Op een Indische dag in mei 9 Uur 's morgens. Regen, wind, koud, een gewone lentedag, niets aan de hand. Maar over een paar uur zal er in het Congresgebouw wèl wat aan de hand zijn en daar moet nog heel wat aan gedaan worden. De Carrouselzalen en de foyer zien er zo ordelijk, overzichtelijk en feestelijk uit, dat het jammer is om er nog wat aan te veranderen. Maar naarstige organisatie bijen als we zijn, beginnen we meteen tafels, stoelen en schermen te verzetten. Dit kan hier beter, dat moet daar weg. Hier kinderen inschrijven voor de disco wedstrijd, tafel voor "Onze Soos" hier, "Moesson" daar. In Carrouselzaal 2 wordt druk getimmerd, gepast, gemeten. Over 4 uren moet het beste paard van stal, de expositie van Indische kunstenaars, worden geopend. Er hangt of staat nog niets. Johan Ghijsels is de kalmte zelf. De filmzaal moet ook nog. Mijnheer Zaalberg zie ik in een flits beurtelings aan het plafond hangen, dan weer in lager regionen zoekend naar een stopcontact. Alles komt goed, op tijd, tanggoeng bèrès. We hebben nog uren de tijd om de zenuwen te krijgen. Er loopt een onbekende meneer rond. Het is notabene pas 11 uur. "Waar kan ik kaarten kopen? Waar koffie?" Hij weet niet door wie, voor wie deze dag is georganiseerd. Nooit gehoord van Nines, Onze Soos of Moesson. "Is dat het zelfde als Modjo?" "Pre cies hetzelfde", zeg ik, voorlichting is nooit mijn sterkste punt geweest, als ik druk bezig ben. Ineens is de Indische Dag '83 een feit. Alles staat klaar, de bezoekers komen met tientallen tegelijk de trap af, kin deren ook. Ralph Boekholt stevent voorbij. "Over 12 uren is alles voorbij Ducelle, nog even volhouden!" Er is geen sprake van volhouden, het is gewoon leuk, gezellig, de tijd vliegt om. Er is overal tegelijk wat te doen. De expositie is schitterend opgezet, een gamma van kleurstellingen, een scala van stijlen, romantisch, oud, modern, progressief, ze stonden har monieus naast elkaar, onze Indische kunstenaars decoreerden twee zijden van de gezellige Carrouselzaal 2. Hier rustige krontjongmuziek terwijl in Car rouselzaal 1 de disco-danswedstrijd werd geopend door Fifi. Gespeend van zenuwen, zelfbewust en vol le venslust animeerde ze met haar solo de jongelui de dansvloer op. Als mi- crobetjes wriemelden de "Kids zonder Fame" even later op het (veel te grote) parket. Een ruimte berekend op de danslustigen voor 's avonds, als de kids alweer in bed zijn. Applaus voor de meisjes van Gemma's dansgroep. De eerste-prijs winnaars Viron Chai- fan en Ivanca Resokario. Waarom zul ke buitenlandse namen? Weet ik niet, allemaal dansten leuk, deze twee ge woon erg goed. Geen jaloezie, alle maal blij met een paar extra prijsjes. Maar intussen weten we het adres van Ivanca Resokario niet, ze krijgt nog 2 kaarten voor de Pasar Malam Besar opgestuurd. Wie kent haar? De Angklung-groep van mevrouw Slis doet het erg goed, een decor stort omlaag, op een gitaar van een jongen. Gitaar stuk, spontane collecte, hij kan weer een nieuwe gitaar kopen. De boekenstalletjes. Alle auteurs naast elkaar, Hélène Weski en René Adeboi, Corina Engelbrecht en Mieke den Ou den, Vicky Kaulbach en Willem Dros saard, Guru Janse met zijn Bahasa Indonesia leerboek aan dezelfde tafel als Westerling. Niet aan gedacht dat die twee zo op elkaar leken. Wester ling kwam pas laat, intussen had bijna iedereen Janse al voor hem aangezien en een plaatje gemaakt. Janse waar schuwde nog, jammer voor uw film hoor, ik ben het niet. Geeft niet. Hij verkocht nog boeken ook. En Leonore Hofmeister, Suzanne Kraayeveld, Lia Warani, van den Berg en Henk Smit, allemaal waren ze er. Gezellig. En toen werd het etenstijd. Alles geregeld, voorbereidingen, we ken van tevoren, er kon niets mis gaan. Mis, het ging wèl mis Niemand wilde nasi rawon, gado-gado, lontong Tjap Go Meh, iedereen wilde nasi rames. Waarom? Ik weet het niet, vraag het me niet want ik kan nasi rames niet zien! De meest on Indische hap ooit uitgevonden. Te wei nig rijst, teveel gerechten die niet bij elkaar passen. Mensen zijn veranderd, smaken ook. ledereen dus nasi rames! Nini Stam kan 21 mei '83 nooit meer vergeten, zij verkocht de nasi rames namelijk. Het was niet goed geregeld, ik zal de laatste zijn die het ontkennen wil, maar ook de eerste die wil beweren dat met een beetje meer sabar en in schikkelijkheid die krankzinnige chaos niet was ontstaan. Er werden beschuldigingen geuit over "voorgaan" en "knoeien met de hoe veelheden". Dat "voorgaan" gebeurde omdat een persoon van de werkgroep kaartenverkoop voor de werkers (die continue werkten voor allemaal te gelijk het eten haalde. En nog een keer om de speciale genodigden te voorzien. Hoe de mens kan verande ren als hij/zij maar lang genoeg in de rij voor iets moet staan, heb ik op deze dag meegemaakt. Op een gegeven moment was de nasi rames uitverkocht. Nasi rawon (ver rukkelijk), Lontong Tjap Go Meh (net zo lekker), weg ermee, nasi rames en niet anders I De onverkwikkelijke scheldpartijen wil ik weer vergeten. Een dame schoot als een torpedo op me af. Hoe en wat ik ook uitlegde, haar zelfs geld-terug aanbood, ze bleef hysterisch krijsen: "Daar gaat het niet om, daar gaat het niet om!" We waren een stelletje oplichters. "Oké, we zijn een stelletje oplichters," beaamde ik lief. "Daar gaat het niet om I" schreeuwde ze "Waar gaat het dan wèl om?" vroeg ik. Laat dat nou de goede toverzin zijn geweest! Ze draaide zich met een ruk om, en ver dween. Honger maakt rauwe bonen zoet, wel ke idioot uit het stenen tijdperk ver zon dat spreekwoord? Maar we heb ben wat geleerd, en Poirrié kon zijn indrukken op papier zetten I En verder ging alles goed. Na het eten ging alles gesmeerd. Krontjong orkest Sukaria speelde fijn tjes, good old Noes Cugnet en haar serenaders waren prima op dreef. De grote verrassing van de avond was echter het huisorkest van "Onze Soos" o.l.v. Hr. Bloemhard. Schitte rend gewoon I Zulke oude swingers als van v.d. Puyl, Flip Leidelmeyer, 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 18