Indië in Holland In 1966 schreef Tjalie voor een Noordhollandse krant (naam niet te achterhalen) dit Kerstverhaal. Het werd ons toegestuurd door zijn zus ter, die we zeer dankbaar zijn voor haar bewaar-ijver. Nu hebben we in dit laatste blad van dit jaar tenmin ste ook iets van Tjalie's hand. Eigenlijk kunnen we ons moeilijk voor stellen hoe een kerstfeest óók geluk kig gevierd kan worden zonder de traditionele vaderlandse vertrouwd heden om de versierde spar: de bran dende haard in de gezellige huiskamer, het sneeuwtapijt in het openraam, de kerstgans en de kerstkrans, de kerst liederen. We kunnen ons nauwelijks voorstellen hoe Hollanders in dezelfde Kerstnacht als wij dit feest vieren in een tropische of woestijnhitte, met deuren en ramen wijd open, of zelfs buiten in de tuin, waar het een beetje koeler is. En met allerlei andere soorten bomen die in elk geval een béétje op een spar lij ken. Niet met hete sjokola- of anijs melk, maar met ijskoude dranken; niet met de warme haard, maar met air conditioning of de fan aan. Met heel andere heerlijkheden dan kerstgans en kerstkrans, met luchtige witte kle ding in plaats van de stemmige dikke donkere pakken. En met kerstliederen in alle andere talen behalve de Hol landse. En toch zijn het óók Hollan ders en vieren zij "een echt oud-Hol landse Kerst" Kerstmis is gevierd door eenzame planters aan de rand van een oerwoud, zonder één enkele andere blanke, met een portretje van thuis alleen. En dan lieten ze soms een foto maken van hun Kerst door de Chinese fotograaf met een gammele kiekkast. En op een leitje schreven ze dan "Gelukkig Kerst feest" of "Gelukkig Nieuwjaar". Het is heus waar! Door fuseliers in héél oud-lndië in rimboes achter Poetossi- bau en Takèngon met een stormking en een gek uitgedoste varen in plaats van een kerstboom, met rode rijst en zoute vis en precies niks méér. Met schorre stemmen die moedig naar lang vergeten woorden zochten. En van de vijf fuseliers kwamen er drie nooit weerom. En later door jongens van de politio nele acties achter Tjirandjang, Treng- galèk en Papar, als het Welfarepakket tóch niet gekomen is (omdat de car rier op een landmijn gelopen is mis schien of in een tankval gestort) en zelfs de post uit Holland niet. En er alleen rijst is met weinig groentenat en veel sambal. En er gelukkig nog een mondharmonika is die verstrooid het "Ere zij God" opzoekt tussen wijs jes van thuis. En allemaal toch mee gaan zingen. Ja, zo kan het Kerstfeest ook zijn. En niets - herhaal niets - minder diep dan "bij Moeder thuis" Heb je wel eens een Kerst meege maakt in een Ambonse gemeente met een fluitorkest inplaats van een orgel? En heb je wel eens een Bataks zang koor gehoord met Kerstmis? Dat zijn allemaal onverstaanbare woorden en heel ongewone klederdrachten en al door Tjalie Robinson lemaal mahoniebruine gezichten, en tóch hoef je je ogen niet te sluiten om te weten dat dit 24 karaats Kerst is. En Kerst zo maar ergens in een huis in Oud-lndië met blanke en bruine mensen door mekaar. En katholieken en protestanten door mekaar en zelfs moslims (mohammedanen), met heel vreemde en doordringende etensgeu- ren en een tjemara als kerstboom. Een tjemara lijkt veel op een Hollandse den, maar is het helemaal niet. Zélfs geen "verre familie". Een onechte den zou je kunnen zeggen. Maar als kerst boom is hij óók volmaakt en Kerst is hier volmaakter dan waar ook in Hol land - met bruine mensen net als in bijbelplaatjes. En met door de wijd open deuren en ramen dezelfde pauw blauwe sterrenhemel waar tweedui zend jaar geleden de Ster verrees. Indië is nu in Holland. Omdat een half miljoen Indische mensen nu in Holland wonen. Zij vieren nu Kerst "zoals het hoort", maar van de tien zullen er ne gen zijn, wier herinneringen tóch te rugkeren naar de Kerstnachten tóen, in het land van vulkanen en Javanen. Toen de Kerstweek dezelfde reünie bracht van families als ten tijde van keizer Augustus toen "de hele wereld beschreven zou worden" en een echt paar, Jozef en Maria, op stap ging. Maar in Indië zocht men elkander op alleen maar om weer in groot familie verband samen te zijn. Als dan het trefpunt het huis was van een Oma van tachtig jaar, dan konden daar vier generaties bijeen zijn. En in vier ge neraties wordt er heel wat getrouwd: Rotterdammers b.v. met meisjes uit Stjek. En Mokummers met meisjes van Soerabaja. En Fransen konden erbij zijn en Engelsen. En katholieken en protestanten en mohammedanen en vrijdenkers. Maar men was tóch aller eerst neef en nicht, Oma en tjoetjoek (kleinkind) en wat God te zamen brengt, kan toch geen geloof schei den? Deze mensen kwamen vaak over enor me afstanden, want Indonesië is bijna zo groot als Europa. En als Europa be staat het uit tientallen volken met eigen talen, eigen zeden en gewoonten en vaak heel verschillende raskenmer ken. En met een eigen keuken. Dus reisden met de kerstdagen hele gezin nen per trein of per schip, met vele koffers en valiezen, met de kaketoe die toch niet alleen kon blijven, met Matjan de hond en met het driewieler- tje van Adeetje. Met manden en korf jes vol vruchten en gerechten en koe- kerijen. En aan elk stationnetje, aan elk haventje werd er weer wat bij gekocht, want ging je normaal het hele jaar dóór bij familie of kennissen al altijd met "oleh-oleh" op bezoek (kleine traktaties), met Kerst werd 't beste beentje voorgezet. De wildvreemdste gerechten uit Padang en uit Banda, uit Bantam en uit Menado, uit Borneo en uit Palembang, kwamen dan bij me kaar. Plus massa's geïmporteerde heerlijkheden uit Holland, want de Totoks waren altijd te vinden voor ge marineerde haring, voor een Edam mertje, boterletter en taai-taai. En on der alle bruine Indische vrouwtjes wa ren er altijd een paar die voortreffelijk oliebollen konden maken (waarvan alvast voorproefjes werden uitgepro beerd voor het Oudejaar). In Indië met zijn veel grotere huizen dan hier, heeft elk huis een z.g. eet- 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1983 | | pagina 4