KIMM Indische spekkoek I J. G. YSSEL DE SCHEPPER 1 ALLE VERZEKERINGEN 9 ook vele gezangen vertaald voor het liedboek van de Ned. Hervormde Kerk en als ik die zing zie ik zijn doordrin gende blik weer voor mij. De boe'kenscene verplaatste zich in de vijftiger jaren naar Amsterdam en nam, als je de verslagen las, meer en meer het "marktkarakter" aan, met "standwerkers" die elkaar produkten aanprezen en versierd met allerlei happenings die het boek niet centraal stelden. Ik zuchtte. Ik had ze even tot leven gewekt, maar nu verzonken zij weer, al die heengegane auteurs: Top, Marie, Fenna, Jan, Albert, Ben, Hans, Godfriedweggedragen op de golven van de tijd. Alleen hun werk leeft voort, of is toch hun wezen "ver eeuwigd?" Vaak denk ik van wel. Alleen Willy Corsari is er nog, in de tachtig en met een nieuw detective- boek. En dan ikzelf Op dit moment kwam Lilian binnen, actief en druk als immer, pakte mijn hand en vroeg waarom ik niet bij de prominenten was in zaal I. Als ik rus tig wilde zitten moest ik naar zaal II, maar eerst even kennismaken met de auteur van het boek over Njai Loro Kidoel (vroeger noemden wij haar Ratoe) René Adeboi. In de andere zaal werden krontjong liederen gezongen en ik dacht terug aan vroeger, zo op een maanavond, dan hoorde je soms een "banjo" of "ukelele" in de tropennacht. Krontjong hoorde je altijd wat gedempter, met iets weemoedigs of melancholieks, ook wel eens uitbundig of met humor, zoals het "toewan bilang ja, tetapi nonna bilang nee." Maar elektrische guitaren vervingen nu de mandolines, geluidversterkers maakten er iets heel luids van. Maar je kunt natuurlijk een performance niet vergelijken met het spontane uit het hart gegrepen ge zang achter de een of andere pagger. Dus ging ik zitten aan een tafel waar al twee dames zaten, na eerst ge vraagd te hebben of het kon. Waarop een van haar oprees met uitgestoken hand en zei: "U is Ems van Soest, ik herken U van verleden jaar." Bege leid door de luide krontjong vertelden we elkaar: "Ik was twee, toen ik naar Indië ging." "Ik drie" en we staken vingers op. Terug in zaal I vroeg ik aan Lilian mij voor te stellen aan Mieke den Ouden- Hille, wie ik vertelde dat ik de titel van haar boek "Ik wou dat ik een Vlinder was" zo goed vond, omdat ik zelf soms ook de vrije vlucht van vlinders benijd. Ik heb een divankus sen met losse vlinders er op, want vasthechten doe je die "goochelaar tjes van God" zoals Augusta de Wit ze noemde, natuurlijk niet. Mieke den Ouden zette haar handtekening in het boek, nu keerden de rollen zich eens om, wat ik leuk vond. Toen Lilian de groep Indische auteurs naar de andere zaal riep, voelde ik een hand om de mijne, die bleek toe te behoren aan Victoria Kaulbach. Ze had zeker gezien hoe ik omzichtig mijn weg zocht door het levensgevaarlijke Congresgebouw met zijn vele op- en afstapjes. Ik bereikte zo veilig mijn plaats en keek vandaar toe hoe Lilian de auteurs aan het publiek voorstelde. Een knappe dame kijkt mij aandachtig aan. "Is het waar, mevrouw van Soest, dat U al 90 jaar bent?" "Nee, ik ben wel aan mijn ogen geopereerd en loop daarom omzichtig, maar ik heb nog 15 jaar voordat ik, als God het geeft, zo hoogbejaard zal- zijn." Later be denk ik dat in de vorige Moesson heeft gestaan, dat de sympathieke Hein Buitenweg op die leeftijd is over leden. lo zie je, soms worden artike len zo haastig gelezen, dat er tjam- poers ontstaan. Ergens bij een ijstent stuit ik op een gewezen collega van Buitenlandse Zaken. "Heb je de Paria van Glodok gezien?" We spreken over Victor Ido van de Wall en weer rijst een schim voor mij op: Hij woonde in 1945 in het Bezui'denhout, was daar te zien met zijn spits baardje, zoals Koos Speenhoff er te zien was met zijn ruige baard en flambard. Beiden over leefden het bombardement niet. Een lange jongen, minstens 1.80 m komt voorbij en roept in het langsgaan: "Ga nog niet naar huis, hoor!" Mijn ex-collega schudt het hoofd. "Elf jaar en een eerste prijs discodansen." "Ik wou dat ik een vlinder was". Thuis beg'in 'ik te lezen in het boek van Mieke den Ouden. Het 'is geschre ven in een absoluut onsentimentele, zakelijke stijl, bijna als een rapport, hetgeen ook klopt, want ze heeft er gedeelten van kampverslagen in ver werkt. Maar het treft juist daardoor: de geestkracht van deze vrouwen en meisjes in het Jappenkamp op Suma tra komt daardoor goed tot zijn recht. Bovendien las ik met vreugde hoezeer deze mensen, zowel kampleidsters als inwonenden, gesterkt werden door hun onwrikbaar geloof, waardoor zij soms de tegenwoordigheid van de Heilige Geest tastbaar voelden. Met spanning lees je de pagina's over het en bloc zich verzetten tegen 'de eisen van de Jap om de jonge meisjes mee te krij gen, waarbij zelfs het dreigement van doodstraf de moeders en de leidsters niet vermocht af te schrikken. De op- Stort f 20,— op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98 Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 illllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIjllllllllllllllllllIll^ Alg. Assurantiebedrijf "Argo" I Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, Tel. 070 - 55 71 72 Illlljlllllllllll|i|||||ff gelegde straf werd door de Jap dan ook "vergeten". Een treffend getuige nis van goddelijke hulp. Soms heb ik merkwaardige ervaringen. Toeval? Toen ik het boek opensloeg op pag. 50 zette ik de radio aan omdat ik lezen bij zachte muziek aangenaam vind. Maar je zou natuurlijk ook kei harde pop door kunnen krijgen, tien tegen een zelfs. Maar al was het Udo Jurgens, een moderne zanger dus, hij zong alsof hij met mij M'ieke's boek ging meelezen: Es flattert 'da in meine Brüst Ein bunte Schmetterling en hij wil met die bonte vlinder uit vliegen naar een 'land waar rechtvaar digheid en vrede heersen. Het was een heel bijzondere ervaring, waard om op te tekenen. En de titël van het boek is dan ook ontleend aan de hartekreet van een kind, dat boven het hek van het kamp een vlinder zag opwieken. "Mammi,' ik wou dat ik een vlinder was." Hoe kon ik meevoelen, omdat ik mezelf weer zag, in volle vrijheid en kinder geluk staande aan de kembang sepa- toeheg te Malebahie, het doen van vlinders volgend van rups via cocon tot bonte vlinder. De uitroep van dit kleine meisje is opgestegen uit de cocon van het kwellende onvrije kamp, om de hunkering wakker te houden naar een nieuwe wereld van recht vaardigheid en vrede. Een gezellig receptenboek met gerechten, koekjes uit de gehele wereld die naar Indische smaak lekker zijn. f 27,50, porto 2,30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 9