En morgen gezond weer op O TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. Om te weten hoe het staat met 's Lands denken en voelen (eerst had ik willen zetten "geestelijk leven", maar dat is toch een beetje teveel van het goede) moet je behalve lezen ook teevee kijken. Met opzet noem ik niet radio luisteren, omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt en omdat dat toestel is verworden tot een apparaat dat muziek moet laten horen, en dan heel zacht (of juist heel hard) als ach tergrond tijdens het werk. Dat het zo ver is gekomen met die ooit zo unieke radio is ongetwijfeld een apart artikel waard. Beperken we ons tot Nederland 1 en 2, dan hebben we onder andere zgn. talk-shows. Dat zijn dus die program ma's waarin al dan niet bekende Ne derlanders worden geïnterviewd en waarin aandacht wordt besteed aan opmerkelijke zaken. Criterium of iets al dan niet opmerkelijk is, is vaak de zaak zelf, maar ook de samensteller van het programma. Hoe hij of zij denkt over bepaalde dingen. Macht van het medium. Zo hebben we ook Vara's Sonja Barend (met haar stop woord "ja") die uitdrukkelijk haar best doet om de indruk te wekken dat zij weloverwogen en weldoordacht aan het werk is. Aanvankelijk wilde zij al leen goed nieuws brengen, maar om dat dat blijkbaar niet meer voorhan den is, werd overgegaan op allerhan de op dinsdag. Allerhande progressief wel te verstaan, want het blijft de Vara en een conservatieve reactionair wordt live meteen de grond in ge boord onder luid gelach en applaus van het progressieve publiek. Eigenlijk ben ik dit stukje begonnen vanwege die hypocrisie van mevrouw Barend (en hetgeen ze vertegenwoor digt). Daar was laatst bijvoorbeeld in haar programma een gesprek opge nomen met een van de slachtoffers van de aanrander die wegens celge brek op vrije voeten was gesteld (als ze nu werkloze bouwvakkers zetten aan de bouw van nieuwe gevangenis sen). Sonja leefde mee, was veront waardigd en rondde het gesprek heel kundig af. Conclusie: Sonja meent dat aanranden niet mag, dat aanranders in de cel horen en dat het onaanvaard baar is dat het Openbaar Ministerie zulke blunders maakt. Eens, helemaal eens. Sterker nog: ophangen die lui, maar dat mag ik niet zeggen want we wonen in een beschaafd land en emi nente criminologen en andere rechts wetenschappers hebben vanachter hun bureau allang uitgevonden dat de cel, laat staan de dood, geen oplossing is voor crimineel gedrag. De maatschap pij moet niet zo vijandig zijn. Goed, terug naar Sonja. Haar hypo crisie ligt hierin, dat zij enkele weken daarvoor haar programma begon met pornografie voor de vrouw. Aan de hand van enkele tijdschriften, waarin naakte mannen werden getoond, con cludeerde zij dat ook vrouwen behoef te konden hebben aan een stuk eigen pornografie en zij trachtte dit verder aan te tonen door aan enkele vrouwen in de zaal te vragen of zij de foto's mooi vonden en of zij zich daaraan ergerden. "Nee hoor", was het pro gressieve antwoord en Sonja zelf gaf wijselijk geen eigen mening, bang dat haar brievenbus de volgende dag vol zou zijn met foto's. Kijk, zegt mijn simpele geest dan, of het een of het ander. Nu weet ik wel dat het progressief criterium luidt "vrijwillig, als ze het allebei willen" maar daarmee kom je er natuurlijk niet. Ook een psychopaat kijkt naar Sonja op Dinsdag en zo iemand komt op ideeën. En al ben je geen psychopaat, je krijgt toch een bepaalde indruk van een programma dat met zo'n item opent en waarvan de aanwezigen in de zaal constant instemmend knikken en klap pen. Maar vooral gaat het er toch om of je iets goedkeurt of afwijst. Jezelf en anderen weten dan tenminste hoe je erover denkt en wat ze aan je heb ben. Een naakte vent in een tijdschrift is wat anders dan een naakte vent in je keuken, vooral als je hem niet ver wacht en het klappen voor pornografie voor de vrouw is wat anders dan het in de gevangenis wensen van een man die pornografie in de praktijk heeft gebracht. Ja, dat is duidelijk wat an ders. En toch klopt er iets niet, maar je zult wel progressief moeten zijn om aan te kunnen tonen dat het klopt. RALPH BOEKHOLT 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wen sen gesneden I Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta kantoren: Medan, Padang, Vogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. HOOR, ZIE, SCHRIJF! "Dat typische Indische sfeertje" is een van de uitdrukkingen die ik het meeste haat. Vaak wordt dit gezegde gebezigd in advertenties voor een of ander Indisch feest om maar aan te geven dat er weer lekker gegeten kan worden, 'adoeh' zal worden gehoord, krontjong zal klinken en kreteklucht zal worden geroken. Ik zie dan een schemerige zaal voor me vol met bruintjes die stiekem zitten te tempo doeloeën en thuis stilletjes achter gesloten gordijnen meegebrachte lemper zit ten te eten en die verschrikt op kijken als de huisbel klinkt, terwijl het alleen maar een blozende melk boer is die vraagt of er nog wat nodig is. Indisch en toen vroeger is een in geburgerde associatie geworden. Een stelletje kolonialen vol heim wee en zonder realiteitszin. Hoe dat image is ontstaan? Een lang ver haal, maar dat beeld klopt niet. Al thans niet voor de meeste Indische mensen. Al staan we dan pal op on ze eigen Indische identiteit, dat wil voorwaar niet zeggen dat we geen oog en oor hebben voor het leven in Nederland of waar ook. Sterker nog, het geïntegreerd zijn betekent dat wij deelnemen aan hetgeen be tamelijk wordt geacht en daardoor zijn wij deel van Nederland. Een deel dat ook ziet, hoort, praat en een oordeel heeft over zaken. We kijken dus televisie (net als miljoe nen anderen) en vinden een pro gramma goed of niet goed. We le zen boeken en vinden die goed of niet goed en we kunnen ook zeg gen het waarom. Ga maar door. Daarom is in Moesson ook plaats voor artikelen over het leven in Holland, in de meest brede zin. We blijven heus een Indisch blad, maar dat betekent niet dat we voorbij gaan aan wat wij 24 uur per etmaal doen: leven in Nederland. Dus, le zers en lezeressen, schroomt U niet om stukken in te zenden over het leven hier. Laten het geen lange verhandelingen zijn, maar gewoon brieven over iets dat U geraakt heeft: right or wrong. Er zijn nog zoveel dingen die ons al zo lang hoog zitten, waar we over zwijgen. Dat is Indisch, maar het is ook Indisch om onze Indische opvoeding niet voor niets geweest te laten zijn. Omdat we ons daar niet voor schamen en omdat onze appreciatie of disappreciatie voor zaken ons kenmerkt. Dat kenmerk nu is anders dan "dat typische In dische sfeertje". 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 4