HERDENKING CAPITULATIES VAN GEZAG TOT VRIJHEID Op 5 mei jl. vond in Wageningen de jaarlijkse herdenking plaats van de capitulatie van Duitsland en Japan. Prins Bernhard legde een krans bij het monument en was samen met enkele honderden genodigden aanwezig in de aula van de Landbouw Hogeschool waar enkele sprekers het woord voerden en leerlingen van het Wagenings Lyceum een in drukwekkende muziekuitvoering gaven. Ook aanwezig waren 40 Britse oud-militairen, waarvan de vaandeldragers buiten bij het monument trots de eer van hun regiment uitdroegen. "Was he very excited to be here vroeg ik aan een Engelse dame die moeite had met haar filmtoestel. "O yes, he was. But he hasn't been here actually. He fought in Italy". Maakt niet uit natuurlijk, jammer alleen dat deze trotse strijders aan het einde van het programma bij het gedrang naar de cantine en de sherry maar moesten zien hoe ze met hun vaandel naar buiten kwamen. R.B. Bij de foto's links: Prins Bernhard na de kranslegging. onder: Britse vaandeldragers tijdens en na de hedenking. (Foto's: R.B.) Onze tijd toont het beeld van een ban deloze jeugd. Aan wie de schuld Op een avond zag ik op de televisie nog net het laatste stukje van een discussie over gezag. Gezag I Een duidelijke weergave hier van vinden we in het tegenwoordig door zovelen verguisde boek, de Bij bel. We zien hierin hoe het oud-He breeuwse volk door Mozes weggeleid wordt uit Egypte naar hun eigen thuis land. Veertig moeilijke, harde jaren duurt deze tocht met vele ontberingen door een barre woestijn. Hoe krijgt Mozes dit voor elkaar? Door het toepassen van een uiterst strenge wetWie kent niet het beeld 6 van Mozes, de berg Sinaï afdalend met de stenen tafelen, de tien geboden. Men zou ze kunnen noemen de grond wet van de mensheid, de grondwet van de moraliteit. Moraliteit moet geleerd worden, toe gepast worden, telkens weer, totdat het, door voordurende herhaling, in de mens als natuurlijke eigenschap leeft. Vergelijken we dat Hebreeuwse volk met onze jonge kinderen, laten we zeggen tot het 9de, 10de jaar. Even min als deze jeugd was dat volk in staat naar eigen, moreel inzicht te handelen. Gezag moest er zijn I Ge leefd moest worden onder gebod, naar strenge, vastgestelde regels, toen de tien geboden. De geschiedenis van de 40-jarige trek verhaalt van nadelige gevolgen (door het volk als godes- straf beleefd) bij het niet gehoorzamen aan die wet. Gezag moet er in aanvang zijn. Min stens tot aan het 9de, 10de jaar moet het jonge kind leven naar hem gestel de vaste, morele, rechtvaardige grond regels, waar ook de ouder/opvoeder zich aan houdt. Geen zogenaamde to lerantie, die vandaag de dag eerder een uiting is van zwakheid van de volwassene. Door leven met de natuur, leren ken nen van bijbel, sprookjes, sagen, le genden, waarin oeroude wijsheid, op bouwende, positieve verhalen, reisbe schrijvingen, biografieën van grote fi guren, vult U zelf maar aan, groeit de (lees verder volg. pagina, Ie kol. onderaan)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 6