Hindoe zich bevrijd van de heerschap pij van de Moslimse Groot-Moghol Aureng Zeb en zich een onafhankelijk vorstendom geschapen. Hij was nu een krachtig vorst, doch hem ontbrak de godsdienstige wijding door Brah manen. Daar was echter één groot bezwaar aan verbonden. Shiwa-ji was wel een groot krijger, doch hij behoor de niet tot de kaste der krijgslieden. Hij was een "waisja", kon dus in feite geen vorst zijn. Wat was hieraan te doen? "Historisch" onderzoek bracht aan het licht, dat hij inderdaad van ksatrija's afstamde, doch dat dit in de loop van de tijd vergeten was en dat zelfs de religieuze verplichtingen, die elke ksatrija behoorde na te leven, lang verwaarloosd waren. Herstel van deze fout was mogelijk door een rijke betaling aan de goden, d.w.z. aan de Brahmanen. Alzo geschiedde Boven dien kostte ook de plechtige vorsten- wijding heel wat. Telt men daarbij nog de talloze geschenken aan arm en rijk, dan is het begrijpelijk dat de schat kist van de Mahrattenstaat na de kro ning de bodem liet zien. Ter aanvul ling van dit deficit werden geen le ningen gesloten of belastingen uitge schreven, doch een rooftocht bij de buren ondernomen. Zulke vorstenwijdingen kwamen in deze eeuw nog in het enige gebied van de Archipel voor, waar de Hindoe ïstische cultuur in stand is gebleven, t.w. op Bali. Dr. Swellengrebel heeft hierover een boekje geschreven: "Een Vorstenwijding op Bali". Daarbij spelen de pedanda's, de pries ters een bijzondere rol, niet enkel die van Sjiwa, doch ook de pedanda Boeddha. Daarmede ontvangt de tot vorst gewijde zekere eigenschappen MENTENG PULO Elke keer als ik naar Indonesia ga, bezoek ik het graf van mijn zusje Klaske, op het ereveld Menteng Pulo in Jakarta. Dit jaar bezocht ik ook het ereveld Ancol, waar bijna 2000 mensen liggen, die door de Japanners werden ge- executeerd. Je wordt er werkelijk niet goed van, bij het zien van die duizenden kruisen. Nederlanders en Indonesiërs werden op wrede wijze afgemaakt Het valt mij steeds weer op hoe bij zonder vriendelijk je begeleid en op gevangen wordt door de mensen die op de erevelden werken. Zo halus, als alléén een Indonesiër kan zijn. Het is voor mij persoonlijk dan ook een troost, te weten, dat onze doden bewaakt en dat de erevelden zeer der goden of kan die verwerven. Dat de plechtige vorstenwijding, oud tijds door de Hindoe's op Java inge voerd, tot in deze eeuw op het Hindoe ïstisch gebleven Bali nog in zwang was, behoeft geen verwondering te wekken. Doch wel is merkwaardig, dat in het Moslims geworden Java tot in de 17e eeuw daarvan nog sporen zijn over gebleven. Meermalen komt het n.l. voor, dat bepaalde hoge geestelijke heren over het al dan niet vorst zijn van een Javaans heerser een beslis send woord spreken. Soenan Kali Dja- ga, wiens graf in Demak nü nog hoog vereerd wordt, trad in de 16e eeuw op als beschermer en behoeder der heer- fraai onderhouden worden door deze lieve mensen. Alle lof voor hun werk op de ere velden in Indonesia. ADRI M. BONTEKOE ZO NOEMEN WE DIE HIER Een laatste reactie van Ellen Vijsma uit Queensland op de vruchten-serie. Aardig om de buitenlandse namen van onze bekende vruchten te weten en te onthouden, mocht U ooit in Austra lië komen "Wij wonen nu 8 jaren op deze farm, in het Bundabergse. Hier is een lijst van bomen die we geplant hebben. Sirkaja's en advocaten (elk 150) zijn voor onze "living"; de rest is hobby". kedongdong - yellow hog plum. De vruchten zijn nogal klein maar zalig I zuurzak - soursop. Onze boom is pas 4 jaar oud. We eten dus van onze buurmans boom die bijna 50 jaar oud is. djeroek bali - pomelo. Nog geen vruchten, kemirie - candle-nut. De eer ste vruchten dit jaar. djamboe aer ma- war - rose apple. Djamboe aer met rozengeur. djamboe bidji - guavas. Sappig, zoet, zaalig. Net onkruid djamboe monjet - cashews, djamboe sers van het nog jonge rijk Mataram. De priestervorst van Giri (bij Gresik) ontvangt de vorst van Padjang, die hem om toestemming tot zijn optreden als Sultan komt vragen. Inderdaad geeft deze, soenan Parapèn genaamd, daartoe verlof. Evenwel, tijdens de daarop volgende maaltijd valt het de geestelijke gastheer op, dat een onder geschikte van de Padjanger, t.w. ki ageng Mataram, genaamd Pamanahan, zulke goede manieren heeft. Hij laat anderen n.l. voorgaan Daarop spreekt de wijze priestervorst een voorspelling uit: éénmaal zullen de nakomelingen van die ki gedé Mataram over gehéél Java regeren. Zelfs Giri zal aan Mata ram onderdanig zijn Natuurlijk komt deze profetie uitKi gedé Mataram s zoon was de grote stichter der dynas tie, genaamd Sénapati, en onder diens kleinzoon, sultan Agong zou het Ma- taramse rijk zijn hoogtepunt bereiken. De grote geestelijke heren van de Is lam zijn dus in de plaats getreden, van de Sjiwaïetische pedanda's en beschik ken over de posities der vorsten, zelfs onder de Islam. Boeddhisme en Sji- waïsme mogen verdwenen zijn, de vorstenwijding door hoge geestelijke figuren heeft nog lang stand gehouden. In elk geval, van de opvatting, dat de Hindoe's zich met geweld van de heerschappij over Java zouden hebben meester gemaakt, blijft niets over. De op Java aangekomen Hindoe's misten daartoe volstrekt de nodige middelen. Veel aannemelijker is, dat zij op zacht aardige wijze, door vreedzame ver breiding van hun religies, de Javanen hebben geboeid en geestelijk over wonnen. De sporen dezer geestelijke overheersing zijn nimmer geheel uit gewist. bol - malasian apple. kesemek - persimon. spatodea - afri- can tulip tree. katès - pawpaw. In meat-tenderiser zit een aftreksel van katès bladeren, moerbeien - mulber ries. We zien zelden de vruchten. Vo gels zijn vlugger doerèn - durian. Wil maar niet groeien hier. Hebben het drie keer geprobeerd. Alles ging dood. trenggoeli - golden shower. Indian la burnum. flamboyant - poinciana kembodja - frangi panni. Is een zeer geliefde bloem in Australië. Dit is de enige boom van deze lijst die we niet in onze tuin hebben (kerkhofboom, zegt mijn man). ELLEN VIJSMA HEIMWEE? Sinds een jaar, geloof ik, lees ik uw blad. Het is fijn het steeds weer in de brievenbus te ontvangen. Al die verhalen van vroeger, de ge dichtjes en oproepen om bekenden, ik lees ze graag. Maar ik moet wel elke keer janken, mijn heimwee wordt, hoe langer ik in Holland ben, erger. Ik ben 10 jaar geleden terug geweest. Het was verrukkelijk, maar diep in (lees verder volgende pagina) Pedanda bij het offeren. (Foto: R. L. Mellema) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 7