Jongeren in Paradiso ofwel een bijeenkomst van pubers Forum-discussie over de tweede generatie Indo's. Paradiso, 6 mei 1984 Om meningen en argumenten gewicht te geven (hetgeen nodig is wanneer me ningen en argumenten nergens op slaan) placht menigeen te gaan schreeuwen. Als hij of zij dan ook nog voor een microfoon staat, dan krijg je pijn aan de oren, vandaar dat ik op zondag 6 mei jl. regelmatig mijn neus dicht kneep en harts tochtelijk moest blazen om de verschillende aanslagen op mijn trommelvliezen af te slaan. Op die bewuste zondag was door enige Amsterdamse Indo's een Indische jongerendag georganiseerd in Paradiso. Ook hen was gebleken dat er het een en ander gaande is onder de tweede generatie en het leek zinvol om de verschillende geledingen aan het woord te laten opdat er een inventarisatie ge maakt kon worden van verschillende stromingen. Op zich een goed initiatief want praten kan nooit kwaad en wie weet wat er allemaal zou blijken. Een beetje arro gant was wel de verklaring dat het nu dan de eerste keer was dat een der gelijke praatdag werd gehouden, maar laat ons dat toeschrijven aan een stuk jeugdige overmoed en onwetendheid. Maar wat heet jeugdig? De aanwezigen waren gemiddeld 30 jaar en enig benul van zaken zou hen dan toch toege schreven mogen worden. Deze ver wachting kwam echter niet uit en daar voor zijn verschillende mogelijke oor zaken aan te wijzen. De sfeer van Paradiso is negatief, naar sprekers werd niet geluisterd want men praatte onderling gewoon door, de honger was blijkbaar groot, want het sissende olie geluid uit de eetstand was dominant en de al dan niet ingehuurde agitators deden op het podium en in de zaal hun heilzame werk. Verder bleek overduidelijk in welke (linkse) richting de organisatoren de dag wilden duwen en toen de hoog geleerde heer prof. Utrecht zijn badi nerende betoog afsloot met de kreet dat Moesson "een koloniale beweging was" (waarna daverend applaus) werd definitief duidelijk dat we in het hol van de overigens tandeloze leeuw te recht waren gekomen en alleen daarom konden we al niet opgevreten worden. De meeste in Paradiso aanwezige jongeren waren bepaald niet beladen met kennis. Eigenlijk waren ze rond uit stom. Stom, belachelijk, een aan fluiting, maar niettemin een potentieel gif voor de Nederlandse samenleving, en voor de pogingen om iets te be houden van wat wel eens de Indische cultuur en identiteit wordt genoemd. Kijk, óf een tandeloze leeuw óf gif. Beide. Van een leeuw schrik je en de meesten lopen weg en laten zich niet meer zien omdat ze denken dat er overal leeuwen zitten en dat zij zelf maar een dom schaapje zijn. Alleen als je dichterbij komt zie je die inge vallen bek. Het was met name politiek (of wat daarvoor door moest gaan) wat in Paradiso de klok sloeg. "Pas wanneer jullie je politiek organi seren kan en ik wil ik wat voor jullie doen", zei prof. Utrecht, van wie het Indonesische paspoort door president Suharto is afgenomen. Welke politieke doeleinden dan wel nagestreefd moes ten worden, liet hij in het midden. "We moeten solidair zijn met alle minder heden, daarvoor zijn we Indisch" stel de Peter Yaya, lid van de Krakers beweging. "We moeten oppassen dat ons niet hetzelfde gebeurt als met de Joden", gilde een vragenstelster en een Neder landse jongen die trachtte deze op merking tot redelijke proporties terug te brengen werd bijna gevierendeeld door aanwezigen die zo pleitten voor vrede en solidariteit. Een echte In- HET VRIJE WOORD Jongzijn is ook niet alles, dat heeft Ralph Boekholt op het hiernaast beschreven Paradijselijke gebeuren moeten ervaren. Het lot zal hem helaas nog vaker aan wijzen om dergelijke discussies bij te wonen. Het moet afschuwelijk zijn als je, met normaal verstand begiftigd en be hoorlijk opgevoed, je naar zo'n praat praat-praatdag moet bijwonen. Je moet je laten beledigen, moet aanhoren hoe op Moesson wordt gescholden zonder dat de schreeuwers het blad maar ooit gelezen hebben, laat staan begrijpen. Dat met het schelden op Moesson ook 8000 abonnees en nog veel meer lezers wor den gekwetst is zeker de bedoeling van de jongelui. Ik betreur het ten zeerste dat nevenstaande kolommen opgeofferd moesten worden aan dit verslag van een bewonderenswaardig beheerste Ralph Boekholt. Het hoort toch bij zijn oplei ding als redacteur in een land van het vrije woord. p dische dag dus. Verder was daar on der meer nog een aardige meneer die zei dat Indo's de meest intolerante groep was, want "als hij als homofiele Joodse Indo zijnde zijn vriend op de Pasar Malam een kus zou geven zou hij zeker in elkaar geslagen worden", en verder had hij er moeite mee om met ondergetekende aan één (forum)tafel te zitten want ook homofiele Joodse Indo's hebben hun voorkeur Dezelfde meneer stelde ook dat Indo's in Ne derland hun familie in Indonesië ook financieel laten verrekken en toen hem op enkele weldegelijk bestaande fond sen werd gewezen, gaf hij niet toe dat hij niet wist waar hij het over had, maar zei dat die gelden alleen genoeg waren voor geitewollen sokken (die ze daar overigens niet dragen, R.B.). Ach, er werd nog veel meer gezegd en geschreeuwd. Yvette Lawson bij voorbeeld, een van de organisatoren, bracht in het midden dat Moesson voor jongeren onleesbaar was, omdat het vol petjo en bahasa Indonesia was en velen leden pijn, zoveel pijn omdat hun Turkse broeders op straat worden uitgescholden. Maar die pijn werkte blijkbaar ook de lachspieren want ze 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 8