O BIJ DE VOORPLAAT Swing Session ONTBIJT Maaf, ik weet het, de foto is niet al te best en niet zo scherp, maar ik kan er ook niets aan doen. Ik zit in de trein naar Yogya en ontwaak heel langzaam na een nachtlange rit die niet al te comfortabel is. Lodderig neem ik de scene voor me op door nog halfgesloten ogen en ben dan meteen klaarwakker I Het is nog maar net licht, half zes denk ik, de coupé is helemaal niet verlicht, maar het tafereeltje voor me is "zo lekker Indonesisch" dat ik meteen naar de fototas grijp. Tijd om de flitser erop te zetten heb ik niet meer, dus zomaar "uit het handje" geprobeerd. Gelukkig zit er een snelle film in de camera en met een langzame sluitertijd zal het nog wel gaan, hoop ik Zij, die hier wel eens als tourist terug geweest zijn, en met de trein hebben gereisd weten wat dat is. Op de lange en verre trajecten heb je vaak twee soorten treinen. Een "Luxe" en een "Ekonomie". De luxe trein is echt beter dan die ekonomie. De luxe heeft nl. alleen besproken plaatsen en dat preciese aantal wordt verkocht. Als dat op is stopt de verkoop en kan er niemand meer bij. Dus zit je altijd lekker en is de trein redelijk "leeg". D.w.z. hij is niet zo afgestampt vol als zo'n Eko nomie. Want daar gaat de kaartjes verkoop net zo lang door tot dat er werkelijk niemand meer bij kan in zo'n wagon. Dus behalve zitplaatsen zijn er ook staanplaatsen. En als er niet al te veel "staanders" zijn, dan spreidt men een ouwe krant op de vloer uit en gaat lekker liggen pitten Dussedat is vaak voor de mensen met zitplaatsen ook vermoeiend en on gemakkelijk, want er komen meer dan gewoonlijk slapers, dan wel benen van slapers tussen de zitplaatsen en voor je voeten of benen terecht Verder is er ook nog een verschil. Die luxe treinen hebben vaak goede ver lichting en de fans werken meestal redelijk wel. Dus is het koel en kan je, tot je slaap krijgt, je krantje of tijd schrift blijven lezen. Maar dan die ekonomieI Fans zijn er niet (of zijn er wel maar werken alleen niet!). Normaal is het al te warm, wattemeer als het afgestampt vol is in de coupé! Dan is het snel broeiend heet, voor de Westerse tou rist tenminste. Voor de "autochtone bevolking" is het altijd nog te fris. Dus worden alle raampjes potdicht ge draaid, doen de meeste lui een lekker jack aan tegen de "avond-koelte" en de oudere Ibu's doen dan meestal ook nog eens een dunne sjaal om de oude kripoete halsAls ik dit zo alle maal bekijk kan ik wel krijsen van ont zetting en heb ik juist vaak zin om zo veel mogelijk kleding af te gooien en er zo bloot mogelijk bij te zitten Maar ja, dat kan eenmaal niet en draag ik mijn leed dus maar stillekens. Ge lukkig meestal niet te zien want vaak brandt het licht toch niet in de wagon. Maar dat vindt niemand erg. Heeft er trouwens rekening mee gehouden en trekt doodgemoedereerd meege brachte kaarsjes uit de tas, en dan krijg je echt een "feestelijk sfeertje" in de coupé met al die flakkerende kaarsjes In de luxe trein heb je meestal ook een goede restauratie en er loopt de hele tijd personeel op en neer om je be stelling op te nemen. Dat bestaat ook niet in de ekonomie. ledereen moet voor zichzelf zorgen. Dus sleept men grote karbiezen mee met voedsel en drank. Trouwens, in die ekonomie mag alles en iedereen de trein in. Dus heb je een voortdurend heen en weer geloop van allerlei verkopers die op de diverse stops instappen en een bepaald stuk van het traject meerijden en ondertussen met de meest crazy dingen lopen te leuren. En toen ik dus weer eens in deze Ekonomie zat en langzaam wakker werd, deed zo'n verkoopster me naar de camera grijpen. Want waar ter wereld, behalve in Indonesia, kan je wakker worden eri meteen een kakel verse, overheerlijke gado-gado om zes uur 's morgens als ontbijt in de trein nemen I Goed, okay, het is een heel eenvou dige portie, een stuk of vijf soorten groenten, een vet stuk tahu en tempé erbij en dat alles overgoten met een nog wat lauw katjang-sausje. Dit alles geserveerd in een bordje van "bana nen-blad" enne... wel met de vingers eten want 'n lepel ister-niet-met-chem! Ik kan U verzekeren dat je meteen klaarwakker bent na zo'n ontbijt, alle leed van de afgelopen, haast slapeloze, nacht vergeet en de nieuwe dag met superkracht tegemoet kan gaanI ROGIER voor uw parties en reünies Allround - Uitgebreid dans repertoire DANSCOMBO J. A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51 2592 EB Den Haag Telefoon 070-473935 of 070-548079 AANVULLING BERICHT: VISUM VOOR INDONESIË EN "TOURISTEN-AANSLAG" In Moesson van 15 april jl. (no. 17) stond een bericht over de visum-rege ling voor Indonesië en de aanslag, te betalen bij het verlaten van het land. De schrijver van dit artikel, de heer W. Rompas, geeft hieronder een aan vulling op dit bericht. Hij schrijft: "Alle ingezetenen, dus ook buitenlan ders werkzaam in Indonesië (uitgezon derd diplomatieke diensten) zijn het bedrag van Rp. 150.000 voor de exit permit fee verschuldigd. Nu wordt er gefluisterd, dat de aanslag enkel door Indonesische paspoorthouders is ver schuldigd. Elke ingezetene van Indo nesië (WNI of WNA) is de fee ver schuldigd. Dus ook buitenlandse werk nemers (expatriates) in Indonesië. Di plomatieke diensten zijn geheel van de regeling uitgezonderd." TENTOONSTELLING V.O.C.-ZILVER In het Haags Gemeentemuseum is van 28 mei t/m 4 sept. a.s. een bijzondere tentoonstelling te zien onder de titel "V.O.C.-zilver, zilver uit de periode van de Verenigde Oost Indische Com pagnie", waarop zilveren voorwerpen uit de eigen collectie van het museum worden getoond. Deze expositie en de gelijktijdig verschijnende publicatie vestigen de aandacht op de ambachts kunst van de koloniale zilversmeden, die tijdens de 17e en 18e eeuw in Indië werkten. Hun kunst deed niet onder voor de zilversmeedkunst in Nederland. In de huishoudens van welgestelde Compagniesdienaren werden zilveren voorwerpen gebruikt. Hiervan is maar weinig overgebleven, maar niet alles ging verloren en op de expositie zijn diverse kannen, bekkens, terrines en een enkel zoutvat te zien. Daarnaast zijn er zilveren gedachtenisbladen of schenkborden, die herinneren aan een overleden compagniesdienaar. Uit de inscripties op de stukken is af te lezen welke rang deze bekleedde. Het uitreiken van dergelijke bladen was vooral gebruikelijk in de eerste helft van de 18e eeuw. In de begeleidende publicatie wordt o.a. aandacht besteed aan de omstan digheden die een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van de zilversmeed kunst in Indië Talrijke invloeden heb ben geleid tot het merkwaardige ka rakter van het compagnieszilver, waar in een wonderlijke vermenging van stijlen is waar te nemen. In het VOC zilver zijn Hollandse zin voor eenvoud en oosterse zin voor decoratie tot een harmonisch geheel verenigd. Het Haags Gemeentemuseum (Stad houderslaan 41) is dagelijks geopend van 10-17 uur, wo. 20-22 uur, zond. 13-17 uur. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 2