ORIENT TRAVEL B.V.
Verhaal van vroeger (IV)
KIMM Indische spekkoek
1 J. G. YSSEL DE SCHEPPER
I ALLE VERZEKERINGEN
In 1919 kwam Poldi Reif met zijn ensemble, een uitstekende groep, die veel
belangstelling trok, en vele meisjes en vele andere genoten van die heerlijke
liedjes zoals: "Und das haben die Madchen so gerne", "Püppchen" en vele
andere beeldig klinkende liedjes van de componist Paul Linke. Overal volle zalen.
Bij ons hadden we in het pension 6 artiesten van de Royal-ltalian-Circus en mijn
moeder liet ze een paar maal zelf koken wat ze lekker vonden. En ook in 1919
kwam de Franse oorlogsvlieger Etienne Poulet vluchten maken met een passa
gier, en hij werd eens door de politie gewaarschuwd niet te laag te vliegen.
Ik zélf heb hem wel twee keer zien vliegen en dat de wielen door de top van
de asembomen scheerden.
Waar is die wonderlijke en onbezorg
de tijd gebleven? Vriendelijke en stof
fige straten. Prachtige lanen van prach
tige bomen; drukke pasars, met de
lekkerste dingen op elk gebied. De
sado's, ebro's delemans, kosongs, an-
dongs, krètèks en sepeda's. De heer
lijkste vruchten, vriendelijke mensen,
vriendelijke service overal. De eerste
auto's, de sproeiwagens, artesische
putten, voetbalwedstrijden, aloon-
aloons, films met Max Linder, Charlie
Chaplin en voor ons jongeren de eer
ste films met Francis X Bushman (Pin
up voor de girls), Jack Warren Carri-
gan, Rudolf Valentino, Douglas Fair
banks, Tom Mix en Harrey Carey
(Cowboys), de Blauwe Bergen, enz.,
enz.
In 1919 zat ik in de 2e klas van de
P.H.S., de Prins Flendrikschool te Ba
tavia, waar ik de fijnste herinneringen
aan heb. De leerkrachten van wie ik
les heb gehad: mevrouw Engles-Julius
die gaf les in plant- en dierkunde en
die ik nu wel eens ontmoet gedurende
een gezellig etentje bij de "Toevlucht"
in de Van Merlestraat. Heer Steen-
aardt die les gaf in tekenen, hij was
een aardige man. Mijn eerste tekening
was een ouderwetse vaas. Van de
heren Cobet en Ymker kregen we les
in meetkunde en algebra; Engelse les
kregen wij van de heer de Jel, mevr.
de Graaf en juffrouw van Marle. De
heer de Jel kon je al horen aankomen.
Hij neuriede dan meestal oude Engel
se oorlogsliedjes, zoals: Smiles', It 's
a long way to Tipperary; A broken doll
en de Dardanella. Franse les van de
heer De Vries, die ook al neuriënd zijn
komst aankondigde. Meestal was het
"Les cloches de Corneville" we moes
ten dit lied ook uit het hoofd leren.
Nederlandse les van juffrouw Timmer
mans, zij was een beetje galak soms
en ik moest wel twee maal voor straf
naast een meisje zitten. In beide ge
vallen was het aardige meisje Clara
Wasterval. Bij een volgende les moest
ik ook al als zo'n soort straf voor de
klas komen en uit mijn leesboek enige
passages hardop voorlezen: over Ada
van Holland. Ik moest het drie keer
doen tot ik het met de juiste klemtoon
kon voorlezen.
In het gedruis des winds verloren;
Over het woelig ruim der zee;
Laat zich Ada's harptoon horen;
Jammert dus, haar hulploos wéé.
De leraar Duits heette Mercks, een
kleine, zachte, fijne man; van hem
moesten we uit het hoofd leren: "Die
zwei Grenadiere" en ook Mutter Antje,
een oude vrouw die bij de pastoor
nog wilde leren lezen. Ze was al bijna
negentig jaar oud. Hij vroeg haar
waarom. Ik wil voor ik sterf nog de
naam van mijn reeds lang overleden
zoon kunnen lezen op zijn grafsteen.
Keen was onze direkteur, een fijne
man.
In 1919, op 12 november geloof ik,
vertrokken Ross Smith, Keith Smith,
sgt. Bennett en monteur W. Shiers
vanuit Engeland naar Australië. Ze
moesten binnen 30 dagen Australië be
reiken om de door de Daily Mail uit
geloofde prijs van 10.000 Pond te win
nen. Ze hebben de prijs gewonnen,
dankzij het vernuftige idee van een
personeelslid op het vliegveld van
Soerabaia, waar hun landing bijna
noodlottig werd.
Het was 7 of 8 december, dat ze ver
wacht werden op Tjililitan, vliegveld
Batavia. Ik vroeg aan de heer Keen
of ik naar huis mocht om mee te kun
nen gaan met kennissen. Ja, zei hij,
ga maar naar huis, en gaf de hele
school ook vrij. Zo was het toen. Ik
kwam te laat om met de Essex mee te
rijden en wachtte dus thuis, hopende
dat ze over ons huis zouden vliegen.
En ja wel hoor; het was geloof ik tus
sen twee en drie uur toen ik het zware
geronk van de Rolls Roys motoren
hoorde. En 1 minuut later vlogen ze
zo laag, dat ik duidelijk de registratie-
letters kon lezen. G.E.A.O.U. God bless
them.
Ook in 1919 vlogen Alcock en Brown
van Amerika naar Engeland. Eerste
vlucht over de Atlantic. Ze maakten
een noodlanding bij Ierland. Ook in
1919 had ik met mijn clubje een ten
nisbaan in de Planten- en Dierentuin
in Tjikini, en had nooit kunnen denken
dat in 1932 Big Bill Tilden en Cochet
op dezelfde baan zouden spelen. Bill
heeft me persoonlijk bedankt en me
twee vrijkaarten gegeven. Ik zal die
match nooit vergeten. Al de smash
ballen van Tilden vlogen over het hoge
net en over het lage dak van het
zwembad in het water.
Ook in 1919 schreef ik een briefkaart
naar aanleiding van een advertentie
in The Geographical om een free sam
ple of Cutex artikelen, Northam-War-
ren Corporatie. En twee maanden later
kwam die sample aan en ik verdeelde
de inhoud aan enige meisjes van onze
klas. Een week later vroegen ze mij
om meer te bestellen, maar dan véél
meer. Ik ben naar Gelestin Brothers
gegaan op Kali Besar in de Beneden
stad. Vier Armenische broers, die een
import- en exportzaak hadden. Ze
hebben 100 gestuurd. En zo begon
Cutex in 1919, het is voor hen een
goudmijntje geworden. Ze kregen de
alleenverkoop voor West-Java.
VIC BOLDY
Stort f 20,op giro 158225 en
U ontvangt een spekkoek van
ca. 500 gram, in speciale ver
pakking, franco thuis.
"KIMM", Joh. Verhulststraat 98
Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61
«iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiil
Alg. Assurantiebedrijf "Argo" j
1 Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- j
laan 83, Den Haag, Tel. 070-55 71 72
«mm
RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS
RETOUR JAKARTA
BALI - plus BANGKOK, SINGAPORE,
SUMATRA, JAVA
HAWAII
1.395,-
f 1.695,-
retour
retour
f 2.325,—
f 2.269,—
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020-24 25 38
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070-63 83 67
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel. 020-23 74 84
20