Het begin van het einde van de Betjak door ROGIER Een nieuw jaar is begonnen. (Selamat Tahun Baru van mij voor U vanaf deze plaats Gelukkig maar dat de mensheid nooit weet wat de toekomst brengen zalAnders maak je je maar vreselijk veel zorgen voor de tijd, heb je slape loze nachten, kortom, susah deh I Maar voor een grote groep mensen in Jakarta is het komend jaar zeker geen prettige tijd want ze weten precies wat er boven hun kepala's hangt. En dat is werkeloosheid. En met deze groep mensen bedoel ik de tukang betjak. Want de Gemeente hier, dus de DKI/Jakarta, heeft nl. be sloten om wat aan de waanzinnige verkeerstoestand hier te doen. Jakarta wordt hoe langer hoe groter, overbe volkt en onoverzichtelijk. En als men niet NU daar iets aan gaat doen komen ze er straks, in de toekomst, nooit meer uit. En de HH. Heren van de Ge meente denken nl. nog altijd dat de grootste boosdoener van het stedelij ke verkeer de betjak is en heeft daar om besloten om per 1 januari 1985 (dus volgend jaar) dit vervoersmiddel in z'n geheel uit Jakarta te verbannen. En begin september zijn ze hier al met een project gestart om het hele ver keer wat te verbeteren, op te voeden en wat aan banden te leggen. Dit is de zg. Operasi Lancar (Operatie Vlot Ver keer). Maar daar schrijf ik een andere keer wel een heel apart verhaaltje over, dit wordt anders te veel in één story. Het meest opvallende van deze Ope rasi Lancar is wel dat ze veel met "razia's" werken. Plotseling ergens op straat een hele groep politie die alles aanhoudt en alles checkt. Voorname lijk de papieren, maar vaak ook de wagen zelf, want er zijn nogal wat dingetjes verboden. Zoals die donkere spiegelende ruiten, teveel soorten rare claxons en teveel en te zware halo geen schijnwerpers en andere sier- verlichting, enz. enz. Ook strijkt zo'n razia-groep graag neer op plaatsen waar veel betjaks op hun klantje wachten. Bijv. op drukke ver- keerskruisingen e.d., waar ze inder daad vaak genoeg de oorzaak van bottle-necks zijn. Achter zo'n razia-groep voor betjaks rijdt meestal ook al meteen een grote pick-up of truck Als die razia-groep op zo'n verzamel plaats neerstrijkt heb je altijd een ge weldige consternatie en vliegen alle betjaks in alle richtingen weg... maar meestal worden nog genoeg gevan gen. Alles wordt nagekeken en als er maar ook iets aan mankeert wordt de betjak zonder pardon op de truck ge laden. De betjak-kerel krijgt een surat wanneer hij voor moet komen en de boete moet betalen en dat hij daarna zijn kar weer terugkrijgt. De betjakkerel neemt dan meestal de los-zittende zitbank eruit, neemt die onder zijn arm en gaat heen. (Die zit bank is eigenlijk het enige wat er los zit in zo'n betjak. Kan tijdens het op laden, vervoer en opslaan dus makke lijk eruitvallen en wegraken. Plus dat het ook een mooi "bewijs" is voor de betjakverhuurder/eigenaar dat z'n kar is ingepikt door de politie en dat hij straks een vette boete kan verwach tenI) Maar zoals ik al schreef heeft de DKI besloten om de betjak in zijn geheel te verbannen. Op dit moment rijden er zo'n 30.000 betjaks rond in Jakarta. En De DKl-heren willen dit aantal zo snel mogelijk terugbrengen tot 8.000. Ze hebben daarvoor allerlei nieuwe be palingen en wetjes gemaakt en de be staande vreselijk verzwaard en ook nog meteen onze Metropolitan in vijf delen verdeeld, nl. de vier windstre ken pus het centrum. En om het checken makkelijker te maken heeft elk stadsdeel een aparte, eigen kleur gekregen, waarin er op zijn hoogst tweeduizend van mogen rijden per stadsdeel. De kleuren zijn: Centrum - grijs, Oost groen, Noord - blauw, West - rood en tenslotte zuid in een gele kleur. En de hele betjak moet zoveel mogelijk ALLEEN in deze kleur. Dus dat vrolijke bonte van vroeger is er al behoorlijk afJammer, jam mer I I Maar door deze maatregel kan de po- 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 4