TOKO MOESSON (Vervolg van pag. 23: "Honger") Toch was de Nederlandse commercie reeds doorgedrongen in Mantsjoerije: op de daken van drie grote gebouwen stonden resp. Nederlandse reclames: Uiltjes sigaren, Van Houtens cacao en (last but not least) Hulskamp jenever. De in het begin van deze eeuw nog achter elkaar aanjagende koloniale machten hadden Duitsland ook vaste voet verschaft aan de Gele Zee. In Dairen waren na de eerste wereld oorlog nog Chinezen aanwezig, die Duits konden spreken. Zo na twee weken was het schip vol, het laden werd gestopt en het schip zeeklaar gemaakt. De terugreis ver liep vlot en na circa 1'/2 maand kwa men wij in Nederland aan en werd het schip ergens aan de Nieuwe Water weg gelost. Van alle 32000 vaten had den slechts twee een weinig gelekt. Hulde aan de stuwadoors van Dairen I Een bijzondere gebeurtenis, die plaats greep gedurende ons verblijf in Dai ren, verdient nog vermeld te worden. In de maand januari trad de scheme ring vrij spoedig in, zodat om vijf uur n.m. met laden gestopt moest worden. Op de eerste dag van ons verblijf in Dairen verscheen na afloop van het werk op de kade nabij midscheeps een groep van een tiental Chinezen. Ze waren omhuld met vodden van jute zakken en ze riepen met klagend ge luid, de armen schuin naar boven ge strekt, Tjau Tjau (eten). Hun huilend geluid sneed door de ziel en bleef niet onbeantwoord, want vanuit de kom buis werden restanten brood naar de menigte geworpen en wat toen volgde was bepaald mensonterend. Er ont stond een vechtpartij, die resulteerde in een kluwen jute en Chinezen. Soms zie ik wel eens op de televisie beelden van een kluwen rugbyspelers, die met de hoofden voorover op elkaar steunen en blijkbaar de bal zoeken. Doch de hongerige Chinezen vochten om een stuk brood te bemachtigen. Al de dagen, die wij in Dairen tegen de wal lagen herhaalde zich dit afschu welijke schouwspel en aan boord werd door vele bemanningsleden zoveel mogelijk brood gespaard om die ver worpenen der aarde van voedsel te voorzien. Ik wist toen niet wat "echte" honger betekende, doch vele jaren later toen ik opgesloten zat achter Japans prik keldraad, heb ik nog wel eens terug gedacht aan die arme schepsels in Dairen. Ik ken nu honger in alle toon aarden, een dergelijke honger heeft niets te maken met wat een mens "trek in eten" noemt. De echte honger doet pijn. (Vervolg van pag 24: "Holambra") vogels zie je dan drinken en spette ren. De mussen, helaas in groot aan tal, zijn natuurlijk de brutaalsten. 's Avonds zitten steeds op dezelfde plek een paar uilen. Vogels die je hier overdag steeds in de lucht ziet han gen, zijn de urubu's, een aasgier, zwart gevederd, een kale hals en een grote, gebogen snavel. Als ergens een paard of een koe doodgaat, zijn in korte tijd tientallen urubu's present, die het ca daver in korte tijd opruimen. Rest slechts schone botten en wat huid. Op straat wordt een doodgereden hond of kat ook snel opgeruimd. Wanneer één urubu in duikvlucht naar beneden suist, komen uit alle richtingen urubu's in grote getale aanvliegen. Dan begint de strijd om het cadaver. Rukken en trekken en op elkaar zitten te "hak ken" en intussen maar krassen, een akelig geluid dat ze dan voortbrengen en waarmee ze trachten elkaar te verjagen. Half september '81 hebben we een vijfdaags uitstapje gemaakt met bijna 40 personen per luxe autobus. Eerst naar de beroemde watervallen "Sete Quedas" (de zeven vallen). In werkelijkheid zijn het er heel wat meer dan zeven. Er is een wandelpad, enkele kilometers lang; over en langs verschillende watervallen zijn hang bruggen gemaakt voor de toeristen. Oorverdovend dondert het water naar beneden, hier en daar regensluiers vormend, waardoor regenbogen wor den geprojecteerd. Aan de oevers bromelia's en orchideeën op de bomen geklit. Jammer te bedenken dat dit soort natuurschoon in 1982 gaat ver dwijnen. Door de bouw van een elek trisch krachtstation "Itaipu" wordt een enorm stuwmeer gevormd. De water vallen "Sete Quedas" worden door dit meer opgeslokt. Op z'n diepst wordt dit stuwmeer 190 m. Bij Sete Quedas komt 6 tot 16 m water te staan. Enkele kleine steden moeten ontruimd worden, vele landbouwers moeten hun gronden verlaten en ergens anders in Brazilië opnieuw beginnen. Nu komen we dus automatisch aan het volgende deel van de trip, een bezoek aan de bouwput van de Itaipu, het grootste waterkrachtstation ter wereld. Men is begonnen met een enorme ijs fabriek. Om scheuren in het beton van de dam te voorkomen wordt het beton (voor het storten) tot 7° C afgekoeld. Itaipu is gelegen aan de grens van Brasil en Paraguay. De op gewekte stroom wordt ook contractu eel verdeeld tussen de twee landen. Verder zijn we via de "ponte de ami- zade" (vriendschapsbrug) Paraguay in gereden. De eerste stad heet Ponte Stroesner, genoemd naar de president van Paraguay, dit is een vrijhaven, dus alles taxfree. Je vindt er allerlei winkels met pro- dukten van de hele wereld. Vele Chi nezen doen hier goede zaken. Ook zijn we nog net even over de grens in Ar gentinië geweest. Natuurlijk bezochten we de grootste waterval ter wereld, Igangu. Onbeschrijfelijk mooi en groots. Het zogenaamde drielandenpunt. In oktober kregen we op Holambra nog bezoek van Nederlanders uit Sao Paulo, n.b. 3 bussen, meer dan 100 personen. Velen hebben genoten van Holambra, gebruikten in de club een gemeenschappelijke lunch. We troffen vele Indische mensen in dit gezel schap. Eind oktober hebben wij uit Holambra de Nederlandse Club (Casa de Nassau) van Sao Paulo een bezoek gebracht. Aan tien tafels hebben we gebridged. Ook hadden we een groep schakers mee. Onze schakers speel den gelijk, de bridgers hebben het onderspit gedolven. Intussen is het januari 1982 geworden. Mijn bijdrage voor Moesson is blijven liggen. Een week geleden is er een tragisch ongeluk gebeurd in Sete Quedas. Daar in 1982 "Sete Quedas" verdwijnt, loopt het nu storm om deze attractie te bezoeken. En aan de loopbruggen, waarvan enkele 70 jaar oud en 60 a 70 m lang zijn, werd niet veel aan onderhoud gedaan. Eén brug viel met 50 toeristen naar beneden, hoeveel doden er precies zijn is niet bekend. Momenteel zijn 25 lijken "geborgen, 24 uur na het ongeval viste men nog een lijk 100 km benedenstrooms op. Men heeft nu stroomafwaarts netten gespannen. Bij de gevallen brug was de stroomsnelheid 60 km per uur. In enkele gevallen kwam een heel ge zin om het leven. Slechts één jongen van 14 jaar wist zich zwemmend uit het kokende water te redden. Sete Quedas zijn vele watervallen gevormd door rotsachtige eilanden in de Rio Parana. Zoals ik al schreef zijn de eilanden door loopbruggen verbonden. Toen er één brug viel, werden er 1600 toeristen geïsoleerd. De brand weer legde een soort skilift aan. Vis sers met boten wisten ook mensen uit hun isolement te verlossen. Ook heli copters droegen hun steentje bij. Tot een volgende keer in een volgende bijdrage. W. J. MEIJERING weer in voorraad Kajuputih-olie per fles 9,50 Mentholstift groot 13,50 Obat Matjan wit 9,50 Prins Mauritslaan 36 - Den Haag 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 37