4^oL/e,"üda
FAMILIE OVER LATEN KOMEN?
GELUK
Guesthouse "TAMARA"
(Vervolg: "Borobudur")
Java waren niet alleen wereldlijke
heersers maar beschouwden zichzelf
ook als de beschermers van culturele
en religieuse waarden. De kratons met
hun uitgebreide organisatie en grote
bevolking waren culturele centra die
de beste tantrische meesters en boe-
dhistische priesters tot zich trokken.
De periode 700 tot 1000 was in dit
opzicht een bloeiperiode. In die pe-
periode ontwikkelden zich in de magie
twee stromingen, de ene gericht op
materiële- de andere op spirituele
doeleinden.
De eerste was een direkt gevolg van
het tantrisme, de tweede van tantris
me toegepast op Mahayana idealen. In
het begin waren ze beide goed en
werkten voor het welzijn van koning
en land. Maar naarmate het 'materiële',
tantrisme zich buiten de kraton ver
spreidde, omdat dit gemakkelijker te
leren was, werd het steeds meer ge
bruikt voor het bevredigen van heb
zuchtige verlangens.
De weg naar de zwarte magie lag wijd
open. De boedhistische priesters on
derkenden al snel het gevaar en ver
bonden zich om het te bestrijden. Zij
stelden witte- tegenover zwarte magie
en beide gebruikten de kris als hun
magisch instrument.
Het tantrisme kent spreuken en cere
moniën om aan een stoffelijk voorwerp
b.v een ring, edelsteen of kris een
natuurgeest (ook wel elementaal of
djinn genoemd) te verbinden. Zo'n en
titeit uit een niet-stoffelijke evolutie
lijn blijft in de nabijheid en voelt het
direkt (telepatisch) of de eigenaar zijn
kris opneemt. Een djinn is in wezen
noch goed noch slecht. Hij kent het
onderscheid niet eens. Hij wordt het
een of het ander door de samenwer
king met zijn meester, die hij trouw
dient omdat een stoffelijke incarnatie
voor hem een onbereikbaar ideaal is.
B. R. M. Soeriodiningrat
Zowel wit- als zwartmagiërs gebruik
ten dezelfde technieken om een kris
"bezield" te maken. Het zal echter
duidelijk zijn dat spoedig het aantal
mensen dat hun kris gebruikte voor
het bereiken van materieel gewin of
om tegenstanders te benadelen, vele
malen groter werd dan het aantal wit-
magiërs met hun spirituele doelstel
lingen. De witmagiërs echter, die met
hun Borobudur opleiding het tantris
me gemakkelijk en perfect leerden be
heersen, hadden een machtig wapen
tot hun beschikking dat zwart magiërs
niet konden gebruiken omdat dat in
strijd was met hun instelling.
Jakarta - Amsterdam retour v a- f 1
Jakarta retour v.a. 1795.- Ambon retour v.a. f 2600,-
Singapore - 1780, Menado
Medan - 1940,— Bangkok - 1595,—
Denpasar retour v.a. f 2.390,— binnenlandse vluchten stop in
Bangkok Singapore.
Stopover in Padang, Medan, Jakarta, Bandung, Yogya, Surabaya, Ujung
Pandang, Bali - Sanur/Kuta Vraag informatie en tarieven aan
Indonesië volgens uw eigen plan en in uw eigen tempo? Vraag vrij
blijvend en kosteloos de mogelijkheden aan van: auto met chauffeur
vliegreis accomodatie excursies.
Verder alle vluchten naar Canada V.S. Ned. AntillenVerre Oosten.
UNIEK II! 1 x per maand vanuit Nederland naar Indonesië en Australië,
Nederlands sprekende reisbegeleider. Vraag de data aan.
Aangesloten bij het garantiefonds van de
A.N.V.R.
Loosduinsekade 497, 2571 CM Den Haag
Telefoon 070 - 46 89 50 of 46 89 51
Dagelijks geopend van 09.30 uur tot 17.00 uur
Zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur.
reizen Woensdagmiddag gesloten.
Dit wapen was hun ideaal om, wan
neer zij zover gevorderd waren, nog
niet Nirwana binnen te gaan, maar om
in Borobudur-symboliek op het zesde
niveau te blijven teneinde de mens op
aarde te kunnen helpen. Zij leerden
om reeds gedurende hun aardse leven
zichzelf met een kris (gewoonlijk met
meerdere) te verbinden. Hun intelli
gentie en kennis gaven hun een macht,
verre superieur aan die van de djinn s.
En hierdoor waren zij in staat om door
de eeuwen heen toch een zeker even
wicht te handhaven tussen witte magie
en zwarte magie (guna-guna).
Er zijn nog altijd duizenden pusaka s
in gebruik, zowel in Indonesië als daar
buiten. Verreweg de meeste daarvan
worden door hun eigenaren gezien als
beschermers van huis en gezin en met
eerbied behandeld. Betrekkelijk wei
nigen gebruiken hun pusaka om an
deren te helpen of ofn zelf meer kennis
op te doen. Daartoe moet men hebben
geleerd om de krispersoon te kunnen
zien en met hem te kunnen spreken.
Dit, en het gebruik van tantrische
spreuken die i.h.a. in het Kawi (oud
hoog Javaans) gesteld zijn valt onder
de leer van de kris. Ik hoop dat er
ook in deze moderne tijd nog velen in
Indonesië leven die de leer kunnen en
willen overdragen.
Dit verhaal zou ik willen opdragen aan
mijn, inmiddels overleden, langjarige
vriend en witmagiër Soeriodiningrat,
die gedurende zijn leven zovelen ge
heel belangeloos heeft geholpen bij
ziekte en moeilijkheden.
Een klein stukje geluk op 30 april, Ko
ninginnedag. Amsterdam staat bol van
de vrijmarkt. Van allerlei mensen en
mensjes die wat te verkopen hebben.
Een stralend zonnetje en zo lopen we
te kijken en te snuffelen of we wat
leuks zien. En wat zie ik ineens, wat
achteraf liggen bij wat boeken? Het
Bergkon'inginnetje" van Ems I. H. van
Soest. Mijn hart gaat open, ik pak het,
ik blader er in. En mijn jeugdjaren in
het oude Batavia komen ineens weer
terug. Ik moet het boek hebben en ja,
voor 7,50 ben ik de koning te rijk
Zo af en toe vind ik een boek van
Ems van Soest en langzaam maar
zeker groeit mijn verzameling jeugd-
boeken. En zo vind ik steeds een stuk
je geluk terug. Is dat niet fijn?
Mevr. E. CATSBURG-MEELHUYSEN
in Bandung heeft 8 moderne 2-
pers. kmrs. m. eig. bad en toilet
voorz. v. warm en koud water.
Eigen.: Dhr. R. G. Noya, Jl. Wira
Angun Angun Nr. 46, tel. Ban
dung (022) 51442.
JAVA-Tour p. minibus mogelijk.
Voor verd. inl. tel. 053 - 76 16 45.
8