(Geldnodig PERSOONLIJKE LENING /eliok<uuon financieringen Nieuws uit Indonesië 078-180866 SETIAKAWAN FINANCIERINGEN Kareldoormanweg 9 3317 ZD Dordrecht telefoon: 078-18 08 66* BEDOLVEN ONDER EEN ERFENIS Een tani van de buurt van Sumedang (West-Java) had juist een huis ge kocht, al tientallen jaren oud. Het was lang onbewoond geweest, en hij zette zich aan het werk om alles schoon te maken, op te knappen, en bij te wer ken. Hij was druk bezig scheuren hier en daar te betimmeren, toen plots het plafond boven zijn hoofd het begaf, en er vanaf de zolder een enorme baal rakelings langs hem heen schoot. Van de schrik tuimelde hij om, en bleef enige ogenblikken wezenloos liggen. Maar bijgekomen, dankte hij Allah, dat de baal niet precies op zijn hoofd was terechtgekomen, en ging onderzoeken, wat dat toch wel was. Na vele lagen wikkels losgemaakt te hebben, kwam de inhoud voor de dag. Zijn ogen puil den uit I 50 Repen antieke kain batik, 40 repen kebaya-stof, enkele prachti ge sarungs en selendangs, en mannen, kleding. Nog meer: een mooie kris, en een grote zak vol oude zilveren mun ten. Volgens schatting alles zeker meer dan 1 miljoen rp. waard (terwijl het huis zelf hem 1.7 miljoen had ge kost). Wat nu? Volgens Sundanese adat is alles, wat na verkoop in een "leeg" huis nog wordt gevonden, ook het eigendom van de koper geworden. Maar het geweten van de tani fluister de hem in, dat hij deze uitzonderlijke "restanten" niet zo maar in de wacht kon slepen. Hij dus met de baal naar de vorige eigenaar van het huis. U begrijpt met welke vreugde deze de schatten aan nam. Volgens hem moest dit alles be zit geweest zijn van zijn vader, inmid dels in 1950 overleden. Deze zou al die schatten op zolder verborgen heb ben, om ze veilig te stellen tijdens de woelingen van Japanners, Nederlan ders, en de Darul Islam (guerilla-troe- pen in de Sunda-landen). Maar toen de rust zowat was teruggekeerd, over leed zijn vader voordat hij gelegen heid had de baal terug te halen. Tot zover dit bericht, dat niet vermeldt, of en hoeveel de "eerlijke vinder" als beloning voor zijn goede daad gekre gen heeft. Wel merken we op, dat in die warrige tijden vanaf de komst van de Jappen tot na de souvereiniteitsoverdracht een massa kostbaarheden zijn verstopt op de loteng, onder de vloer, in de tuin, in bosjes enz. Veel is er terug gevonden, maar denkelijk zijn nog veel meer van die schatten onbekend gebleven, omdat de eigenaars nooit meer terugkwamen. Soms was het zo goed verstopt/ingegraven (vooral goud en juwelen) dat zelfs de eigenaars het niet konden terugvinden. Dikwijls werd dan een wichelaar te hulp geroepen. Deze hebben succes gehad, maar wat ze precies opgedoken hebben, ja, daarover blijft hun mond stijf geslo- ten 1 M.F. 4 4.000,— 36 X 144,94 19.7% f 10.000,— 36 X f 352,67 17.5% 15.000,— 48 X 414,72 15.7% 20.000,— 60 X f 463,29 13.9% 25.000,— 60 X f 575,70 14.4% 30.000,— 60 X 690,85 14.4% Leeftijdsgrens 64 jaar, kwijtschelding bij overlijden. Karei Doormanweg 9 - Telefoon 078- 18 08 66* - 3317 ZD Dordrecht Geopend van 9.00 - 20.00 uur. 1ND0S0FIE Bestaat er zoiets als een Indische filosofie Indrukwekkende vraag natuurlijk en zij doet een degelijke verhandeling vermoeden. Daartoe ben ik echter niet in staat, maar laat U zich niet weerhouden om uw opvattingen te poneren. Wel heb ik in de vertrouwde Van Dale opgezocht wat het woord filo sofie eigenlijk betekent. "Wijsbe geerte" was het resolute antwoord. Dus ik naar de W, waar mij werd uitgelegd dat wijsbegeerte in feite de begeerte naar wijsheid is. Een stuk wijzer geworden las ik verder dat filosofie ook te maken heeft met wereld- en levensbeschouwing. Dit sprak me aan, want beschou wen betekent dat je vanuit een zekere rust het gebeuren der men sen en dingen beziet om je ver volgens het hoe en waarom af te vragen. Kinderen in de box, dat zijn filosofen. Met twee vuistjes om de spijlen houden zij zich staande, in de startblokken van het leven. Zij bezien de wereld zwijgend en met grote ogen. Terwijl de oren alle geluiden registreren. Vervolgens gaan ze je imiteren, in het klein, niet wetend dat ze bepaalde din gen beter kunnen laten. Dus zijn het geen wijsgeren, want anders zou den ze gewoon blijven waar ze waren en het vertikken om ook maar één stap buiten de box te zetten. Waar had ik het over? Is de In dische filosofie - als die er is samen te vatten met de termen "halus" en "komt terecht". Weer gegrepen naar de Dikke. Indolentie betekent traag, lusteloos. Geen as sociatie met Indisch. De agressie op voorhand was dus onterecht. Halus, komt terecht. Misschien kan dat wel betiteld worden als "be schouwend doen". Twee dingen te gelijk dus en het één moet dan wel ten koste van het andere gaan, dan wel zie je twee aspecten die her kenbaar zijn, maar niet af. en wat niet af is, is er niet. Tenzij je zou stellen dat deze "unvollendete" op zich iets is. Deze gedachte is aan trekkelijk, omdat je niet gedwongen wordt om dingen te verzinnen om iets afgeronds te maken. Wat zou den die dingen moeten zijn De Indische kring beperkend tot Indo's, wil ik quasi nonchalant in het midden brengen dat Indo's met hun eerder genoemde filosofie je het bloed onder de nagels kunnen halen. Rustig, kalm, afwachten. Ge woon doorgaan met het vervullen van plichten. Nauwelijks of geen offensief, agressie, opwinding. On derdanig, zegt men wel eens. Niet zozeer aan mensen, dat ook wel, maar aan alles, het lot. Toch nog maar eens duiken in de boeken. Over de zeden en gewoonten der Javanen bijvoorbeeld. Ralph

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 4