4^oL/e,"üda FAMILIE OVER LATEN KOMEN? GELUK Guesthouse "TAMARA" (Vervolg: "Borobudur") Java waren niet alleen wereldlijke heersers maar beschouwden zichzelf ook als de beschermers van culturele en religieuse waarden. De kratons met hun uitgebreide organisatie en grote bevolking waren culturele centra die de beste tantrische meesters en boe- dhistische priesters tot zich trokken. De periode 700 tot 1000 was in dit opzicht een bloeiperiode. In die pe- periode ontwikkelden zich in de magie twee stromingen, de ene gericht op materiële- de andere op spirituele doeleinden. De eerste was een direkt gevolg van het tantrisme, de tweede van tantris me toegepast op Mahayana idealen. In het begin waren ze beide goed en werkten voor het welzijn van koning en land. Maar naarmate het 'materiële', tantrisme zich buiten de kraton ver spreidde, omdat dit gemakkelijker te leren was, werd het steeds meer ge bruikt voor het bevredigen van heb zuchtige verlangens. De weg naar de zwarte magie lag wijd open. De boedhistische priesters on derkenden al snel het gevaar en ver bonden zich om het te bestrijden. Zij stelden witte- tegenover zwarte magie en beide gebruikten de kris als hun magisch instrument. Het tantrisme kent spreuken en cere moniën om aan een stoffelijk voorwerp b.v een ring, edelsteen of kris een natuurgeest (ook wel elementaal of djinn genoemd) te verbinden. Zo'n en titeit uit een niet-stoffelijke evolutie lijn blijft in de nabijheid en voelt het direkt (telepatisch) of de eigenaar zijn kris opneemt. Een djinn is in wezen noch goed noch slecht. Hij kent het onderscheid niet eens. Hij wordt het een of het ander door de samenwer king met zijn meester, die hij trouw dient omdat een stoffelijke incarnatie voor hem een onbereikbaar ideaal is. B. R. M. Soeriodiningrat Zowel wit- als zwartmagiërs gebruik ten dezelfde technieken om een kris "bezield" te maken. Het zal echter duidelijk zijn dat spoedig het aantal mensen dat hun kris gebruikte voor het bereiken van materieel gewin of om tegenstanders te benadelen, vele malen groter werd dan het aantal wit- magiërs met hun spirituele doelstel lingen. De witmagiërs echter, die met hun Borobudur opleiding het tantris me gemakkelijk en perfect leerden be heersen, hadden een machtig wapen tot hun beschikking dat zwart magiërs niet konden gebruiken omdat dat in strijd was met hun instelling. Jakarta - Amsterdam retour v a- f 1 Jakarta retour v.a. 1795.- Ambon retour v.a. f 2600,- Singapore - 1780, Menado Medan - 1940,— Bangkok - 1595,— Denpasar retour v.a. f 2.390,— binnenlandse vluchten stop in Bangkok Singapore. Stopover in Padang, Medan, Jakarta, Bandung, Yogya, Surabaya, Ujung Pandang, Bali - Sanur/Kuta Vraag informatie en tarieven aan Indonesië volgens uw eigen plan en in uw eigen tempo? Vraag vrij blijvend en kosteloos de mogelijkheden aan van: auto met chauffeur vliegreis accomodatie excursies. Verder alle vluchten naar Canada V.S. Ned. AntillenVerre Oosten. UNIEK II! 1 x per maand vanuit Nederland naar Indonesië en Australië, Nederlands sprekende reisbegeleider. Vraag de data aan. Aangesloten bij het garantiefonds van de A.N.V.R. Loosduinsekade 497, 2571 CM Den Haag Telefoon 070 - 46 89 50 of 46 89 51 Dagelijks geopend van 09.30 uur tot 17.00 uur Zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur. reizen Woensdagmiddag gesloten. Dit wapen was hun ideaal om, wan neer zij zover gevorderd waren, nog niet Nirwana binnen te gaan, maar om in Borobudur-symboliek op het zesde niveau te blijven teneinde de mens op aarde te kunnen helpen. Zij leerden om reeds gedurende hun aardse leven zichzelf met een kris (gewoonlijk met meerdere) te verbinden. Hun intelli gentie en kennis gaven hun een macht, verre superieur aan die van de djinn s. En hierdoor waren zij in staat om door de eeuwen heen toch een zeker even wicht te handhaven tussen witte magie en zwarte magie (guna-guna). Er zijn nog altijd duizenden pusaka s in gebruik, zowel in Indonesië als daar buiten. Verreweg de meeste daarvan worden door hun eigenaren gezien als beschermers van huis en gezin en met eerbied behandeld. Betrekkelijk wei nigen gebruiken hun pusaka om an deren te helpen of ofn zelf meer kennis op te doen. Daartoe moet men hebben geleerd om de krispersoon te kunnen zien en met hem te kunnen spreken. Dit, en het gebruik van tantrische spreuken die i.h.a. in het Kawi (oud hoog Javaans) gesteld zijn valt onder de leer van de kris. Ik hoop dat er ook in deze moderne tijd nog velen in Indonesië leven die de leer kunnen en willen overdragen. Dit verhaal zou ik willen opdragen aan mijn, inmiddels overleden, langjarige vriend en witmagiër Soeriodiningrat, die gedurende zijn leven zovelen ge heel belangeloos heeft geholpen bij ziekte en moeilijkheden. Een klein stukje geluk op 30 april, Ko ninginnedag. Amsterdam staat bol van de vrijmarkt. Van allerlei mensen en mensjes die wat te verkopen hebben. Een stralend zonnetje en zo lopen we te kijken en te snuffelen of we wat leuks zien. En wat zie ik ineens, wat achteraf liggen bij wat boeken? Het Bergkon'inginnetje" van Ems I. H. van Soest. Mijn hart gaat open, ik pak het, ik blader er in. En mijn jeugdjaren in het oude Batavia komen ineens weer terug. Ik moet het boek hebben en ja, voor 7,50 ben ik de koning te rijk Zo af en toe vind ik een boek van Ems van Soest en langzaam maar zeker groeit mijn verzameling jeugd- boeken. En zo vind ik steeds een stuk je geluk terug. Is dat niet fijn? Mevr. E. CATSBURG-MEELHUYSEN in Bandung heeft 8 moderne 2- pers. kmrs. m. eig. bad en toilet voorz. v. warm en koud water. Eigen.: Dhr. R. G. Noya, Jl. Wira Angun Angun Nr. 46, tel. Ban dung (022) 51442. JAVA-Tour p. minibus mogelijk. Voor verd. inl. tel. 053 - 76 16 45. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 8