MOESSON O Toko en Boekhandel DAON JINTEN stichting "comité dieren-asiel jakarta "INGET MATI" "AD PATRES" Fa. Johs. Ouwejan Zn. 9 hadden samen toch een plezier in de zaal en telkens wanneer weer een flin ke uitspraak was gedaan, vlogen ze elkaar in de armen en likten ze elkaar af, want is het niet heerlijk om de acoustiek van Paradiso te gebruiken om holle woorden goed hol te laten klinken En toch ga je nadenken naar aanlei ding van zo'n dag in Paradiso en het wordt je toch duidelijk dat velen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. Men zoekt aanknopingspunten in het hui dige Indonesië, men voelt zich be dreigd door de "witte overmacht" en opkomend fascisme, ouderen worden ervan beschuldigd dat zij de waarheid hebben verzwegen (en die waarheid zou dan zijn het onderdrukt geweest zijn door de Hollanders, het onder drukt hebben van de Inlander en het elkaar dwingen in de richting van de Hollanders), het bewijs van discrimina tie wordt gevonden in het feit dat men 25 jaar geleden is uitgescholden voor pinda en daarom moet je dan solidair zijn met een Turk e.a. Tempo doeloe is een vies woord waar men niets over wil horen en waar men ook niets van af weet. Kortom, wat wil deze groep jonge Indo's nu eigenlijk (jawel, laat u niet ontmoedigen. Het zijn er maar een paar). Gewoon: het Indisch-zijn mis bruiken om moeilijk te doen en rotzooi te trappen. Indië (ook het land van de Indo's) be staat niet meer. Met het huidige Indo nesië hebben wij NIETS te maken, het is een ander land. Heimwee is dan ook geen heimwee naar Indonesië, maar heimwee naar Indië, een koloniale sa menleving. So what We moeten niet zien door een bril anno 1984. Wij ko men voort uit Indië en hoeven dat niet te ontkennen. De ouderen hadden daar hun plaats en de meesten waren Nooit te oud om wat te leren zijn wij, hoe waar is dat. Ik heb nooit geweten dat daon Jinten (Moesson 1-3-'84) be halve tegen spruw ook goed was tegen zweren en hoge koortsen. In Indonesia had ik veel last van mond-spruw. Ik kauwde dan een paar daon jinten bla deren, slikte het sap in en hield het bladmoes zo lang mogelijk tegen de spruw, later slikte ik ook dat moes in. Hielp me prachtig, in 2, 3 dagen van mijn spruw af, dus toen we in 1953 in het Palembangse geplaatst werden op een rubberonderneming en ik nergens daon jinten kon ontdekken, liet ik me een plantje uit Java brengen. Het ge dijde prachtig in mijn tuin maar de bladeren werden niet meer zo groen, enigszins gelig en de smaak was niet meer zo scherp, een beetje zurig, doch het bleef me tegen spruw helpen. De veranderingen zullen wel aan de grond gelegen hebben, want die was keihard en rood als een bak steen. "Prachtig voor de rubber," zei happy. Het met nieuwe inzichten ont rafelen van die werkelijkheid om nu aan te vallen of te verdedigen heeft totaal geen zin. Het was zo en er werd nog heel wat verricht ook. Het ont kennen van deze werkelijkheid (door die te negeren of anders uit te leggen) vaagt de historische bodem (waarin de wortels zijn verankerd) weg en je hebt geen grond om op te staan. Ouderen hebben nogal wat meege maakt voor één mensenleven: tempo doeloe, oorlog, bersiap, repatriëring, aanpassing, opnieuw beginnen en een veranderde maatschappij. Eén ding hoopten zij: dat hun kinderen goed terecht zouden komen en zij belastten hen niet met ervaren pijn en verdriet. Dat zou trouwens niet Indisch zijn, want een Indo houdt zulke dingen voor zich. Het is een Westerse aardigheid om alles uit iedereen te knijpen. Het verwijt dat de ouderen veel hebben verzwegen getuigt dan ook van ge brek aan inzicht in de aard van de Indo. We leven en werken in (het multi- raciaal geworden) Nederland. We heb ben dus de huisregels te volgen, wat uiteraard niet wil zeggen dat we onze eigen cultuur en identiteit niet kunnen en moeten bewaren. Het is dan ook zeer onterecht als Indische jongeren stokken zoeken om de hond te slaan. Welke hond? Negatieve ervaringen hebben we allemaal (meegemaakt) maar het getuigt van naïviteit om oude hartzeertjes over de rug van anderen op te blazen om zo het Indisch zijn te misbruiken voor algemene politieke stellingen. Maar goed, laten zij maar met gebalde vuist in de lucht slaan. Het enige wat ze raken is lucht. Beangstigend voor wie er niet doorheen prikt, maar het is niets anders dan een verlate puber tijd. RALPH BOEKHOLT de administrateur altijd. Tot mijn grote blijdschap ontdekte ik hier op dit eiland in Hawaii in diverse tuinen onze daon jinten, alleen heet het hier Oregano en gebruiken ze het in Italiaans eten. Alweer wat geleerd G. E. VAN DEN BOS-NERING BÖGEL RECTIFICATIE In het artikel over pater Ferouge (Moesson nr. 18) stond dat hij in 1933 zijn intrede deed in het groot semenari te Kolang Djatie. Dit moet zijn: in 1933 deed hij zijn intrede in het Noviciaat te Karangdjati (complex Girisonta) iets buiten Oengaran. PASAR MALAM HOUTRUST DEN HAAG bezoek de stand van 070-54 55 00 54 55 01 - Giro 6685 Prins Mauritslaan 36 - Den Haag - tel. Onze Toko-boekhandel is iedere werk dag geopend van 9 u. v.m. - 4 u. n.m., ook maandag - Zaterdag van 10-2 u. Vijftien jaar Boven-Digoel Bakermat van de Indonesische onafhankelijkheid - I. F. M. Salim 29,90, porto f 5,25 Hemd met open hals - roman door Aya Zikken 27,50, porto 4,25 Wonderlijke verhalen uit de Indische historie - Dr. H. J. de Graaf 35, porto 5,25. Pa van der Steur vader van 7000 kin deren - C. H. G. H. Brakkee 9,90, porto 2,30 De grote klassieken van India - Een vierdelige serie die de belangrijkste religieuze en filosofische werken uit de Indiase traditie omvat. Met als hoofdwerk de beroemde Bhagavad Gita, het meest geliefde boek van Gandhi, 39,50 per deel, 149,4 delen samen, porto 6,50 (per deel). Ensiklopedi Indonesia 5 delen f 125,per deel, porto 6,50 (per deel). Op 11 april 1984 overleed na een langdurig ziekzijn in Oceanside, Ca. op 66-jarige leeftijd onze geliefde zoon, man, vader en grootvader, broer en zwager, neef en oom HENRI EMILE ("Tup") SCHULTZ Diep betreurd door een grote familie en vriendenkring. Corr. address: 2208 W. Sunnyside Ave Phoenix, Arizona 85029 U.S.A. Begrafenis-en Crematie-Onderneming Opgericht 1924 ROUWKAMERS en ONTVANGKAMERS AIRCONDITIONED Kantoren: Fred. Hendriklaan 7 Den Haag, tel. 070 - 55 64 27 (3 lijnen)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 9