O
BIJ DE VOORPLAAT
Swing Session
ONTBIJT
Maaf, ik weet het, de foto is niet al te best en niet zo scherp, maar ik kan er
ook niets aan doen. Ik zit in de trein naar Yogya en ontwaak heel langzaam na
een nachtlange rit die niet al te comfortabel is. Lodderig neem ik de scene voor
me op door nog halfgesloten ogen en ben dan meteen klaarwakker I Het is nog
maar net licht, half zes denk ik, de coupé is helemaal niet verlicht, maar het
tafereeltje voor me is "zo lekker Indonesisch" dat ik meteen naar de fototas
grijp. Tijd om de flitser erop te zetten heb ik niet meer, dus zomaar "uit het
handje" geprobeerd. Gelukkig zit er een snelle film in de camera en met een
langzame sluitertijd zal het nog wel gaan, hoop ik
Zij, die hier wel eens als tourist terug
geweest zijn, en met de trein hebben
gereisd weten wat dat is. Op de lange
en verre trajecten heb je vaak twee
soorten treinen. Een "Luxe" en een
"Ekonomie".
De luxe trein is echt beter dan die
ekonomie. De luxe heeft nl. alleen
besproken plaatsen en dat preciese
aantal wordt verkocht. Als dat op is
stopt de verkoop en kan er niemand
meer bij. Dus zit je altijd lekker en is
de trein redelijk "leeg". D.w.z. hij is
niet zo afgestampt vol als zo'n Eko
nomie. Want daar gaat de kaartjes
verkoop net zo lang door tot dat er
werkelijk niemand meer bij kan in zo'n
wagon. Dus behalve zitplaatsen zijn
er ook staanplaatsen. En als er niet al
te veel "staanders" zijn, dan spreidt
men een ouwe krant op de vloer uit
en gaat lekker liggen pitten
Dussedat is vaak voor de mensen
met zitplaatsen ook vermoeiend en on
gemakkelijk, want er komen meer dan
gewoonlijk slapers, dan wel benen van
slapers tussen de zitplaatsen en voor
je voeten of benen terecht
Verder is er ook nog een verschil. Die
luxe treinen hebben vaak goede ver
lichting en de fans werken meestal
redelijk wel. Dus is het koel en kan je,
tot je slaap krijgt, je krantje of tijd
schrift blijven lezen. Maar dan die
ekonomieI
Fans zijn er niet (of zijn er wel maar
werken alleen niet!). Normaal is het al
te warm, wattemeer als het afgestampt
vol is in de coupé! Dan is het snel
broeiend heet, voor de Westerse tou
rist tenminste. Voor de "autochtone
bevolking" is het altijd nog te fris. Dus
worden alle raampjes potdicht ge
draaid, doen de meeste lui een lekker
jack aan tegen de "avond-koelte" en
de oudere Ibu's doen dan meestal ook
nog eens een dunne sjaal om de oude
kripoete halsAls ik dit zo alle
maal bekijk kan ik wel krijsen van ont
zetting en heb ik juist vaak zin om zo
veel mogelijk kleding af te gooien en
er zo bloot mogelijk bij te zitten
Maar ja, dat kan eenmaal niet en draag
ik mijn leed dus maar stillekens. Ge
lukkig meestal niet te zien want vaak
brandt het licht toch niet in de wagon.
Maar dat vindt niemand erg. Heeft
er trouwens rekening mee gehouden
en trekt doodgemoedereerd meege
brachte kaarsjes uit de tas, en dan
krijg je echt een "feestelijk sfeertje"
in de coupé met al die flakkerende
kaarsjes
In de luxe trein heb je meestal ook een
goede restauratie en er loopt de hele
tijd personeel op en neer om je be
stelling op te nemen. Dat bestaat ook
niet in de ekonomie. ledereen moet
voor zichzelf zorgen. Dus sleept men
grote karbiezen mee met voedsel en
drank. Trouwens, in die ekonomie
mag alles en iedereen de trein in. Dus
heb je een voortdurend heen en weer
geloop van allerlei verkopers die op
de diverse stops instappen en een
bepaald stuk van het traject meerijden
en ondertussen met de meest crazy
dingen lopen te leuren.
En toen ik dus weer eens in deze
Ekonomie zat en langzaam wakker
werd, deed zo'n verkoopster me naar
de camera grijpen. Want waar ter
wereld, behalve in Indonesia, kan je
wakker worden eri meteen een kakel
verse, overheerlijke gado-gado om zes
uur 's morgens als ontbijt in de trein
nemen I
Goed, okay, het is een heel eenvou
dige portie, een stuk of vijf soorten
groenten, een vet stuk tahu en tempé
erbij en dat alles overgoten met een
nog wat lauw katjang-sausje. Dit alles
geserveerd in een bordje van "bana
nen-blad" enne... wel met de vingers
eten want 'n lepel ister-niet-met-chem!
Ik kan U verzekeren dat je meteen
klaarwakker bent na zo'n ontbijt, alle
leed van de afgelopen, haast slapeloze,
nacht vergeet en de nieuwe dag met
superkracht tegemoet kan gaanI
ROGIER
voor uw parties en reünies
Allround - Uitgebreid dans repertoire
DANSCOMBO
J. A. (Fons) Phefferkorn
Barnsteenhorst 51
2592 EB Den Haag
Telefoon 070-473935 of 070-548079
AANVULLING BERICHT:
VISUM VOOR INDONESIË EN
"TOURISTEN-AANSLAG"
In Moesson van 15 april jl. (no. 17)
stond een bericht over de visum-rege
ling voor Indonesië en de aanslag, te
betalen bij het verlaten van het land.
De schrijver van dit artikel, de heer
W. Rompas, geeft hieronder een aan
vulling op dit bericht. Hij schrijft:
"Alle ingezetenen, dus ook buitenlan
ders werkzaam in Indonesië (uitgezon
derd diplomatieke diensten) zijn het
bedrag van Rp. 150.000 voor de exit
permit fee verschuldigd. Nu wordt er
gefluisterd, dat de aanslag enkel door
Indonesische paspoorthouders is ver
schuldigd. Elke ingezetene van Indo
nesië (WNI of WNA) is de fee ver
schuldigd. Dus ook buitenlandse werk
nemers (expatriates) in Indonesië. Di
plomatieke diensten zijn geheel van de
regeling uitgezonderd."
TENTOONSTELLING V.O.C.-ZILVER
In het Haags Gemeentemuseum is van
28 mei t/m 4 sept. a.s. een bijzondere
tentoonstelling te zien onder de titel
"V.O.C.-zilver, zilver uit de periode
van de Verenigde Oost Indische Com
pagnie", waarop zilveren voorwerpen
uit de eigen collectie van het museum
worden getoond. Deze expositie en
de gelijktijdig verschijnende publicatie
vestigen de aandacht op de ambachts
kunst van de koloniale zilversmeden,
die tijdens de 17e en 18e eeuw in
Indië werkten. Hun kunst deed niet
onder voor de zilversmeedkunst in
Nederland.
In de huishoudens van welgestelde
Compagniesdienaren werden zilveren
voorwerpen gebruikt. Hiervan is maar
weinig overgebleven, maar niet alles
ging verloren en op de expositie zijn
diverse kannen, bekkens, terrines en
een enkel zoutvat te zien. Daarnaast
zijn er zilveren gedachtenisbladen of
schenkborden, die herinneren aan een
overleden compagniesdienaar. Uit de
inscripties op de stukken is af te
lezen welke rang deze bekleedde. Het
uitreiken van dergelijke bladen was
vooral gebruikelijk in de eerste helft
van de 18e eeuw.
In de begeleidende publicatie wordt
o.a. aandacht besteed aan de omstan
digheden die een rol hebben gespeeld
bij het ontstaan van de zilversmeed
kunst in Indië Talrijke invloeden heb
ben geleid tot het merkwaardige ka
rakter van het compagnieszilver, waar
in een wonderlijke vermenging van
stijlen is waar te nemen. In het VOC
zilver zijn Hollandse zin voor eenvoud
en oosterse zin voor decoratie tot
een harmonisch geheel verenigd.
Het Haags Gemeentemuseum (Stad
houderslaan 41) is dagelijks geopend
van 10-17 uur, wo. 20-22 uur, zond.
13-17 uur.
2