Indisch Wetenschappelijk Instituut KOMITEE INDONESIË Guesthouse "TAMARA" Een geschiedenisprojekt voor het lager onderwijs In 1968 is het Komitee Indonesië opgericht, dat ten doel heeft "een tegengewicht geven aan de gebrekkige en eenzijdige voorlichting uit de Indonesische bron nen". Het Komitee verstrekt informatie over "het andere Indonesië, dat van de onderdrukte bevolking. Die informatie is gebaseerd op berichten uit Indone sische en Nederlandse kranten en tijdschriften, betrouwbaar onderzoek van het Komitee of andere instanties, zoals Amnesty International." Om de doelstelling van het Komitee te verwezenlijken, wordt getracht door mid del van manifestaties en demonstraties druk uit te oefenen op de Nederlandse en Indonesische regering om aan de eisen van het Komitee gehoor te geven. Deze eisen zijn: stopzetting van de ontwikkelingshulp en wapenleveranties, vrij lating van alle politieke gevangenen en vrijheid voor vrijgelatenen, terugtrekking van Indonesië uit Oost-Timor en het respecteren van de mensenrechten in Indonesië. Het I.W.I. stelt zich ten doel het behoud van de Indische cultuur en historie. Een van de manieren om dit doel te bereiken is het bewaren, cata logiseren en toegankelijk maken van cultuurgoederen boeken, platen, films, archieven, foto's, schilderijen enz. Heeft u dergelijke cultuurgoede ren die u weg wilt doen of heeft u materiaal dat u tijdelijk af wilt staan opdat het geïnventariseerd en gekopieerd kan worden, neemt u dan contact op met redactie MOESSON, Prins Mauritslaan 36, Den Haag, Tel. 070 - 54 55 00. De informatieverschaffing door het Komitee gebeurt onder meer door het uitgeven van onderwijspakketten. Scholen kunnen dan boeken, brochu res en film aanschaffen om aan de hand daarvan onderwijs te geven over Indonesië. Zo heeft het Komitee ook het pakket "Op zoek naar Indonesië in Amsterdam, speurtocht met op drachten" samengesteld. Op zich een aardig idee want door het zien van gevels, pakhuizen, monumenten enz. wordt geschiedenisles een stuk leven diger. Maar ja, het gaat er natuurlijk om wat je er bij zegt. Aangekomen bij de tuin Hortus Botanicus wordt opge dragen "klim het trapje op en ga op de ballustrade boven in de palmenkas staan. Maak een oerwoud-geluid". Bij de hoofdingang van de ABN in de Vij zelstraat moeten de kinderen het vol gende doen: "Bekijk de beelden. Ze stellen twee Indonesische vrouwen voor. Ga er onder staan en imiteer met z'n tweeën de twee beelden. Hoe reageren de voorbijgangers?" In de klas mogen de leerlingen wat lezen over Van Heutsz. KASBI Het artikel over singkong in Moesson van 15 januari jl., dat ik via via heb ontvangen, heeft de gedachten van mij en mijn vrouw doen teruggaan naar de jaren 1950-1951. Wij bevonden ons op dat moment te Ambon "Gudang Arang" en waren reeds een maand van voedsel versto ken vanwege de blokkade door de R.l. Toen mijn Tante ons 'nasi-goreng' voorschotelde, gefabriceerd van het binnenste van pisangstam, leek het mij dat de tijd gekomen was om althans wat kasbi (de naam voor singkong op de Molukken) te bemachtigen van ne- Gevraagd wordt wat ze denken van de teksten op zijn monumenten in Amster dam en opgewekt wordt een ander grafschrift voor deze massamoorde naar te bedenken. Dan nog deze opdracht: Stel je voor dat je een Javaanse boer bent ten tijde van het Cultuurstelsel. Je loopt 's nachts met een pot verf langs de gevel van het NHM-gebouw (Neder- landsche Handel Maatschappij). Wat kalk je op de muur?" Er was eens een tijd dat Nederlandse kinderen de topografie van de archipel uit het hoofd konden opdreunen. Ook wisten zij iets van het leven in Indië af. Toen kwam de tijd dat de kinderen niets meer leerden over Indonesië. Thans leren de komende volwassenen een stuk geschiedvervalsing en leren zij hoe met een gewetensvolle blik vanuit een comfortabele stoel (waarin ook de leden van het Komitee luieren) een betweterig en vermanend vinger tje geheven kan worden naar het ver leden en verre landen. R.B. gorijen, die tuinen hadden. Gewapend met wat kledingstukken voor de ruil (no money togen wij op weg om tegen de avond van Seri terug te ko men met drie knapzakken kasbi. Het was toen vermoedelijk tijd voor een 'lecture' van mijn Tante, die de kasbi goed had bestudeerd en die reeds jaren te Ambon woonde. Op Ambon bestonden n.l. 3 soorten kasbi, t.w. 1. Kasbi lomboh (met rode steeltjes en bladnerven), die gekookt of gebak ken, zonder bepaalde voorzorgs maatregelen, heerlijk zijn. 2. Kasbi telor (uiterlijk ongeveer het zelfde als groep 1, maar een diepere kleur rood en ei-vormige, zwakgele wortels) die de beste kasbi was, die ik ooit gegeten heb; 3. Kasbi keras (met witte stelen en geel-witte nerven), waarmee ik na tuurlijk thuiskwam en die een hele voorbereidende behandeling moest ondergaan, om het 'vergif' (what ever it was) af te scheiden. in Bandung heeft 8 moderne 2- pers. kmrs. m. eig. bad en toilet voorz. v. warm en koud water. Eigen:. Dhr. R. G. Noya, Jl. Wira Angun Angun Nr. 46, tel. Ban dung (022) 51442. JAVA-Tour p. minibus mogelijk. Voor verd. inl. tel. 053 - 76 16 45. Ik weet niet of de volgende 'voorbe reiding' in zijn geheel nodig was of slechts gedeeltelijk, maar de kasbi werd geschild en in een houten tobbe met zeewater voor 1 nacht geweekt. De daarop volgende dag werd de ge hele familie aan het werk gezet om de knollen te raspen, het raspsel met theedoeken goed uit te persen (het gelei-achtige vocht gebruikte mijn Tante later als stijfsel voor de was), en tenslotte de 'ampas' op het dak in de zon te drogen gelegd. De daaropvol gende dag werd de ampas vergaard en in grote blikken bewaard. Het ge deelte, dat wij (uiteindelijk) konden verorberen, werd gestoomd, danwel gekookt (tot een soort gaplek of ge- toek) en met sajoer-gèdi en vis ge geten. Desgewenst en indien in het bezit van goela kelapa, ook zoet goed te eten. Gedurende ons verblijf aldaar hebben wij alle drie soorten kasbi gegeten zonder nadelige gevolgen. De honger moet er ook toe bijgedragen hebben dit eten 'delicious' te vinden, maar enfin. WALTER DAMWIJK 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 11