BOEKENSTALLETJE Kleist, Barkmeijer, 70-plussers doen het toch maar magnifiek. René Moscou en Wim Rissema voor basgitaar en drums vulden de oldtimers aan. Muziek waar mee de dansvloer binnen een mum vol stond, diner-dansant zoals vroeger in "de Nederlanden" en "des Indes" Tjalie Robinson Trofee, de Zilveren Karbouw. In Carrouselzaal 1 even een plechtig halfuurtje voor het uitreiken van twee trofeeën. Twee personen hadden de ze onderscheiding zeer verdiend. Hoe wel hun arbeidsterreinen totaal ver schilden, hun inspanning en prestaties op geheel andere wijze zouden moe ten worden beoordeeld, hadden D. A. Visker en Ir. G. A. Vrijburg die ene belangrijke factor gemeen: doorzet tingsvermogen, het bereiken van een doel ten gunste van een grote ge meenschap. At Vrijburg bereikte na 14 jaar hard nekkige strijd tegen instanties, 7 jaar terzijde gestaan door een team van bewonderenswaardige medewerksters en medewerkers, dat een ereschuld werd erkend en (gedeeltelijk) ingelost aan ex-Knillers en burger-geïnterneer den. Dick Visker gedreven door een ver langen om Indische geslachten op papier te verzamelen, geslachtsnamen uit de vergetelheid te halen en die te bewaren voor komende generaties, begon zijn werk zo'n 10 jaar geleden. Eerst alleen, later bijgestaan door en thousiastelingen. Zijn boek "Indische Familienamen" (net uit) is het sluit stuk van deze enorme prestatie. Onvermoeid en stug als de karbouw door de zware modder zijn werk doet, kan hij symbool staan voor het stugge doorzetten waarmee Visker en Vrijburg de op zich genomen taak volbrachten. Een Zilveren Karbouw als trofee leek onze waardering daar voor juist uit te drukken. Verder Mooie meisjes die beeldig dansten, dansgroep "Ambiance" uit Wagenin- gen, een optreden van Andres (altijd goed voor een paar melodieuze songs), schitterende dansen van Isti- ka, Pencak Silat en lest best de dans- orkesten "Budah" en Pfefferkorns "Swing Session" die beide dansvloe ren tot de laatste minuut volkregen, me dunkt het was een Indisch dagje wel Ik heb in dit verslag niet genoemd de Cult. Vereniging Nines en "Onze Soos" maar het lijkt me goed om te besluiten met onze waardering voor dit partnership, waarbij vooral "Nines" als de oudere en sterkere van de twee verenigingen een belangrijk deel van het programma op zich heeft ge nomen. P Door gebrek aan plaatsruimte en het te laat binnenkomen van foto's in de volgende Moesson wat meer plaatjes van de Indische Dag. IK \H\L6ctm N/SI RAM65; IK WLMW ve fows ffc Jstaka SU "Wil je komen boeken-signeren op de Indische dag?" vroeg Lilian Ducelle. Ik kreeg aangename visioenen van drommen mensen in de rij voor mijn stal, elkaar vertrappend om een hand tekening - en zeg "ja". Op de dag zelf zit ik onwenning onder mijn baldakijn achter kleine stapeltjes boeken op een geschuurde plank. Hoe gedragen Mulisch, Hermans en Reve zich onder zulke omstandigheden? Roepen ze: hier moet je wezen of: koop niet bij die schoft naast me I of staren ze onverschillig in het onein dige Mensen slenteren voorbij, soms blijven ze staan, hun blik hangt even aan het plankje met de naam erop, zoals in Artis: "Edelzwijn uit Zaïre", dan zie je de ogen langzaam naar boven glijden: o, is dat nu het edelzwijn in levenden lijve Opeens ontdek ik de naam op de boe ken links naast de mijne op tafel, een soort bijbels van indrukwekkend for maat: Raymond Westerling. Adoe sèh, spannend I Ik trek mijn jurk recht, duw het kapsel in fatsoen, voorlopig is hij nergens te bespeuren, maar je zal je stand maar delen met zo een interes sante boeman I "Mag ik me even bekendmaken?" klinkt het rechts naast me. Dat is hij! van top tot teen vierkant en onver zettelijk I puntbaardje I "Mijn naam is Janse," zegt de meneer en mijn lo- hoe-ken gezicht ziend, schatert hij het uit, "U ook al? ledereen wil met mij op de foto, dan zeg ik zonde van de film, ik ben Westerling niet." De pseudo-vuurvreter blijkt de schrijver van een prachtige Bahasa Indonesia, (ook van bijbelformaat), verrukkelijk geïllustreerd door een attractieve blon de meneer, die in zijn schaduw zit en (lees verder pagina 24) 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 19