KARTINI BOEKBESPREKING Pionierster van de Indonesische onafhankelijkheid en vrouwenemancipatie Sitisoemandari Soeroto, die zelf al vele jaren een actieve rol speelt in de Indo nesische vrouwenbeweging, heeft in deze biografie van Kartini haar idealen voor de tegenwoordige generatie willen interpreteren en verstaanbaar maken. De grote betekenis van dit werk ligt hierin, dat de lezer voor het eerst kennis maakt met Kartini en haar tijd door de ogen van een Indonesische vrouw. Het boek werd vertaald en bewerkt door Dr. Cora Vreede-De Stuers, die promoveerde op een proefschrift over de Indonesische vrouwenbeweging. In de geschiedenis van de Indone sische nationale beweging is de figuur van R. A. Kartini niet weg te denken wegens haar streven naar gelijkbe rechtiging van de Indonesische vrouw, die een voornaam onderdeel was van de nationale bewustwording, vooral op Java. Kartini wilde die elementen van de westerse beschaving gebruiken, die ten nutte konden zijn voor de ontwik keling van de Indonesische vrouw - al gemeen onderwijs en vakopleiding - opdat deze in eigen onderhoud zou kunnen voorzien en niet langer van de man afhankelijk zou zijn. Daarnaast steefde ze naar karaktervorming en aankweken van verantwoordelijkheids besef. Kartini werd geboren op 21 april 1879 als vijfde kind van R. M. Sosroningrat, wedono van Mayong aan de noordkust van Java, die later regent van Rembang werd. Het geslacht Tjondronegoro, waaruit haar vader afkomstig was, stamde af van de vorsten van Modjo- pahit, en speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van Java. Men vindt leden ervan in de loop der tijd terug als regent van Pasuruan, Surabaya, Japara, Kudus, Demak, Brèbès, Se- marang. Haar grootvader, Tjondronegoro IV, regent van Kudus, later van Demak, trotseerde als eerste Indonesiër de oude adat, door zijn kinderen thuis westers onderwijs te laten geven. Ook haar vader besteedde grote aandacht aan de geestelijke ontplooiing van zijn kinderen. Hij nam hen ook mee op zijn tournees door zijn ambtsgebied en bracht haar in contact met de bevol king. Als eerste regent zond hij zijn dochters naar de Europese Lagere School, waar Kartini als intelligente leerling opviel. Hier voelde zij zich vrij van de vele regels van de Javaanse adat, die zelfs haar leven als kind in de Kaboepaten beperkten. Men moet hierbij bedenken, dat de jeugdjaren van Kartini vielen in de laatste decen nia van de vorige eeuw, toen deze adat nog in alle gestrengheid werd toegepast. Na haar lagere-schooltijd werd zij thuisgehouden, zij mocht tot haar grote verdriet niet verder leren, omdat de adat dat verbood, en zij nu de huwbare leeftijd had bereikt. Zes jaar leefde zij in de afgeslotenheid van de regentswoning, haar "kooi" zoals ze het noemde, en in die tijd dacht zij na over de positie van de vrouw uit haar milieu, die door haar vader of voogd uitgehuwelijkt kon worden zon der haar toestemming en door de echt genoot naar believen kon worden ver stoten, en dan zonder levensonder houd kwam te verkeren. Ze kwam tot de conclusie dat de bron van alle el lende gelegen was in de "achterlijk heid van de vrouw en het egoïsme van de man." De oplossing was het ont wikkelen van de vrouw, die daardoor op eigen benen zou kunnen staan. Ook tegen de polygamie kwam zij in op stand. Het gevolg was dat ze in con flict kwam met haar oudere zuster, R. A. Soelastri, en haar broer R. M. Slamat. Intussen ontwikkelde ze zich verder en las alles wat in haar handen kwam. Zo bereidde ze zichzelf voor op de rol van voorvechtster. Haar ideeën op dit gebied werden gestimuleerd door de vriendschap met de assistent-resi dentsvrouw, mevrouw Ovink en de familie Sijthoff. Met haar jongere zus ters Roekmini en Kardinah (het klaver blad van drie) die haar denkbeelden deelden, ontstond een sterke band. Een keerpunt in het leven van de drie zusters kwam in 1898, toen hun vader hun toestemming gaf, de feesten ter gelegenheid van de troonsbestijging van Koningin Wilhelmina in Semarang bij te wonen. Een tijd van grotere vrij heid brak aan. Kartini publiceerde ar tikelen o.a. in de "Echo" en door haar toedoen werden de levensvoorwaar den van de houtsnijders van Japara verbeterd. Ondanks het feit dat zij zich de ideeën van de westerse wereld eigen maakte, bleef Kartini zich diep verbonden voe len met de Javaanse denk- en geestes wereld. Ze schrijft zelf hierover: wij kunnen dan geheel doortrok ken zijn van Europese gedachten en gevoelens, maar dat bloed, dat Javaan se bloed, dat leeft en warm stroomt door onze aderen, kan niet doodge zwegen worden. Wij voelen het bij wierook en bloemengeuren, bij game lantonenbij 't gefluit op padi- De drie zusters v.l.n.r. Kardinah, Kartini en Roekmini. halmen, bij 't gestamp op padiblokken". In dezelfde tijd wordt haar nationaal gevoel gewekt, dat meer inhield dan alleen emancipatie van de vrouw. Haar nationalisme was wars van alle een zijdigheid, omdat zij ook de positieve kanten bij anderen wist te waarderen. Haar streven vond gehoor bij Mr. Abendanon, de Directeur van Onder wijs (die na haar dood haar brieven zou uitgeven onder de titel "Van Duis ternis tot Licht") met wie zij, evenals met andere vertegenwoordigers van de Ethische koers, goede contacten had. Samen met haar zuster Roekmini richtte ze in de regentswoning de eerste school op voor Javaanse meis jes, die geheel volgens haar eigen ideeën was opgezet, en die later door de Kartini-scholen werden overgeno men. In 1903 trad Kartini in het huwelijk met de regent van Rembang. Enkele dagen na de geboorte van haar zoon stierf zij, reeds het jaar daarop, op 17 sep tember 1904. Kartini's denkbeelden hebben echter ook na haar heengaan een grote in vloed gehad, onder meer door de ver breiding van haar brieven en andere geschriften, die getuigen van een bij zonder scherp waarnemingsvermogen. Bij Besluit van 2 mei 1964 van de Pre sident van de R.l. werd Kartini ver heven tot Heldin van de Nationale Onafhankelijkheid. De biografie, die op een onderhoudende en leesbare manier is geschreven, is met een twintigtal foto's geïllustreerd. CH.M. "Kartini - pionierster van de Indone sische onafhankelijkheid en vrouwen emancipatie" - door Sitisoemandari Soeroto, vertaald en bewerkt door Dr. Cora Vreede-de Stuers. 29,50, porto f 4,25. Verkrijgbaar bij Boek handel Moesson. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 7