Borobudur en Javaanse magie In het tijdschrift National Geographic" van januari 1983 komt een artikel voor over de Borobudur, vergezeld van enige prachtige kleurenfoto's en in Moesson van 15 maart van dit jaar wordt melding gemaakt van de officiële her opening. In geen van beide artikelen wordt echter gerept over de twee vlakbij gelegen kleine tempels die absoluut bij de Borobudur horen, de Tjandi Mendoet en de Tjandi Pawon. Wanneer ik op de foto's in Nat. Geographic de mensen massa's zie die er nu rondlopen ben ik zo blij dit prachtige complex te kennen uit een tijd toen het nog mogelijk was er alleen te zijn. De ervaringen om boven te staan bij zonsondergang als de laatste stralen de bergen kleuren of bij volle maan om 12 uur 's nachts, zijn van een intense schoonheid en vrede. door ir. Tj. de Cock Buning Leringen van de Borobudur uitgaande hebben in een ver verleden grote invloed uitgeoefend op de Javaanse magie, de leer van de kris. Maar om dit te verdui delijken eerst iets over de geestelijke betekenis van de Borobudur. De Borobudur is gebouwd als een opleiding- en inwijdingscentrum. De inwijdin gen, waarvan er verscheidene waren gedurende de jaren van studie, vonden plaats in de Mendoet. Deze kleine tempel heeft maar één ingang. Om binnen te komen gaat men de trap op en komt dan eerst op een rondom lopende galerij waar vrienden of familie tijdens een inwijding konden wachten. Binnengaande staat men voor een groot Budhabeeld waarvan de benen glanzend gepolijst zijn door de eerbiedige streling van vele handen. Ter weerszijden staan twee klei nere beelden, Bodhisattva s voorstellende. De Tjandi Pawon die het dichtst bij de Borobudur staat is leeg en ook altijd leeg geweest. Hij diende als meditatie kamer. De Borobudur toont de negen niveau's (9 is het getal van Budha) die de aard se sterveling moet doorlopen om de verlossing te bereiken. Op de begane grond zag men vroeger de beelden die de gevolgen van Karma voorstel den (invloeden in dit leven van goede en slechte daden uit voorgaande le vens). Al tijdens de bouw begon de geweldig zware steenmassa te zakken en de aarde er omheen omhoog te komen. Om dit tegen te gaan werd een circa 10 meter brede steenwal rondom het gebouw gelegd als tegen wicht. Hierdoor werd de onderste beeldenrij bedekt, maar dit was niet zo ernstig omdat in die tijd de werkingen van Karma algemeen bekend waren. Op deze wal rond lopende ziet men een aantal zich telkens herhalende beel den, die de candidaat duidelijk maak ten dat hij alvorens aan zijn geestelijke groei te kunnen beginnen, zich eigen moest maken: liefde voor zijn gezin, zijn ouders, en correct gedrag tegen over lager gestelden. De trap opgaande komt men op de eerste van vier rondom lopende gale rijen die alle aan weerszijden gebeeld houwde panelen tonen. Totaal zijn er circa 1400 van zulke panelen. Om alle panelen in de juiste volgorde te zien moet men 10 keer het bouwwerk rond lopen. Aangezien elk paneel een on derwerp voor meditatie vormde, is het duidelijk dat de studie meerdere jaren duurde. Gedurende die tijd woonden de candidaten die meestal van verweg kwamen in een complex woonhuisjes aan de voet van de heuvel. Daar is uiteraard niets meer van over. Ook de priesters woonden daar. Zij droegen oranje kleding met een brede zwarte ceintuur. Meestal wordt verteld dat de beelden gebeurtenissen voorstellen uit het le ven van Budha. Er zijn zeker vele van zulke beelden, maar het leven van Budha was zo algemeen bekend, zeker bij degenen die daar kwamen studeren, dat men daarvoor niet zo'n geweldig bouwwerk op hoefde te zetten. De stu denten moesten wel intelligent zijn want makkelijk was de studie niet, maar verder kwamen zij uit alle lagen van de maatschappij. Stand speelde geen rol. En dit was ook een van de redenen dat de Borobudur op Java is gebouwd en niet in India. Op Java heerste niet het kastenstelsel. Daar werd een wijze gerespecteerd en was overal welkom, zowel bij de koning als in het dorp. Zo iemand moest zich in elk milieu kunnen bewegen en dat was een van de dingen die hij zich eigen maakte bij de bestudering der Linkerfoto: De tjandi Mendoet, waarvan de top ontbreekt. Rechterfoto: De beeldenrij die men ziet wanneer men op de stenen wal loopt onderaan de Borobudur. r De kleine Tjandi Pawon.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 6