MOESSON
O
Toko en Boekhandel
DAON JINTEN
stichting "comité
dieren-asiel jakarta
"INGET MATI" "AD PATRES"
Fa. Johs. Ouwejan Zn.
9
hadden samen toch een plezier in de
zaal en telkens wanneer weer een flin
ke uitspraak was gedaan, vlogen ze
elkaar in de armen en likten ze elkaar
af, want is het niet heerlijk om de
acoustiek van Paradiso te gebruiken
om holle woorden goed hol te laten
klinken
En toch ga je nadenken naar aanlei
ding van zo'n dag in Paradiso en het
wordt je toch duidelijk dat velen zelf
niet weten waar ze mee bezig zijn. Men
zoekt aanknopingspunten in het hui
dige Indonesië, men voelt zich be
dreigd door de "witte overmacht" en
opkomend fascisme, ouderen worden
ervan beschuldigd dat zij de waarheid
hebben verzwegen (en die waarheid
zou dan zijn het onderdrukt geweest
zijn door de Hollanders, het onder
drukt hebben van de Inlander en het
elkaar dwingen in de richting van de
Hollanders), het bewijs van discrimina
tie wordt gevonden in het feit dat men
25 jaar geleden is uitgescholden voor
pinda en daarom moet je dan solidair
zijn met een Turk e.a. Tempo doeloe
is een vies woord waar men niets over
wil horen en waar men ook niets van af
weet. Kortom, wat wil deze groep
jonge Indo's nu eigenlijk (jawel, laat u
niet ontmoedigen. Het zijn er maar een
paar). Gewoon: het Indisch-zijn mis
bruiken om moeilijk te doen en rotzooi
te trappen.
Indië (ook het land van de Indo's) be
staat niet meer. Met het huidige Indo
nesië hebben wij NIETS te maken, het
is een ander land. Heimwee is dan ook
geen heimwee naar Indonesië, maar
heimwee naar Indië, een koloniale sa
menleving. So what We moeten niet
zien door een bril anno 1984. Wij ko
men voort uit Indië en hoeven dat niet
te ontkennen. De ouderen hadden daar
hun plaats en de meesten waren
Nooit te oud om wat te leren zijn wij,
hoe waar is dat. Ik heb nooit geweten
dat daon Jinten (Moesson 1-3-'84) be
halve tegen spruw ook goed was tegen
zweren en hoge koortsen. In Indonesia
had ik veel last van mond-spruw. Ik
kauwde dan een paar daon jinten bla
deren, slikte het sap in en hield het
bladmoes zo lang mogelijk tegen de
spruw, later slikte ik ook dat moes in.
Hielp me prachtig, in 2, 3 dagen van
mijn spruw af, dus toen we in 1953 in
het Palembangse geplaatst werden op
een rubberonderneming en ik nergens
daon jinten kon ontdekken, liet ik me
een plantje uit Java brengen. Het ge
dijde prachtig in mijn tuin maar
de bladeren werden niet meer zo
groen, enigszins gelig en de smaak
was niet meer zo scherp, een beetje
zurig, doch het bleef me tegen spruw
helpen. De veranderingen zullen wel
aan de grond gelegen hebben, want
die was keihard en rood als een bak
steen. "Prachtig voor de rubber," zei
happy. Het met nieuwe inzichten ont
rafelen van die werkelijkheid om nu
aan te vallen of te verdedigen heeft
totaal geen zin. Het was zo en er werd
nog heel wat verricht ook. Het ont
kennen van deze werkelijkheid (door
die te negeren of anders uit te leggen)
vaagt de historische bodem (waarin
de wortels zijn verankerd) weg en je
hebt geen grond om op te staan.
Ouderen hebben nogal wat meege
maakt voor één mensenleven: tempo
doeloe, oorlog, bersiap, repatriëring,
aanpassing, opnieuw beginnen en een
veranderde maatschappij. Eén ding
hoopten zij: dat hun kinderen goed
terecht zouden komen en zij belastten
hen niet met ervaren pijn en verdriet.
Dat zou trouwens niet Indisch zijn,
want een Indo houdt zulke dingen voor
zich. Het is een Westerse aardigheid
om alles uit iedereen te knijpen. Het
verwijt dat de ouderen veel hebben
verzwegen getuigt dan ook van ge
brek aan inzicht in de aard van de
Indo.
We leven en werken in (het multi-
raciaal geworden) Nederland. We heb
ben dus de huisregels te volgen, wat
uiteraard niet wil zeggen dat we onze
eigen cultuur en identiteit niet kunnen
en moeten bewaren. Het is dan ook
zeer onterecht als Indische jongeren
stokken zoeken om de hond te slaan.
Welke hond? Negatieve ervaringen
hebben we allemaal (meegemaakt)
maar het getuigt van naïviteit om oude
hartzeertjes over de rug van anderen
op te blazen om zo het Indisch zijn te
misbruiken voor algemene politieke
stellingen.
Maar goed, laten zij maar met gebalde
vuist in de lucht slaan. Het enige wat
ze raken is lucht. Beangstigend voor
wie er niet doorheen prikt, maar het is
niets anders dan een verlate puber
tijd.
RALPH BOEKHOLT
de administrateur altijd.
Tot mijn grote blijdschap ontdekte ik
hier op dit eiland in Hawaii in diverse
tuinen onze daon jinten, alleen heet
het hier Oregano en gebruiken ze het
in Italiaans eten. Alweer wat geleerd
G. E. VAN DEN BOS-NERING BÖGEL
RECTIFICATIE
In het artikel over pater Ferouge
(Moesson nr. 18) stond dat hij in 1933
zijn intrede deed in het groot semenari
te Kolang Djatie. Dit moet zijn: in 1933
deed hij zijn intrede in het Noviciaat
te Karangdjati (complex Girisonta) iets
buiten Oengaran.
PASAR MALAM HOUTRUST
DEN HAAG
bezoek de stand van
070-54 55 00 54 55 01 - Giro 6685
Prins Mauritslaan 36 - Den Haag - tel.
Onze Toko-boekhandel is iedere werk
dag geopend van 9 u. v.m. - 4 u. n.m.,
ook maandag - Zaterdag van 10-2 u.
Vijftien jaar Boven-Digoel Bakermat
van de Indonesische onafhankelijkheid
- I. F. M. Salim 29,90, porto f 5,25
Hemd met open hals - roman door
Aya Zikken 27,50, porto 4,25
Wonderlijke verhalen uit de Indische
historie - Dr. H. J. de Graaf 35,
porto 5,25.
Pa van der Steur vader van 7000 kin
deren - C. H. G. H. Brakkee 9,90,
porto 2,30
De grote klassieken van India - Een
vierdelige serie die de belangrijkste
religieuze en filosofische werken uit
de Indiase traditie omvat. Met als
hoofdwerk de beroemde Bhagavad
Gita, het meest geliefde boek van
Gandhi, 39,50 per deel, 149,4
delen samen, porto 6,50 (per deel).
Ensiklopedi Indonesia
5 delen f 125,per deel, porto 6,50
(per deel).
Op 11 april 1984 overleed na een
langdurig ziekzijn in Oceanside, Ca.
op 66-jarige leeftijd onze geliefde
zoon, man, vader en grootvader,
broer en zwager, neef en oom
HENRI EMILE ("Tup") SCHULTZ
Diep betreurd door een grote familie
en vriendenkring.
Corr. address:
2208 W. Sunnyside Ave
Phoenix, Arizona 85029
U.S.A.
Begrafenis-en Crematie-Onderneming
Opgericht 1924
ROUWKAMERS
en ONTVANGKAMERS
AIRCONDITIONED
Kantoren: Fred. Hendriklaan 7
Den Haag, tel. 070 - 55 64 27 (3 lijnen)