GAMBVH - BALI TOERNEE GAMBUH - BALI voor inlichtingen: H. J. da Silva Theater Produkties Twee scènes uit de voorstelling "Gambuh-Bali" De Gambuh Deze tak van Balische kunst bevat dansdrama's, die het uiterste vergen zowel van de danskunst als van de toneel techniek van de Balinees. Daarnaast zijn deze dansdrama's altijd ceremonieel en vaak zelfs religieus. Dit wordt bij ons geassocieerd met het statige - maar waar bij onze culturen statig meestal tevens het statische oproept - is bij de Gam buh niets minder waar. Deze kunst bevat zowel Javaanse als Balische elementen en daarom betekent het woord Gambuh - mengeling. Een nadere uitleg is hier dan ook op zijn plaats: Op Java heerste van de 9e tot de 16e eeuw de Modjapait-cultuur, die oorspronkelijk afkomstig is van de Hindu-cultuur van India. Onder de Modjapait-cultuur wordt de Hindu-Javaanse cultuur verstaan, die onvoorstelbare in vloed, tot op heden, heeft gehad op het culturele leven van Java en in de 10e eeuw overgeslagen is naar Bali. De Gambuh is het levende bewijs hiervan. Hoewel als eerste officiële melding van de Gambuh het jaar 1007 staat, zijn er experts die het jaartal 929 vermelden. De Gambuh heeft dus een indrukwekkende geschiedenis en beleeft zijn hoogtepunt in de 14e eeuw. De pracht en praal van de Oud-Mataramse rijken van Jogjakarta en Surakarta vindt men er in terug, zowel in de schitterende kleren en sieraden als in de elegantie, verfijning en subtiliteit van de uitvoering. Omstreeks 1520 eindigde in Java de Modjapait- periode als gevolg van de opmars van de Islam. De laatste vertegenwoordigers weken uit naar Bali, waar de Modjapait- cultuur als Hindu-Balische cultuur, gedurende vele eeuwen een volmaakt geïsoleerd bestaan voerde. Zo ontstond de Gambuh, die nog steeds de muziek, de literatuur en de choreografie van de Modjapait-periode levend houdt. Naast deze pure Gambuh ontstonden eenvoudiger vormen, zoals de Wajang Wong (zonder maskers), de Wajang Topeng (met maskers) en verder de thans overbekende vormen, zoals de Arja, de Baris en de Lagong. Ondanks hun kwaliteiten zijn deze vormen slechts afspiegelingen van de Gambuh - laat staan de tegenwoordige dansvormen, waarop zelfs auteursrechten en copyrights worden aan gevraagd! Vandaar het belang van de Gambuh, die de experts op het gebied van Balinese danskunst als de absoluut hoogste uitvoering beschouwen. Wanneer de Gambuh wordt uitgevoerd, verschijnt een personage in de tempelpoort op de tonen van een melodie - uitsluitend bestemd voor die figuur. Hij of zij daalt de trap af en toont de uitbeeldingen van die persoon, hetgeen het uiterste vergt van zijn kunnen. Pas wanneer op deze wijze alle personages aan het publiek zijn voorgesteld vangt het dansdrama aan, waarvan de strekking vaak vol komen onbegrijpelijk is. Troost - niet alleen voor U maar vaak ook voor de Balinees Dit vindt de Balinees echter absoluut onbelangrijk - alléén de uitbeelding van de arties ten geldt. De uitvoerenden zijn bijna allen van de Brahma nen-kaste - ook in de komende voorstelling in Nederland. 14 dansers en danseressen en 14 musici komen naar Ne derland. Ook het orkest is op zich weer een uniek gebeu ren, dit is nl. de originele suling-gamelan. Het bevat vier heilige suling (fluiten) van ongeveer 1 meter lengte, die een bijzondere toon voortbrengen. Ook het horen van het ge luid van de kempul (de grote gong) met een doorsnede van 125 cm is een belevenis op zich. De voorstelling bestaat uit twee Gambuh - beide bestaande uit het voorstellen van de personages, nodig voor elke Gambuh - waarbij het eer ste een liefdesdrama, en het andere een gevechtsdrama is. H. J. DA SILVA OKTOBER 1983 15 za. 16 zo. 17 ma. 18 di. 19 wo. 20 do. 21 vrij. 22 za. 23 zo. 24 ma. 25 di. 26 wo. 27 do. 28 vrij. 29 za. 30 zo. 31 ma. - Den Haag - Ned. Congresgebouw Lochem - Lochemse Schouwburg Eindhoven - Philips Ontmoetings Centrum Velsen - Stadsschouwburg 20.15 uur Purmerend - De Koepelkerk Zaandam Utrecht Hoorn - De Speeldoos - Stadsschouwburg - Parkschouwburg Arnhem - Stadsschouwburg Almere - De Roestbak Amstelveen- Cultureel Centrum NOVEMBER 1983 1 di. - Gouda - Goudse Schouwburg 2 wo.- 's-Hertogenbosch- Stadsschouwburg Casi 3 do. - Leiden - Leidse Schouwburg 20.00 uur 20.15 uur - 20.15 uur - 20.15 uur 20.15 uur 20.00 uur 20.15 uur 20.00 uur 20.15 uur 20.15 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.15 uur 4 vrij.- Huizen 5 za. - Haarlem 6 zo. - Groningen 7 ma.- Amsterdam 8 di. - Breda 9 wo.- Apeldoorn 10 do.- Assen 11 vrij. 12 za. - Nijmegen 13 zo. - Rotterdam 14 ma. 15 di. - Tiel 16 wo. 17 do. - Heerlen 18 vrij. 19 za. 20 zo. 21 ma. 22 di. - Ontmoetingscentrum 3 in 1 - 20.30 uur - Concertgebouw - 20.15 uur - De Oosterpoort - 20.15 uur - Carré - 20.15 uur - Stadsschouwburg Concordia- 20.15 uur Leeuwarden Maastricht Orpheus De Kolk Stadsschouwburg De Doelen De Agnietenhof Stadsschouwburg De Harmonie 20.00 uur - 20.00 uur - 20.00 uur - 20.15 uur - 20.00 uur - 20.00 uur 20.00 uur - Stadsschouwburg - 20.00 uur Deze agenda is niet helemaal volledig, volg de aankondigingen in dag, week en maandbladen. Benoordenhoutseweg 279 - 2596 BJ DEN HAAG - Tel. 070 - 24 12 41

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 4