ORIENT TRAVEL B.V. Verhaal van vroeger (IV) KIMM Indische spekkoek 1 J. G. YSSEL DE SCHEPPER I ALLE VERZEKERINGEN In 1919 kwam Poldi Reif met zijn ensemble, een uitstekende groep, die veel belangstelling trok, en vele meisjes en vele andere genoten van die heerlijke liedjes zoals: "Und das haben die Madchen so gerne", "Püppchen" en vele andere beeldig klinkende liedjes van de componist Paul Linke. Overal volle zalen. Bij ons hadden we in het pension 6 artiesten van de Royal-ltalian-Circus en mijn moeder liet ze een paar maal zelf koken wat ze lekker vonden. En ook in 1919 kwam de Franse oorlogsvlieger Etienne Poulet vluchten maken met een passa gier, en hij werd eens door de politie gewaarschuwd niet te laag te vliegen. Ik zélf heb hem wel twee keer zien vliegen en dat de wielen door de top van de asembomen scheerden. Waar is die wonderlijke en onbezorg de tijd gebleven? Vriendelijke en stof fige straten. Prachtige lanen van prach tige bomen; drukke pasars, met de lekkerste dingen op elk gebied. De sado's, ebro's delemans, kosongs, an- dongs, krètèks en sepeda's. De heer lijkste vruchten, vriendelijke mensen, vriendelijke service overal. De eerste auto's, de sproeiwagens, artesische putten, voetbalwedstrijden, aloon- aloons, films met Max Linder, Charlie Chaplin en voor ons jongeren de eer ste films met Francis X Bushman (Pin up voor de girls), Jack Warren Carri- gan, Rudolf Valentino, Douglas Fair banks, Tom Mix en Harrey Carey (Cowboys), de Blauwe Bergen, enz., enz. In 1919 zat ik in de 2e klas van de P.H.S., de Prins Flendrikschool te Ba tavia, waar ik de fijnste herinneringen aan heb. De leerkrachten van wie ik les heb gehad: mevrouw Engles-Julius die gaf les in plant- en dierkunde en die ik nu wel eens ontmoet gedurende een gezellig etentje bij de "Toevlucht" in de Van Merlestraat. Heer Steen- aardt die les gaf in tekenen, hij was een aardige man. Mijn eerste tekening was een ouderwetse vaas. Van de heren Cobet en Ymker kregen we les in meetkunde en algebra; Engelse les kregen wij van de heer de Jel, mevr. de Graaf en juffrouw van Marle. De heer de Jel kon je al horen aankomen. Hij neuriede dan meestal oude Engel se oorlogsliedjes, zoals: Smiles', It 's a long way to Tipperary; A broken doll en de Dardanella. Franse les van de heer De Vries, die ook al neuriënd zijn komst aankondigde. Meestal was het "Les cloches de Corneville" we moes ten dit lied ook uit het hoofd leren. Nederlandse les van juffrouw Timmer mans, zij was een beetje galak soms en ik moest wel twee maal voor straf naast een meisje zitten. In beide ge vallen was het aardige meisje Clara Wasterval. Bij een volgende les moest ik ook al als zo'n soort straf voor de klas komen en uit mijn leesboek enige passages hardop voorlezen: over Ada van Holland. Ik moest het drie keer doen tot ik het met de juiste klemtoon kon voorlezen. In het gedruis des winds verloren; Over het woelig ruim der zee; Laat zich Ada's harptoon horen; Jammert dus, haar hulploos wéé. De leraar Duits heette Mercks, een kleine, zachte, fijne man; van hem moesten we uit het hoofd leren: "Die zwei Grenadiere" en ook Mutter Antje, een oude vrouw die bij de pastoor nog wilde leren lezen. Ze was al bijna negentig jaar oud. Hij vroeg haar waarom. Ik wil voor ik sterf nog de naam van mijn reeds lang overleden zoon kunnen lezen op zijn grafsteen. Keen was onze direkteur, een fijne man. In 1919, op 12 november geloof ik, vertrokken Ross Smith, Keith Smith, sgt. Bennett en monteur W. Shiers vanuit Engeland naar Australië. Ze moesten binnen 30 dagen Australië be reiken om de door de Daily Mail uit geloofde prijs van 10.000 Pond te win nen. Ze hebben de prijs gewonnen, dankzij het vernuftige idee van een personeelslid op het vliegveld van Soerabaia, waar hun landing bijna noodlottig werd. Het was 7 of 8 december, dat ze ver wacht werden op Tjililitan, vliegveld Batavia. Ik vroeg aan de heer Keen of ik naar huis mocht om mee te kun nen gaan met kennissen. Ja, zei hij, ga maar naar huis, en gaf de hele school ook vrij. Zo was het toen. Ik kwam te laat om met de Essex mee te rijden en wachtte dus thuis, hopende dat ze over ons huis zouden vliegen. En ja wel hoor; het was geloof ik tus sen twee en drie uur toen ik het zware geronk van de Rolls Roys motoren hoorde. En 1 minuut later vlogen ze zo laag, dat ik duidelijk de registratie- letters kon lezen. G.E.A.O.U. God bless them. Ook in 1919 vlogen Alcock en Brown van Amerika naar Engeland. Eerste vlucht over de Atlantic. Ze maakten een noodlanding bij Ierland. Ook in 1919 had ik met mijn clubje een ten nisbaan in de Planten- en Dierentuin in Tjikini, en had nooit kunnen denken dat in 1932 Big Bill Tilden en Cochet op dezelfde baan zouden spelen. Bill heeft me persoonlijk bedankt en me twee vrijkaarten gegeven. Ik zal die match nooit vergeten. Al de smash ballen van Tilden vlogen over het hoge net en over het lage dak van het zwembad in het water. Ook in 1919 schreef ik een briefkaart naar aanleiding van een advertentie in The Geographical om een free sam ple of Cutex artikelen, Northam-War- ren Corporatie. En twee maanden later kwam die sample aan en ik verdeelde de inhoud aan enige meisjes van onze klas. Een week later vroegen ze mij om meer te bestellen, maar dan véél meer. Ik ben naar Gelestin Brothers gegaan op Kali Besar in de Beneden stad. Vier Armenische broers, die een import- en exportzaak hadden. Ze hebben 100 gestuurd. En zo begon Cutex in 1919, het is voor hen een goudmijntje geworden. Ze kregen de alleenverkoop voor West-Java. VIC BOLDY Stort f 20,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98 Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 «iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiil Alg. Assurantiebedrijf "Argo" j 1 Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- j laan 83, Den Haag, Tel. 070-55 71 72 «mm RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS RETOUR JAKARTA BALI - plus BANGKOK, SINGAPORE, SUMATRA, JAVA HAWAII 1.395,- f 1.695,- retour retour f 2.325,— f 2.269,— Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020-24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070-63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020-23 74 84 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 20