INDONESIË VOLVO CAR TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. Nu nog voordeliger Op reis naar De gordel van smaragd voor al uw reizen ROUVEEN Wisma DGI KIMM Indische spekkoek muda Taman Siswa Jongerenvereni ging Taman Siswa), met vele onder delen als: debating, toneel, onderwijs (dat zijn zij, die het op zich nemen binnen een bepaalde tijd zoveel mo gelijk analfabeten te leren lezen en schrijven), verder een kledingfonds, een E.H.B.O., enz., enz. Zij zijn daarin ongeveer net als leerlingen van ande re scholen doch met dit verschil, dat zij alles tesamen doen met hun leraren, hun leiders. Al blijven de laatsten steeds als "adviseurs" op de achter grond, toch beïnvloeden zij de jeugd. Wat de leermethoden betreft heeft men een eigen interpretatie. Nu eens maakt men gebruik van eigen methoden, dan weer van de overal gebruikelijke als deze laatste beter zijn. Het is duidelijk dat men als nationale school veel meer uit de eigen cultuur geeft dan andere inrichtingen (geschiedenis, taal, mo raal, muziek, dans e.d.). Als voertaal wordt de moedertaal van het kind ge bruikt. In Yogyakarta, waar het T.S.- centrum is, is dat dus het Javaans. Het voorschrift ten aanzien van het taal onderwijs luidt: de moedertaal als voertaal (vooral in de lagere klassen), onderwijs in de Bahasa Indonesia voor de hogere klassen van de lagere school en Engels voor het voortgezet onderwijs. De leerkrachten worden enerzijds be trokken uit eigen kweekscholen, ander zijds worden abituriënten van andere scholen gedurende een jaar opgeleid. Het is tenslotte interessant dat in de Taman Siswa verschillende bepalingen bestaan, welke de absolute gelijkwaar digheid van de vrouwelijke leden vast leggen. In de eerste plaats is voorge schreven dat in de besturende licha men, behalve de op gewone wijze ver kozen vrouwelijke leden, ook nog een vertegenwoordigster van de "Wanita Taman Siswa" (d.z. de gezamenlijke onderwijzeressen en echtgenotes der mannelijke leerkrachten) zitting be hoort te hebben namens dat vrouwen lichaam, welk extra-lid zelfstandig door de vrouwengroep wordt verkozen. H. SMIT Volvo Car B.V., de Nederlandse pro ducent van Volvo's 340 en 360, gaat auto's assembleren in landen van het Verre Oosten. Medio november zullen de eerste Vol vo's 360 GLE van de band lopen in de fabriek van Swedish Motor Assemblies in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur, twee maanden later gevolgd door de eerste 340 Sedans in de PT Ismac-fabriek, gevestigd in de Indo nesische hoofdstad Jakarta. Op de Maleisische markt is Volvo reeds present met de personenauto modellen uit de 200- en 700-serie; in Indonesië met de 200-serie. Teneinde de restricties of algehele verbodsbepalingen die sommige lan den ten aanzien van de invoer van complete automobielen stellen te ont lopen, is besloten om voor de oplos sing van assemblage ter plaatse te kiezen. De assemblage-activiteiten in Maleisië en Indonesië vinden plaats volgens het zogenoemde Completely Knocked Down principe (CKD). Dit houdt in dat de benodigde onderdelen gewoon in de Nederlandse Volvo Car- fabrieken te Bom, Oss en Sint-Trui den (B), worden vervaardigd. In plaats van ze te monteren, worden ze in Bom echter verpakt in speciale zeewaardige emballage en verscheept met containers. Met vijf containers gaan de onderdelen voor een aantal van 24 auto's overzee naar Kuala Lum pur, respectievelijk Jakarta, alwaar ze in de plaatselijke assemblagefabrieken van Volvo zorgvuldig worden uitge laden. Vervolgens worden de onder delen samengesteld tot complete au to's die aan exact dezelfde kwaliteits normen voldoen als de kant-en-klare modellen die de Volvo Car-fabriek in Bom verlaten. De CKD-werkwijze biedt verschillen de voordelen, zowel voor het impor terende land, dat een stuk extra werk gelegenheid ziet ontstaan, als voor Volvo Car, dat lagere invoerrechten behoeft te betalen en tevens met ge ringere transportkosten kan toekomen. De marktverwachtingen van de Volvo 300 zijn in Maleisië en Indonesië hoog gespannen. Vooral Maleisië geldt als een buitengewoon interessante groei markt. Na de aanloop in het komende najaar verwacht Volvo Car in 1985 1500 Vol vo's 360 GLE in Maleisië te assemble ren. In 1987 moet dit aantal zijn opge lopen tot 2000 stuks, op een te ver wachten totaalmarkt van circa 140.000 personenauto's. In Indonesië wil Volvo Car in 1985 een 500-tal 340 GL Sedans assembleren. Dit aantal moet in 1987 zijn uitgegroeid tot 1200 a 1500 eenheden per jaar. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAG Telefoon 070-63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wen sen gesneden Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. - in groepsverband of individueel - met volledige of gedeeltelijke verzorging - logies in hotels of bij particulieren 2 weken West-Java min. 6 personen f 2.700,p.p. 3 weken Java-Bali min. 6 personen f 3.750,p.p. Incl. Logies/ontbijt bij particulie ren en hotels. Privévervoer met chauffeur in coltbusje t/m Bali. Voor nadere informatie en toe zending van onze nieuwe bro chure - o.a. met suggesties voor reüniecommissies - kunt u con tact opnemen met postbus 1 - 7954 ZG rouveen telefoon 05226 - 441 (Guest House Raad van Kerken in Indonesia) Jl. Teuku Umar 17, Jakarta Pusat, tel. 342896. U bevindt zich in het centrum van de stad en in een "family" sfeer. Stort f 21,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 17