G "HAY LIE TRAVEL" Met een plunjesak naar de Oost (IF) CHINEES REISBURO Jakarta v.a. 1.750, Medan v.a. 1.900, Bangkok v.a. 1.680, Goedkoper kan niet. EEN BANTENG IN MEDAN Ik was Inspecteur van politie 2de klasse, vrijgezel en 25 jaren oud, toen ik kers vers van de politie-kaderschool "Karanganjer" te Batavia in Medan op Suma tra's Oostkust werd geplaatst. Als wachtcommandant van Sectie Oost, gelegen aan de djalan Timor, had ik figuurlijk de touwtjes strak in handen, hetgeen niet wil zeggen, dat er nooit iets mis liep. Destijds werd er 12 uren per dag gewerkt en het gebeurde vaak, dat men rondom het tijdstip van de aflossing van de wacht nog moest uitrukken voor een ernstig delict of voor situaties, waarin onverwijld hulp en ingrijpen van het politieapparaat vereist was. Op een ochtend van een rommelige dag, waarop het regende van klachten en meldingen van kleine vergrijpen binnen kwamen, kreeg de dienstdoen de Posthuiscommandant een telefo nische melding, dat een dolle stier door de straten van een drukke win- kelbuurt in mijn rayon rende, alles vernielende wat op zijn weg lag. Mijn Hoofdagent Bongers was juist uitge rukt voor een ernstig verkeersonge val en onze routine-patrouilles had den zich nog niet aan de balie terug gemeld, waardoor ik schaars in mijn geüniformeerd personeel zat en er moest snel en handelend worden op getreden. Ik liet mijn sectie met een geringe bezetting achter, stapte op mijn Harley-Davidson en spoedde mij naar de buurt des onheils. Het geluk was mij gunstig gezind, want toen ik van de Djalan Sutomo (vroeger Wil- helminastraat) de Hakkastraat insloeg, ontwaarde ik vluchtende mensen, maar ook de stier, die in de brede straat wild om zijn as draaide en on stuimige uitvallen naar het publiek maakte. Alhoewel het briesende beest een lang touw achter zich aansleepte, had geen der omstanders het initiatief genomen om "de koe bij de horens" te vatten dan wel het over de grond slingerende touw te grijpen. Ik reali seerde mij dat mijn motorfiets een re latief ondeugdelijk vervoermiddel was om de banteng te benaderen en ik trad behoedzaam doch snel op de stier toe. Per slot van rekening moest ik iets doen I Ik was in uniform ge kleed en ik voelde alle ogen van de omstanders op mij gericht en ik wist dat ik een daad moest stellen, want ik vertegenwoordigde het gezag. Het pu bliek, maar ook mijn prestige moesten worden beschermd. Toen de sapi op een verlaten betjak zijn woede koelde en daarbij zijn ko gelronde achterwerk naar mij toekeer de, kon ik in een flits het einde van het touw van de straatstenen oppik ken. In een reflex had het koebeest zich omgekeerd en rende naar mij toe. U kunt het geloven of niet, maar ik sidderde van angst en sprong snel opzij, doch ik hield wel het touw stevig vast en liep even met de banteng mee, om de schok op te vangen. Tot mijn stomme verbazing bemerkte ik dat het touw aan de horens van de stier was gebonden en dat het niet door de neusring liep, zoals te doen gebruikelijk in de tropen. In principe heb ik een hekel aan neusringen om dat zij beogen een dier door middel van pijn gehoorzaamheid af te dwin gen. In het onderhavig geval echter ware het mij liever, dat de ring wel functioneerde. Na een logge draai werd ik weer bestormd en kon ik met een forse zijsprong de aanstormende stier veilig ontwijken. Intussen zocht ik naarstig naar een stevig obstakel, een straatlantaarn of zo, om het touw er om heen te kunnen slaan, en om voor mijzelf bescherming te zoeken. Langs het trottoir van de Hakkastraat ter hoogte van perceel nummer 15, in welk pand het Javaan se restaurant "Poerworedjo" was ge vestigd, stond een forse vrachtauto. Tijdens zijn herhaalde stormlopen op mij, manoeuvreerde ik de banteng naar de "motor gerobak", welk tran sportmiddel mijn redding moest wor den, want niemand van de omstanders stak een vinger uit. Daar ik alle aan vallen eigenlijk snel genoeg kon ont wijken, groeide mijn zelfvertrouwen en mijn innerlijke angst verdween vol ledig. Op een gegeven moment verscheen mijn Sectie-chef, de Hoofdinspecteur G. Diepeveen, met zijn dienstauto op het strijdtoneel. Hij riep mij toe hem het touw aan te reiken en hij bleef kalm achter het stuurwiel van zijn motorvoertuig zitten. De portierramen van alle deuren waren geopend en het lukte mij de heer Diepeveen het touw te overhandigen en ik liep te gelijkertijd om de motorkap heen naar de andere zijde, teneinde het touw weer aan te pakken, zodat de stier naar het portier van de bestuurder getrokken kon worden. Het hoefde echter niet meer, want het "gevaarte" had met een doffe dreun zichzelf reeds aangemeld. De Hoofdinspecteur executeerde de banteng met zijn pis tool, conform de reglementen, en het dier zeeg met een plof ter aarde. Een opwelling van medelijden overviel mij bij het aanschouwen van de ge velde banteng, liggende op het hete plaveisel. Veel tijd om mijn innerlijke emoties te onderdrukken kreeg ik niet, want het publiek kwam in grote getale uit alle hoeken en gaten te voorschijn en ik had moeite om al te nieuwsgierige burgers op een afstand te houden. Mijn pet, die ik tijdens de uitoefening van mijn functie had verloren, werd mij door een Chinees overhandigd. De D.S.M. (Deli Spoorweg Maatschappij), die de eigenares van het rund bleek te zijn, liet het kadaver naar het abat toir afvoeren. Met een door-en-door nat getranspireerd uniform beklom ik weer mijn motorfiets en reed naar de Sectie, alwaar ik op ambtseed een procesverbaal opmaakte. Des avonds toen ik thuis was en (zo als in de tropen te doen gebruikelijk) in mijn pyjama gekleed naar de radio luisterde, kwam een Nederlandse em ployé van de Deli Spoorweg Mij., die mij tot mijn stomme verbazing een enorm grote biefstuk (ik spreek hier van ponden) overhandigde, met de complimenten van de D.S.M. Daar het procesverbaal reeds was opgemaakt, getekend en gesloten, was het begrip "omkoping" niet van toepassing, waar door ik het malse vlees in dank kon aanvaarden. Tijdens mijn gang naar de ijsbox, die in de "dapoer" stond, zag ik weer in een flits die kogel-ronde bil van de banteng voor mij, maar ik wist nu ze ker, dat ik er de volgende dag van zou smullen. BOELIE Speciale tarieven naar: "HONGKONG, TAIPEI, TOKYO, SINGAPORE, PEKING, AUSTRALIË, AMERIKA" adres Zeedijk 109, Amsterdam (metrohalte Nieuwmarkt vanaf Centraal Station) Telefoon 020 - 23 86 50 24 05 39 Do you need a Cummins or Detroitman. Or do you need a Fuelpumpman. Or do you need BOTH. For more details write to MOESSON Br. onder no. 3100.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 19