Wie verre
reizen doet,
belt altijd eerst Aurora.
HA WAII
Kati
Voor uw reizen naar o.a.
INDONESIË - HAWAII
U.S.A. - CANADA
AUSTRALIË - NW-ZEELAND
SRI LANKA - THAILAND
HONGKONG - JAPAN
SINGAPORE - MALEISIE
FILIPIJNEN - TAIWAN
TRAVEL SERVICE B.V.
Aurora Reizen,
financieel gewaarborgd
door Nationale-Nederlanden.
SLOET v.d. BEELE
De precieze datum van de ramp met
de KPM-er Sloet v.d. Beele wist de
heer Portier zich niet meer te herinne
ren (Moesson 15 maart 1984). Dat was
17 februari 1942. Die datum heb ik ont
houden omdat het mijn vaders verjaar
dag was en omdat ik zelf ook op dat
schip zat.
Ik behoorde toen tot de commando
groep van de mitrailleurcompagnie on
der kapitein Matray. Onze bewapening
bestond uit 4 mitrailleurs en 4 mortie
ren. Daar we wel begrepen hadden,
dat het ondoenlijk was, daarmee de
vijand tegen te houden, hadden we al
een strategie bedacht, namelijk om
ons in de bossen terug te trekken en
van daar uit een soort guerillastrijd te
voeren. Ook hadden we, aan de andere
kant van het eiland, een motorboot
klaar liggen, kompleet met de nodige
brandstof, waarmee we in geval van
nood nog zouden kunnen uitwijken.
Gelukkig had de legerleiding in Ban
doeng het ook begrepen, dat we niet
opgewassen waren tegen de Japanse
overmacht, waarvan de luchtmacht
reeds begonnen was ons te bombar
deren. Zoals de hr. Portier geschreven
heeft, kregen wij het bevel ons in te
schepen op de tot troepentransport
schip ingerichte K.P.M.-er "Sloet v.d.
Beele".
Aan boord moesten we onze mitrail
leurs naar het sloependek brengen,
waar ze op stevige statieven werden
gemonteerd en van luchtdoelviziers
voorzien om als luchtafweergeschut te
fungeren. We waren geëscorteerd door
de torpedobootjager "Van Nes", die
echter niet kon verhinderen, dat ons
schip tot zinken werd gebracht en even
later zelf ook zonk. Gezamenlijk scho
ten we op de ons aanvallende vlieg
tuigen, wij met onze mitrailleurs en de
"Van Nes" met zijn zwaardere lucht
doelgeschut. Zo werden er 2 vliegtui
gen neer gehaald en zag ik nog net
een Japanse piloot per parachute op
zee neerkomen. Even later kregen we
een voltreffer. Het enige dat ik me
nog herinner is, dat ik van het sloepen-
dek in zee geslingerd werd.
Dank zij mijn reddingsgordel, die wij
verplicht waren te dragen tijdens lucht
alarm, bleef ik drijven ondanks dat ik
een tijdje bewusteloos moet zijn ge
weest. Toen ik tot bewustzijn kwam,
zag ik de "Van Nes" zigzag-varend
proberen de bommen te ontwijken,
maar werd niet lang daarna toch ook
tot zinken gebracht. Daarmee verdween
ook de hoop, die ik gekoesterd had
door dat schip uit het water gered te
zullen worden. Doelloos dreef ik rond
tussen allerlei wrakstukken en andere
drenkelingen. Velen van hen gewond,
ikzelf ook. In wanhoop wist ik niets
anders te zeggen dan: "O God help
mij." En zie daar, plotseling voelde ik
me uit het water opgetrokken worden
en in een reddingssloep belanden.
Niet van plan zijnde naar Biliton terug
te varen, waar inmiddels de Jappen
geland moesten zijn, zetten we koers
naar Java. Net als de heer Portier,
werden wij ook op de 5e dag door een
Dornier van de Marine Luchtvaartdienst
gered. Wij hadden geen voedsel. Ge
lukkig regende het elke namiddag.
Hadden dus voldoende water om de
veldflessen te vullen van degenen, die
zo gelukkig waren er een te bezitten.
Toen we in de Dornier zaten, kregen
we Kwattarepen, en herinner ik me nog
heel goed, dat ik 12 repen tegelijk op
at. Te Tg. Priok aan gekomen, werden
we dadelijk op de trein gezet naar
Bandoeng, waar ik in het hospitaal
werd opgenomen.
De heer Portier en de andere over
levenden van beide schepen worden
hierbij uitgenodigd met mij contact op
te nemen, via Moesson, om datum en
plaats voor een reünie te bespreken.
ED ILCKEN
Bayam Berduri
Bayam Berduri (Amaranthus spinosus)
is een eenjarige, tot 1 meter hoog
groeiende plant, die kalisalpeter bevat.
De gestampte bladeren dienen als
middel tegen puisten, borstpijn en
bronchitis.
(Vervolg: "Momenten uit mijn leven")
brak aan. Ik denk dat mijn vader en ik
veel zenuwachtiger waren dan de jon
gens zelf.
Natuurlijk waren de Royal Hawaiian
Minstrels goed en kregen ook de eer
ste prijs. Onze band was inderdaad
heel goed, maar nog onbekend en dat
spreekt altijd een woordje mee. De
Maori's werden nummer drie en The
String Jugglers werden tweede, alhoe
wel de meningen onder het publiek
verdeeld waren, maar ja, The String
Jugglers waren al overbekend. Toch
waren de Maori's tevreden met hun
derde plaats.
Toen kwam de oorlog. De jongens wer
den gemobiliseerd en de band viel uit
een. Ik heb hen nooit meer teruggezien.
Een kati is een gewichtsmaat, om pre
cies te zijn 617,613 gram.
Mardijkers
Mardijkers zijn tijdens het Portugese
of Nederlandse bewind vrijgelaten of
vrijgekochte slaven van buiten de ar
chipel en hun afstammelingen. De naam
Mardijkers heeft dezelfde oorsprong
als aan het Sanskriet ontleende Ja
vaanse woord Merdeka, dat vrij (van
diensten) betekent.
GROEPSREIZEN
Vraag om inlichtingen
Clauskindereweg 28 -
1069 HN Amsterdam-Osdorp
Tel. 020 - 199377/199396.
Kantooruren: ma. t/m vrij. 09.00 - 17.00 uur,
zaterdag tot 13.00 uur.
18