(Geldnodig
PERSOONLIJKE LENING
/eliok<uuon
financieringen
Nieuws uit Indonesië
078-180866
SETIAKAWAN FINANCIERINGEN
Kareldoormanweg 9
3317 ZD Dordrecht
telefoon:
078-18 08 66*
BEDOLVEN ONDER EEN ERFENIS
Een tani van de buurt van Sumedang
(West-Java) had juist een huis ge
kocht, al tientallen jaren oud. Het was
lang onbewoond geweest, en hij zette
zich aan het werk om alles schoon te
maken, op te knappen, en bij te wer
ken. Hij was druk bezig scheuren hier
en daar te betimmeren, toen plots het
plafond boven zijn hoofd het begaf,
en er vanaf de zolder een enorme baal
rakelings langs hem heen schoot. Van
de schrik tuimelde hij om, en bleef
enige ogenblikken wezenloos liggen.
Maar bijgekomen, dankte hij Allah, dat
de baal niet precies op zijn hoofd was
terechtgekomen, en ging onderzoeken,
wat dat toch wel was. Na vele lagen
wikkels losgemaakt te hebben, kwam
de inhoud voor de dag. Zijn ogen puil
den uit I 50 Repen antieke kain batik,
40 repen kebaya-stof, enkele prachti
ge sarungs en selendangs, en mannen,
kleding. Nog meer: een mooie kris, en
een grote zak vol oude zilveren mun
ten. Volgens schatting alles zeker
meer dan 1 miljoen rp. waard (terwijl
het huis zelf hem 1.7 miljoen had ge
kost). Wat nu? Volgens Sundanese
adat is alles, wat na verkoop in een
"leeg" huis nog wordt gevonden, ook
het eigendom van de koper geworden.
Maar het geweten van de tani fluister
de hem in, dat hij deze uitzonderlijke
"restanten" niet zo maar in de wacht
kon slepen.
Hij dus met de baal naar de vorige
eigenaar van het huis. U begrijpt met
welke vreugde deze de schatten aan
nam. Volgens hem moest dit alles be
zit geweest zijn van zijn vader, inmid
dels in 1950 overleden. Deze zou al
die schatten op zolder verborgen heb
ben, om ze veilig te stellen tijdens de
woelingen van Japanners, Nederlan
ders, en de Darul Islam (guerilla-troe-
pen in de Sunda-landen). Maar toen
de rust zowat was teruggekeerd, over
leed zijn vader voordat hij gelegen
heid had de baal terug te halen.
Tot zover dit bericht, dat niet vermeldt,
of en hoeveel de "eerlijke vinder" als
beloning voor zijn goede daad gekre
gen heeft.
Wel merken we op, dat in die warrige
tijden vanaf de komst van de Jappen
tot na de souvereiniteitsoverdracht
een massa kostbaarheden zijn verstopt
op de loteng, onder de vloer, in de
tuin, in bosjes enz. Veel is er terug
gevonden, maar denkelijk zijn nog
veel meer van die schatten onbekend
gebleven, omdat de eigenaars nooit
meer terugkwamen. Soms was het zo
goed verstopt/ingegraven (vooral goud
en juwelen) dat zelfs de eigenaars het
niet konden terugvinden. Dikwijls werd
dan een wichelaar te hulp geroepen.
Deze hebben succes gehad, maar wat
ze precies opgedoken hebben, ja,
daarover blijft hun mond stijf geslo-
ten 1 M.F.
4
4.000,—
36
X
144,94
19.7%
f 10.000,—
36
X
f 352,67
17.5%
15.000,—
48
X
414,72
15.7%
20.000,—
60
X
f 463,29
13.9%
25.000,—
60
X
f 575,70
14.4%
30.000,—
60
X
690,85
14.4%
Leeftijdsgrens 64 jaar, kwijtschelding bij overlijden.
Karei Doormanweg 9 - Telefoon 078- 18 08 66* - 3317 ZD Dordrecht
Geopend van 9.00 - 20.00 uur.
1ND0S0FIE
Bestaat er zoiets als een Indische
filosofie
Indrukwekkende vraag natuurlijk en
zij doet een degelijke verhandeling
vermoeden. Daartoe ben ik echter
niet in staat, maar laat U zich niet
weerhouden om uw opvattingen te
poneren.
Wel heb ik in de vertrouwde Van
Dale opgezocht wat het woord filo
sofie eigenlijk betekent. "Wijsbe
geerte" was het resolute antwoord.
Dus ik naar de W, waar mij werd
uitgelegd dat wijsbegeerte in feite
de begeerte naar wijsheid is. Een
stuk wijzer geworden las ik verder
dat filosofie ook te maken heeft
met wereld- en levensbeschouwing.
Dit sprak me aan, want beschou
wen betekent dat je vanuit een
zekere rust het gebeuren der men
sen en dingen beziet om je ver
volgens het hoe en waarom af te
vragen. Kinderen in de box, dat zijn
filosofen. Met twee vuistjes om de
spijlen houden zij zich staande, in
de startblokken van het leven. Zij
bezien de wereld zwijgend en met
grote ogen. Terwijl de oren alle
geluiden registreren. Vervolgens
gaan ze je imiteren, in het klein,
niet wetend dat ze bepaalde din
gen beter kunnen laten. Dus zijn het
geen wijsgeren, want anders zou
den ze gewoon blijven waar ze
waren en het vertikken om ook
maar één stap buiten de box te
zetten.
Waar had ik het over? Is de In
dische filosofie - als die er is
samen te vatten met de termen
"halus" en "komt terecht". Weer
gegrepen naar de Dikke. Indolentie
betekent traag, lusteloos. Geen as
sociatie met Indisch. De agressie
op voorhand was dus onterecht.
Halus, komt terecht. Misschien kan
dat wel betiteld worden als "be
schouwend doen". Twee dingen te
gelijk dus en het één moet dan wel
ten koste van het andere gaan, dan
wel zie je twee aspecten die her
kenbaar zijn, maar niet af. en wat
niet af is, is er niet. Tenzij je zou
stellen dat deze "unvollendete" op
zich iets is. Deze gedachte is aan
trekkelijk, omdat je niet gedwongen
wordt om dingen te verzinnen om
iets afgeronds te maken. Wat zou
den die dingen moeten zijn
De Indische kring beperkend tot
Indo's, wil ik quasi nonchalant in
het midden brengen dat Indo's met
hun eerder genoemde filosofie je
het bloed onder de nagels kunnen
halen. Rustig, kalm, afwachten. Ge
woon doorgaan met het vervullen
van plichten. Nauwelijks of geen
offensief, agressie, opwinding. On
derdanig, zegt men wel eens. Niet
zozeer aan mensen, dat ook wel,
maar aan alles, het lot. Toch nog
maar eens duiken in de boeken.
Over de zeden en gewoonten der
Javanen bijvoorbeeld.
Ralph