Het Toren-eiland (Pulu Gelinta) aan de zuid-west zijde van Flores. kampong Taliwang te bereiken, van waar zij per schip naar Soerabaya vervoerd werden. Die nacht misten wij weer een stukje "zicht" op het fraaie eilandenrijk en die dag er op volgend voeren wij langs het indrukwekkende "Toren eiland dat nog steeds met die naam op de zeekaarten staat. De oorspronkelijke naam is Poeloe Gelinta en het ligt aan de Zuidwest zijde van Flores. Het Toren-eiland dankt zijn naam aan het feit dat op het Westelijk deel van het eiland zich een hoge- en zeer opvallende piek bevindt. Het fraaie eiland liet ons ver schillende zacht glooiende hellingen zien, die alle er zeer groen uitzagen. Ook ontwaarden wij vele palmbomen waarvan ik aanvankelijk dacht dat het klapperbomen waren. Maar omdat deze palmbomen zich ook op de berg kammen bevonden, enkele zelfs tot zeer dicht nabij de top van de "Toren zei ik bij me zelf: "Mana bisa? Hoe ken deze? Hoe zou den klappernoten op zo'n hoge berg rug terecht komen? Want zonder klap per: is t'r niet klapperboom. En is het niet de zee die de klappernoten op de kusten doet aanspoelen zodat daar altijd de klapperbomen staan?" Zodat ik toen maar besloot aan te nemen dat het een ander soort palm was. Op de foto ziet U de zijde van het "Toren-eiland" dat naar Flores toe ge keerd is en zou men op de foto nog wat meer naar links lopen, hetgeen autochtonen van het eiland ook deden omdat er overal een strandje was, dan komt ge bij een dorpje uit met o.a. een kerkje, een schooltje en een schoolplein dat aan zee gelegen is. Wij voeren daar om 08.00 uur langs en door de prismakijker zag ik de twee onderwijzers wat drentelen, terwijl zo'n stuk of vijftig anaks als krioelende mieren door elkaar holden en waar schijnlijk een soort "tikkertje" speel den. Merkwaardig genoeg zagen zij ons op die halve mijl afstand niet va ren, zodat ik als bij ingeving tegen de stuurman van de wacht zei: "Geef es een lange stoot op de fluit" en ondertussen hield ik mijn kijker en mijn blik op dat schoolpleintje ge richt. En die reactie was zó ontzettend aardig. Het was als een film die men van dichtbij ziet, waarbij men denkt dat je één bent met de mensen op het doek, terwijl je tóch vaagjes weet dat je ze nooit aan kunt raken. Want ineens... stopte het spel en staakten de hollen- de- en rennende kinderen hun bewe gingen; alles stond stil en keek. Daarna, dat waren vast de meest ac tieven van het groepje, renden er en kelen naar het strand, gingen onder een boom staan, leunden met een hand tegen die boom ter verhoging van de concentratie en keken met de andere hand boven de ogen, strak naar het schip. Men was dit blijkbaar niet gewend. Want toen ik zei: "Geef nog es een lange stoot op de fluit", toen zag je de kinderen even schrikken, daarna keken ze elkaar even aan en zullen ze waarschijnlijk tegen elkaar gezegd hebben: "Bagoes"of misschien wel: "Kenapa? Kapal mau apa?" Op de foto ziet U rechts het armoe dige - maar wel witte kerkje met atap dak, links daarvan de saamgedromde schoolkinderen aan het strand en het lichte dak daar weer links van, is het schooltje. Tevens ziet U op de foto (vergroot glas gebruiken) de palmbomen weer op de bergrug staan en de klapper bomen aan- en nabij het strand. Als straks de Moesson uitkomt waar dit stukje- en deze foto's in staan, dan zal ik zo'n Moesson nummer naar de "Kepala Sekola" van dat Toren-eiland sturen. Want, en dat moge erg senti menteel klinken, het was voor hij alsof ik praktisch op dat eiland geweest was, alsof ik dat schooltje kende en de meester sindiri gesproken had. We voeren die dag verder en in de middag naderden we de baai van En- deh, het hoofdstadje van Flores. Eerst passeerden we drie vulkanen die van uit zee gezien, vlak naast elkaar ston den. Het waren de Langa, de Ine-Rie (ook wel Rokka genaamd) en de Wa- toe-Sipi. Het vulkaan landschap en de hellingen waren weelderig begroeid en hoe kan het ook anders? Vulkaan hellingen zijn immers altijd vruchtbaar vanwege de eertijds uitgespogen lava en as (wordt vervolgd) Pulu Gelinta met het in dit artikel beschreven dorp. De foto's bij dit artikel werden door de auteur gemaakt.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 7