ijohvexchi reizen DE GOEDKOOPSTE TARIEVEN UITSLUITEND MET GERENOMMEERDE MAATSCHAPPIJEN New York Boston Chicago Los Angeles Miami Toronto Montreal Curagao Paramaribo v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. 850,- 1.298,- 850,- 1.450,- 1.450,- 1.269,- 1.225,- 1.675,- 2.294,- Bangkok Jakarta Medan Ambon Menado Australië Nieuw Zeeland v.a. f 1.495,- v.a. f 1.750,- v.a. 1.950,- v.a. 2.750,- v.a. f 2.850,- v.a. f 2.893,- v.a. f 3.350,- NIEUW Onze zomergids Amerika/Canada is uit. Vraag gratis brochures aan of bel voor inlichtingen I Singapore, Sumatra, Java, Bali, Bangkok Familie over laten komen? Jakarta-Amsterdam v.a. f 2.390,— v.v. f 2.350,— Wij verkopen tickets van alle maatschappijen naar alle bestemmingen Loosduinsekade 497, 2571 CM Den Haag Telefoon 070-46 89 50 of 46 89 51 Dagelijks geopend van 09.30 uur tot 17.00 uur Zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur "De negerhut van Oom Tom", van betjak-schots naar betjak-schots spring, bekruipt me het gevoel dat Indonesia inderdaad een schatrijk land is waar de straten zomaar met echte volkskunst geplaveid zijn, ha ha ha (Kan Holland misschien niet deze Derde Wereld wat helpen met een een-malige "grant" in de vorm van al die overtollige kunstwerken hier in Holland en die op Rawamangun dum pen Daarmee worden al die musea hier weer ontzet en zijn wij een beetje van al die kelders vol troep af I) Op het terrein zijn zoveel mogelijk alle betjaks al "op kleur" gesorteerd. Heel fraai staan daar die stapels rode, blauwe enz. betjaks. Lange rijen vol van karretje aan karretje, voorover ge. kanteld met het achterwiel in de lucht. Tussen en op deze groepen zie je af en toe kerels klauteren op zoek naar iets, hun betjaks waarschijnlijk. Als ik genoeg plaatjes heb geschoten hink-stap-sprong ik weer terug naar de poort om wat te praten met de politie en de betjakkerels. Daar staat o.a. ook een agent met grote lijsten in de hand die het razend- druk heeft. Tijdens het werk kijkt hij af en toe even op om vragen te beant woorden enz. En als hij toevallig in mijn richting kijkt krijg ik een paar knipoogjes. Ik hou me maar een beet je in zijn buurt op want dit lijkt me wel een ventje om straks te interviewen. Als die enorme wir-war van betjaks waar hij aan werkt een beetje ontward en opgelost is, komt hij trouwens glimlachend uit zichzelf naar me toe en vraagt of hij me ergens mee kan helpen. Sleept me meteen naar een houten bouwkeet dat dienst doet als kantoortje, want het gerimist nog steeds. De keet is redelijk vol met allerlei lui die voor de gerimis schuilen. Als we binnenstappen meteen veel geroeze moes en allemaal willen eerst weten van mij, waar ik vandaan kom, wat ik hier toch doe en waaromwant het is bij "mij thuis" waar ik vandaan kom, toch immers veel lekkerder, heerlijker, beter, mooier en rijkerenz. enz.? Als de commandant van de keet daar na om stilte gebruld heeft, laat hij twee teh panas aanrukken en kunnen we het interview beginnen Eigenlijk hoef ik maar weinig te vra genhij vertelt uit zichzelf al hon derd-uit. En het valt me op dat hij de hele tijd nogal erg laatdunkend over de toekang betjak praat ("Ja ja, wel zielig voor ze natuurlijk die komende werkeloosheid, maar wat wil je, geen hersens weetjewei I"). Maar in het kort komt het er op neer. dat de DKI besloten heeft om de be tjak op te ruimen omdat het een "ken- daraan antik" (antiek vervoersmiddel) is dat niet meer in het beeld van een moderne Metropolitan past en dat dat slecht is voor z'n imageI Daarbij veroorzaken ze altijd vele ver keersopstoppingen en is de tukang betjak toch onverbeterlijk ("maar ja, geen hersens weetjewei I"). Daarom beginnen we die betjaks op te ruimen. En dan hebben we nog een jaar de tijd om wat anders er voor in de plaats te zetten en dat uit te pro beren De betjakman zelf krijgt de keus van de DKI tussen drie dingen: 1. Trans migratie, 2. Herscholing, en 3. Terug gaan naar zijn desa. ("Maar de mees. ten kiezen, omdat ze immers geen her sens hebben, voor teruggaan naar hun desa Het gros van de Jakartaanse betjakrijders komt uit Midden Java, (Cirebon, Tegal en Pekalongan). Dat is nog steeds "minus-gebied". Voor namelijk landbouw en weinig industrie. Dus veel armoe. En deze mannen doen dit betjaktrappen eigenlijk als een soort "seizoenwerk". Als hun "man- nentaak" in de landbouw, het bewer ken/ploegen van het land, gedaan is wordt de rest, zoals zaaien en de bibit uitzetten, voornamelijk door de vrou wen gedaan. Tot rijpen en oogsten is er dus weinig te doen voor de man. Maar omdat er toch wel geld moet zijn voor de dagelijkse hap eten trekken de mannen naar de grote stad en worden voor een tijdje tukang betjak. Het beste in het voordeel van die betjakkerels vindt hij eigenlijk dat ze als enige zowat in Indonesia zo'n ge weldige saamhorigheid hebben en een redelijk goeie bond, de zg. "Federasi Buruh Angkutan Becak". En dat is, denk ik, ook wel zo. Je moet liever niets tegen een betjak kerel proberen uit te halen. Ik heb vaak genoeg gehoord dat er dan een ogenblik later een massa betjakfiet sers tegen jou opstaat. En tegen een goeie groep woedende tukang betjak doet niemand iets. (Zelfs de politie nietI I) Er wordt me verder ook verteld dat de laatste jaren de meeste betjakver huurders allang niet meer Chinezen zijn, maar meestal "orang kita" en vaak genoeg de betjakrijder zelf. Dat de huur ervan iets van Rp 6 800 per 12 uur is en dat de gemiddelde rijder zo'n Rp 2000 6,per dag kan verdienen. Dan weet ik genoeg over de betjak en zijn kerel, dus onderbreek ik onze enthousiaste verteller en vraag hem of hij iets kan vertellen over het hele terrein zelf. Dan hoor ik dat het ter rein grofweg in twee helften verdeeld is. De ene helft voor betjaks met gel dige papieren en de andere helft voor karretjes zonder papieren. Die zijn daarmee eigenlijk meteen verbeurd verklaard en die ziet de eigenaar nooit meer terug. En dat de DKI/Jakarta ei genlijk met deze groep in z'n maag zit! Het blijkt nl. een veel grotere groep te zijn dan men dacht enwat moe ten ze nu met al die duizenden karre tjes In het stedelijke bestuur van de DKI bekijkt men nu wat het goed koopst is, nl. alles als oud schroot ver kopen en versmelten OF alles in de baai van Jakarta smijten Misschien is het laatste toch wel het beste. Want een paar jaar geleden heeft men ook al eens zo'n aktie ge had en zo'n terrein vol betjaks. En toen men op een goeie dag de hele hoop als oud schroot wilde verkopen was "zomaar" plotseling het hele terrein leegwaarschijnlijk verkocht of gestolenmaar men heeft er nooit meer wat van gehoord - Deze grote groep illegalen zijn meestal gepakt omdat ze in een deel van Ja karta rijden waar ze dat niet mochten, of "sonder surat" zoals mijn verteller het zo fraai uitdrukte. "Wat zijn dat dan voor surat die nodig zijn?" vraag ik. "Nou, dat je een "per- koening" hebt en dat de belasting be taald is", zegt hij. "Wat precies is zo'n "perkoening?", wil ik weten. De man kijkt me werke- 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 6