Hoe toch dese Swing Session KIMM Indische spekkoek men en bracht voor de kinderen en mevrouw Aardeman enige Atjehse huis vlijt voorwerpen mee: rose waaiers vol gouden lovertjes voor mevrouw, ver sierde ratels voor de twee kinderen van 11 en 9 jaar. Trouw aan Aardeman, in haar ogen haar weldoener, had haar doen be sluiten naar Kota Radja af te re'izen met een autobus, die toen af en toe naar de Westkust en retour reed en er een paar uren over deed. Deze geste werd buitengewoon geappreci eerd en het afscheid was, zoals het een Atjehse vrouw betaamd, zeer in getogen, maar de hartelijkheid en dankbaarheid las men toch in haar ogen. Toen haar gevraagd werd hoe zij daar in de binnenlanden van zijn vertrek gehoord had, kreeg Aardeman slechts een raadselachtige glimlach ten antwoord. Na zijn promotie in Leiden, weer twee jaar later, werd Aardeman in het De- lische .Te'bing Tinggi, geplaatst, maar kreeg van de Resident van de Oost kust de opdracht een zaak in Kota Radja uit te zoeken. Dat betekende twee dagen reizen per Deli-spoor en Atjeh-tram. De djaksa van Kota Radja was namelijk niet lang na Aardeman's vertrek naar Holland, eveneens ver dwenen, maar wel met de Noorderzon naar de overwal (schiereiland Malak- ka) gevlucht, met medeneming van 8.000,Een afschuwelijke verduis tering. In Kota Radja aangekomen, werd Aar deman gastvrij ontvangen door mevr. en de Resident. Het paviljoen van het Gouverneurshuis werd hem voor een paar dagen ter beschikking gesteld. Het was toen een uur of vier in de namiddag. "U komt dus als U zich verfrist hebt een koele dronk halen," zei mevrouw. "Om zeven uur is het avondeten." "Ik zal er zijn, mevrouw, dank U Aardeman liep door de weelderige tuin, die hem zo bekend was naar het pa viljoen. Toen hij de voorgalerij betrad, stond daar - U raadt het! - Tjoet Nja Meuligoë om hem in Atjeh welkom te heten. Weer hadden de geruchten dat hij even Kota Radja zou bezoeken, het binnenland bereikt en weer had Tjoet Nja het als een aangename plicht be schouwd de 120 km naar Kota Radja te reizen om hem de hand te drukken en welkom te heten. Dit was de laatste maal (1936) dat Aardeman Tjoet in levende lijve ont moette. Het onderzoek inzake de ver duistering door de djaksa werd tot tevredenheid van alle partijen opge lost. Het geld was en bleef echter "In Keyners kookboek (22ste druk) staan twee bedenkelijke illustraties. Op de een staat een vrouw met een pannetje onder een klapperboom. Bezig de santen op te vangen die uit de klappers zal stromen? Op een andere pagina deze kokki met een (Hollandse) boodschappenmand onder de arm en onder de andere een vette babon (kip). Dat arme mens zal thuisgekomen wel behoorlijk onder de goerem (kippeluizen) zitten en door de jeuk weinig tijd overhebben om het mid dagmaal op tafel te krijgen Dit schreef ons lezer Bertus Prins in Portland, Oregon. Direkt de plaatjes op gezocht en inderdaad, ik heb me krom gelachen. De kwestie is, er zijn geen illustrators met Indische ervaring. Of ze zijn er wel, maar de Nederlandse uit gevers stellen er geen prijs op. Dat Keyner aan de 22ste druk toe is, bewijst dat de recepten nog altijd goed zijn. En santen zit in blik of blok en kippen komen geplukt en ontluisd uit de diepvries, ja toch? L.D. verdwenen met de man, die nooit is opgespoord. Wij schrijven 1979; dertig jaar na de Soevereiniteitsoverdracht, vijftig jaar na de bovengenoemde gebeurtenissen. Aardeman kreeg bezoek van het Hoofd van de Afdeling Documentatie Atjeh, Aboe Bakar, die het verzoek deed zijn dissertatie te mogen vertalen in de Bahasa Indonesia. Op een vraag van Aardeman of de heer Aboe Bakar bij zijn terugkeer in Kota Radja eens wil de informeren of Tjoet Nja Meuligoë nog leefde - want zij zou nu wel een jaar of 75 zijn - beloofde deze alles in het wenk te stellen achter haar adres te komen. Enige maanden later werd hem dit adres verstrekt en Aardeman kreeg kort daarop een brief met enige statiefoto's van het echtpaar met het dringende verzoek haar een conter- feitsel van zijn vrouw en hemzelf toe te sturen. Dat portret zou bij haar een ereplaatsje op haar kast krijgen, zodat zij er altijd naar zou kunnen kijken. Trouw I GESCHIEDENIS EN CULTUUR KEI-EILANDEN In het kader van zijn kandidaats-exa men in de niet westerse anthropologie in Nijmegen heeft W. P. Renwarin een scriptie geschreven over de Zuidoost- molukse gemeenschap onder de titel: "Keiezen, de vergeten groep oftewel een minderheid binnen de molukse minderheid" (in Nederland). Het handelt over de geschiedenis en cultuur van de Kei-eilanden. Het geeft tevens een uiteenzetting weer over de diverse stromingen binnen de totale molukse gemeenschap in Nederland. De uitgever is de molukse studenten vereniging Gerakan Pattimura in Nij megen. Het boek kost 10,excl. verzendkosten, uiteraard bij vooruit betaling. Telefonisch te bestellen 04704 - 2066. E. A. Renwarin, Botter 110, 2991 PE Barendrecht. voor uw parties en reünies Allround - Uitgebreid dans repertoire DANSCOMBO J. A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51 2592 EB Den Haag Telefoon 070-473935 of 070-548079 Stort 20,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98 Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 7