CTYlijn ^overkaót Indische spekkoeken door Hélène Weski een grammofoon Ik herinner me heel goed mijn verbazing en verrukking toen ik voor het eerst muziek uit een kastje hoorde komen. Ik zal een jaar of vijf geweest zijn. Het was een vierkante doos van bruin hout met een prachtige blauwe hoorn, als een soort uitvergrote kelk van de blauwe winde. Mijn vader peuterde met dikke vingers een naaldje in de draaikop, zwengelde langdurig aan een haak die uit het toestel hing, liet dan voorzichtig een zwarte pannekoek op de draaischijf neer endaar begon die toverdoos te zingen Meestal werden we onderworpen aan zware koren uit Wilhelm Teil en Tann- hauser, soms aan de avantgardistische muziek uit der Rosenkavalier of aan Caruso's Paljas, die genepen en on natuurlijk klonk, maar soms ook - o, hemelse zaligheid - zette hij The Ro sary op. Dan doorstroomde mij een zoete weemoed, een verlangen naar het geluk dat ongetwijfeld komen ging, gekoppeld aan een onbeschrijflijke droefheid om een verlies van god- weet-wat. De blauwe hoorn was afneembaar en een vriend van mijn ouders, die zijn reputatie van lolbroek krampachtig trachtte hoog te houden, stak hem soms in zijn broekriem. Mijn geliefde Rosary klonk dan ijl en dun. Terwijl de grote mensen zich een ongeluk lach ten, huilde ik van onmachtige woede. Later moesten wij, kinderen, de be diening van het apparaat overnemen. Al zwengelden we ons een breuk, vaak pieterde de veer halverwege uit en ging de muziek ngèoook - de diepte in. Dan brulde mijn vader, comfortabel achter zijn krant gezeten: "Kinde ren I I" en ngiéééék krikten, we de zaak, steunend en kibbelend - om- wiens-beurt-'t-was, weer op. Nauwelijks had hij zijn hielen gelicht, de riettuinen in of naar rapport op kantoor, of mijn moeder zette haar platen op: K-k-k-Katy en Johnny get your gun, en stepte met dichte ogen in haar eentje de kamer door. Dat was de tijd van de Roaring Twen ties, van enorme tantièmes in de sui ker (voor de bazen) en van onbezorgd plezier. Van zwempartijen in groen uitgeslagen badplaatsen en van lo geerpartijen bij de boedjangs in de koffie. Maar ook de tijd van het ontwaken van het nationale zelfbewustzijn onder de Indonesische intelligentia. We verhuisden naar een andere sui kerfabriek, die sprekend op de vorige leek, huizen en tuinen éénvormig: in de voorgalerij het rotan zitje, in de zit kamer houten spijltjesstoelen met los se kussens om een koperen rooktafel onder een gebloemde schemerlamp, in de eetkamer in de ene hoek de onvermijdelijke grijze Berkenfeldfilter, in de andere (bij ons) de grammofoon met de blauwe hoorn. Alleen het pla- tenbestand was verjongd, we luister den nu naar Tito Schipa en Joseph Schmidt. Mijn moeder leerde ons fox trotten op Moonlight and Roses en walsen op What'll I do Tot we echte dansles kregen van juffrouw Winkel en meneer Tromp. Toen we uit het fabrieksschoolse ge groeid waren, werden we naar de H.B.S. in de stad gestuurd. School feesten - schuchtere liefde - een hand op de jouwe, de eerste beschroomde kusWie hab' ich nu leben können ohne Dich Toen begonnen grauwe schaduwen zich over ons onbezorgde leven te werpen. De beurs van New York zakte ineen, de handel lag stil, de economie plofte in elkaar. Ambtenaren leverden 20% van hun salaris in (zonder mop peren), suikerfabrieken sloten, op de Zeven Provinciën werd gemuit, stel je zoiets voor I De Indonesische natio nalistische beweging nam grimmiger vormen aan, de leiders werden gevan gen genomen en verbannen. Maar wij dansten I Onze grammofoon zong: Tiptoe through the tulips with me. Die met de blauwe hoorn was lang geleden al afgedankt als antiquiteit. Geëvolueerd nu tot plat, parmantig koffertje, zonder poëzie, zwart en za kelijk. De zwengel kon je erin bergen in twee klemmen, het deksel ging op slot. Het koffertje reisde mee naar Selecta, naar Trètès, het schetterde op het strand van Passir Poetih. Het ging mee op een tocht over de Zuid- Smeroeweg. Vier jongelui in een two- seater, telkens twee achterin met de muziekdoos. Ergens in het gras onder asembomen picknicken. Er kwamen wat ajams kijken, een nieuwsgierige logge karbouw met zijn hoedertje, ver der heerste er de eindeloze rust van de tropische middag. Alleen Lucienne Boyer smeekte omfloersd om haar van "amour" te parleeën. Toen wist ik nog niet dat enkele jaren later de Staf van ons leger (mét mijn toekomstige echtgenoot) langs deze zelfde weg zou terugtrekken voor het Japanse leger, zou rusten onder deze zelfde bomen, hetzelfde stof zou in ademen als wij, als een langsrijdend vehicle het deed opdwarrelen. Voor ons was het nu nog de gouden tijd van races in Malang, van de Cer- cle en de Simpangclub in Soerabaia, van Begin the Beguine en Smoke gets in your eyes. In Europa stond een kleine korporaal op met een onverklaarbare macht over mensen. Hij wierp zich op als de red der van de wereld en waar hij ging, kleurde zich die wereld bruin en zwart. Ook in ons Indië werd het zicht ver duisterd door zwarthemden, maar, zo zei men, wij hebben geen vergezicht nodig, dichtbij is alles nog helder ge noeg. Dat was de tijd dat Mussert door G.G. de Jonge ontvangen werd. Ik was volwassen geworden, kreeg een baan voor 90,in de maand (de rijkdom I) en een echte vriend. We dansten, o wat dansten we, de lange lauwe nachten door. Op een dag schonk mijn vriend mij een electrische grammofoonDe knapheid van die uitvinders I Daar kon je met je ver stand toch niet bij. Languit op de kros- si males kon je liggen genieten, geen gezwengel meer, geen ngèoook dat je uit je dromen haalde. Maar er was wel wat anders dat het ingedutte Indië uit zijn naïeve, struis vogelachtige dromen opschrikte. Dat was het bombardement op Pearl Har bour. Later, berooid en uitgemergeld achter de kawat, heb ik me zo vaak afge vraagd: voor wie zingt mijn grammo foon nu? En wat? Banzai Dai Nippon misschien, of Indonesia Raya Ik vond hem niet terug. Ik vond niets terug Behalve het leven. Dat was geweldig. Don't fence me in I Give me five minutes more Dat leven kwam over ons als een lawine. Ver anderingen, uitvindingen, spanningen, bedreigingen, verrukkingen. Pas je aan mens, leer, neem op, koop, doe weg, koop opnieuw, het allernieuwste, an ders ga je achter lopen. Stel je voor I Stereo, hi-fi, drive-platenspelers, su perdecks met softtouch bediening, audioracks, geluidstorens, soundma chines, laser gestraalde compactdiscs Ze werken zelfstandig. Ze zijn perfect. Hun geluid is hemels. Er was eensEr is nog. Maar hoe kun je een relatie opbouwen met zielloze robots Ach, mijn tover- kast met blauwe hoorn TANTE NON's Franco thuis in speciale verpakking Min. 500 gram 20, Min. 750 gram 25, stort op giro 38 92 016 Mevr. F. Y. Robert-Flamand Mozartlaan 629 5011 SP TILBURG, tel. 013 - 56 08 35 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 11