Tjalie's selamatan Het is 13.00 uur en er zijn nog 120 minuten om alles op te bouwen, op te hangen, klaar te zetten, neer te leggen, te testen en je om te kleden. Er lopen allerlei onbekende mensen rond, van wie je je afvraagt hoe ze binnen ge komen zijn en wat ze doen. 'Dag, hoe is het met U en ze lopen de deur uit. "De piano is vals, we gebruiken onze eigen elektrische". Dat is goed antwoord je, blij dat een probleem zo snel is opgelost maar drie passen verder be denk je dat was afgesproken dat een gestemde piano zou worden geplaatst. "Hebt u een mes om de wadjik te snij den". "Tafels, er zijn tafels te weinig". "TEST, TEST, TEST". "Neen, deze kaarten zijn voor degenen die aan de zaal betalen". "Garderobe, waar". "Er zijn geen messen, 100 telor asin moeten worden gesneden". "Er willen al mensen naar binnen". "Nog niet, het is pas half twee TEST, TEST, TEST". "De poort, kan die niet open. Je kunt nergens parkeren". "Bij het eten worden de nummers dus omge roepen". "Je moet betalen meneer voor de garderobe. Ik vertik het, ik geef het geld liever aan Moesson". "Waar is het toilet". "Harry is er nog niet, de muziek ook niet en over 3 kwartier moeten ze spelen". "Mijn das is weg". "Waarvoor krijgen de mensen 2 bonnen". "Hoe Ducelle Tjalie's foto was rechts van het podium geplaatst, met bloe men, een tong-tong en een toempeng. Een spot van 1000 watt verlichtte hem, 10 jaar na zijn dood en bijna iedereen wist waarom we bij elkaar waren. Bijna iedereen, want één introducee vroeg of die man van de foto de voorzitter was van deze vereniging en een ander stelde de vraag of dat blaadje Moesson nog bestond. "Dat zal ik even voor u vragen", antwoordde Lilian. Half vier stroomden ze binnen. 650 mensen, uit Den Haag, Hong Kong, Groningen, Californië, Bergen op Zoom, Amers foort en van waar al niet. Ze brachten vertrouwde gezichten, atjar, fricadel, seroendeng, kroepoek, kwee mangkok, pi sang goreng, sambel goreng ebbi, ananastaartjes, spek koek, ketjap enz. enz. Tafels vol, een hele overvloed. Ze zochten een plaats, keken naar de schilderijen en foto's, praatten over het Indisch Familie-archief, kochten boeken en maakten kennis. 85 Jaar waren ze, 70, 68, 80 en 35, 24 en 45 en allemaal waren we één, de sfeer was zo goed. Goed, er was een niet te traceren tocht in de grote zaal, de muziek was te hard, het geluid beroerd en de aanvanke lijke belangstelling voor de makanan moest even geregeld worden, maar dat alles kon de dag niet bederven. Tjalie's foto was rechts van het podium, Noes Cugnet en haar serenaders stonden op het podium, Nini Stam en haar crew schepten op en 650 mensen genoten. We waren één, wisten waarom we bij elkaar waren en waren blij, zomaar. 19.00 uur: toespraken van René Creutzburg en dr. van Waar denburg. Lilian stond stil bij het heden en keek terug, naar Tjalie en alle anderen die we hebben verloren. En toen kwam de uitreiking van de Tjalie Robinson Trofee 1984, een trofee voor hen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de Indische gemeenschap. Dit jaar werden twee vrouwen on derscheiden: Harryet Marsman (Plantersvrouw) en Emily van Hout. Sinds jaren zetten zij, die de leeftijd der sterken reeds hebben bereikt, zich voor datgene dat zij waard ach ten om te zijn en te blijven. Zij deden en doen dat thuis als vrouw en als moeder, zij doen dat buiten als schrijfster en als medewerkster. En toen kwam Langen Budoyo met een prachtige Javaanse dansuitvoering, Fifi Boon opende de avond met een dansdemonstratie en het Oldtimers Orkest o.l.v. de heer Bloemhard speelde weer grandioos. En ook waren daar Ramona van Dalsum, Ron Schüchner, Wim Mongula en daar waren René Schafer, Harry van La- wick van Pabst en bovenal, daar was u, in de zaal of thuis in gedachten bij ons. En u allen, bedankt voor het wel slagen voor onze onvergetelijke selamatan ter herdenking van Tjalie, die het fijn gevonden zou hebben, en die ongetwijfeld bij ons was. LILIAN DUCELLE RALPH BOEKHOLT AT Tjalie's melerhoge foto hing bij het podium, geflankeerd door bloe men en bloemstukken en (helaas niet op de foto gekomen) een indrukwekkende kentongan (tong-tong) gemaakt door René Schafer. Een kunstwerk niet te onderscheiden van een echte. De nasi toem peng (midden-onder) het rituele rijstoffer dat bij elke selamatan hoort, werd op het einde van de avond onder de gasten verdeeld. De gezellige drukte in de foyer en de zaal. Het inleveren van de enorme hoeveelheden "djadjan" die - hoe kan het ook anders - in een mum van tijd ook weer werden weggehaald. Het weghalen dreigde het inleveren te overheersen en toen werd een oplossing gevonden door meisjes met de koekjes te laten rondgaan. Toen verliep alles prima I 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 18