ik had zoveel mogelijk werd aangepast ter voor koming van ongelukken, mede ook vanwege het feit dat ik genoodzaakt was de gehele dag op kantoor mijn werk te doen. Zolang moeder nog zelf e.e.a. kon ging dit goed. Wat waren we blij de ellende van inwoning te hebben overleefd! Natuurlijk verschil de je wel eens van mening en dit is gezond en mag gerust zo blijven, want dat hadden onze voorouders beslist toch ook I Zelf ging ik altijd van de gedachte uit: "Hoe zou ik het vinden en ervaren, als ik op die leeftijd zou zijn? Stel zus of zo, hoe zou ik er tegenover staan? Zou ik het aankun nen?" Natuurlijk zijn er verschillen in generatie en karakters, dit gaf ook de uitzending van Sonja op de TV te zien. Maar waarom waren er in Indië geen bejaardentehuizen en bleven de oude ren bij de kinderen of bij een van hen of soms alleen wonen in een paviljoen- tje Was dat niet omdat daar in dat zonnige land wij altijd en doorlopend hulp hadden van onze bedienden? Was het niet een van hen die altijd aan wezig was om op deze mensen te let ten? Op te passen? Laten wij nooit vergeten, dat het ook deze bedienden waren die ook op de kleine kinderen pasten als vader en moeder een avond je uitgingen, waarvoor nu een babysit nodig is in Nederland. Onze ouders lieten ons nooit alleen thuis En zijn het dan ook niet vaak de kinderen die op oma en opa rekenen in Nederland om op de kleintjes te passen? Zeggen die ouderen dan iets over - of voelen ze - de "loodzware" last van dat ze weer iets moeten? Hebben ze dan niet de bereidheid om dit te doen? Hoe vaak zie ik dat de kinderen dan "ge- pasrah" worden! Er wordt toch van uitgegaan, dat zij het (natuurlijk) best leuk vinden. Wordt er weieens ge vraagd of het altijd wel gelegen komt? Of rekent zoonlief of dochterlief er niet een beetje op bij het maken van hun afspraken? Moet dit dan als vanzelfsprekend wor den gevonden, omdat in de jeugd de toekomst heet te zijn? Laten we het respect niet veronachtzamen, ook al zijn we het er niet altijd mee eens. Wanneer dan de oudjes tot niets meer in staat zijn, zoeken ze veelal de be scherming bij de kinderen of in hun omgeving. Heus niet alle ouders, al hebben ze een uitstekende verstandhouding met hun kinderen, zien het als verstandig om bij hun kinderen in te wonen in Neder land. Men zit hier niet alleen te veel op elkaar, maar er is ook geen hulp in huis, zoals destijds in Indië het geval was met onze dierbare bedienden, die met zoveel geduld en verdraagzaam heid ons vele lessen leerden. Bij het klimmen der jaren wordt het wereldje van de oude mens kleiner en zijn be hoefte aan liefde en bescherming gro ter; vooral in deze westerse bescha ving Zo lang mogelijk heb ik moeder thuis gehouden in mijn aangepaste woning en ook de geweldige burenhulp in mijn wijk maakte het mogelijk, dat we moe der nog 10 jaar dit genot hebben kun nen schenken. Na een val over een electrisch kacheltje moest ze revali deren in een verpleegtehuis; daarna kon ik zelf haar helaas niet meer ver zorgen en heb ik met haar gesproken over een bejaardentehuis. Ook heb ik leren begrijpen waarom de oudjes NAPRATEN Op de vele reacties die binnen kwamen op het artikel "Op je ouwe dag" en "Tanguan Ibu" (moest zijn "Tanggungan Ibu" - red.) in Moesson van 1 februari j.l. bleek, dat men het wel met ons eens was. Maar ook waren er bij, die mijn artikel zo slecht gelezen hadden, dat ze daaruit alleen kritiek op het bestaan van bejaarden-tehuizen lazen. Het tegendeel is waar, ik be schreef - en dat herhaal ik bij deze - dat het een zegen is dat deze tehuizen bestaan, anders zou het met onze oudjes nog slechter zijn gesteld. En dan komen we op het ver haal van Ralph o m d a t de men taliteit in het algemeen zo ver anderd is. Maar men weet toch dat het zo is? Er werden tehui zen opgenoemd waar het ideaal is voor onze ouders, zoals "Den- nerust" bijvoorbeeld. Maar dat weten we al zo lang, we hebben het er vele malen over gehad in dit blad. Als we nu ook een lijst kregen van de tehuizen of pensions waar onze oudjes het niet goed hebben? Ik geloof dat noch Ralph, noch ik iets toe te voegen hebben aan ons relaas. Ik laat hieronder fragmenten volgen van een drie tal reacties over het onderwerp. Zoveel lieve, zorgzame kinderen. Ook tragische gevallen, waarin dochters (en zoons) zich een eigen gezinsleven ontzeggen door de zorg van hun ouders tot de dood toe op zich te nemen. Dochters die niet trouwen omdat moeder niet in een bejaarden tehuis wil en ook niet wenst in te wonen. Ze bestaan. Ouders die uit egoïsme zorgen dat kin deren nooit leren zelfstandig te zijn en het op het laatst ook niet meer willen. En tenslotte ontredderd achterblijven. Ouders en kinderen, een kring loop van liefde en zorg, zo zou het moeten zijn en blijven. L.D. daarvoor grote angst hebben. Het gaat er heus niet altijd fijntjes toe, hoe men dit ook tracht goed te praten. Zelf ben ik getuige geweest van de geest in beide huizen. Ik ben wel e.e.a. te weten gekomen dat mijn vertrouwen schokte. Alleen medisch behandeld te worden is maar armoe troef, gewoon zielig Gelukkig is moeder nog uit het verpleeghuis gekomen. Als een mens te levendig is dan krijgen ze een slaap middel en men maakt van zo'n persoon een "model" patiënt. Zo trof ik moe der eens aan op een koninginnedag toen wij samen met haar naar de tele visie wilden kijken. Ze kon haast niet 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 4