HERDENKING CAPITULATIES
VAN GEZAG TOT VRIJHEID
Op 5 mei jl. vond in Wageningen de jaarlijkse herdenking
plaats van de capitulatie van Duitsland en Japan. Prins
Bernhard legde een krans bij het monument en was samen
met enkele honderden genodigden aanwezig in de aula van
de Landbouw Hogeschool waar enkele sprekers het woord
voerden en leerlingen van het Wagenings Lyceum een in
drukwekkende muziekuitvoering gaven.
Ook aanwezig waren 40 Britse oud-militairen, waarvan de
vaandeldragers buiten bij het monument trots de eer van
hun regiment uitdroegen. "Was he very excited to be here
vroeg ik aan een Engelse dame die moeite had met haar
filmtoestel. "O yes, he was. But he hasn't been here actually.
He fought in Italy". Maakt niet uit natuurlijk, jammer alleen
dat deze trotse strijders aan het einde van het programma
bij het gedrang naar de cantine en de sherry maar moesten
zien hoe ze met hun vaandel naar buiten kwamen.
R.B.
Bij de foto's
links: Prins Bernhard na de kranslegging.
onder: Britse vaandeldragers tijdens en na de hedenking.
(Foto's: R.B.)
Onze tijd toont het beeld van een ban
deloze jeugd. Aan wie de schuld
Op een avond zag ik op de televisie
nog net het laatste stukje van een
discussie over gezag.
Gezag I Een duidelijke weergave hier
van vinden we in het tegenwoordig
door zovelen verguisde boek, de Bij
bel. We zien hierin hoe het oud-He
breeuwse volk door Mozes weggeleid
wordt uit Egypte naar hun eigen thuis
land. Veertig moeilijke, harde jaren
duurt deze tocht met vele ontberingen
door een barre woestijn. Hoe krijgt
Mozes dit voor elkaar?
Door het toepassen van een uiterst
strenge wetWie kent niet het beeld
6
van Mozes, de berg Sinaï afdalend met
de stenen tafelen, de tien geboden.
Men zou ze kunnen noemen de grond
wet van de mensheid, de grondwet
van de moraliteit.
Moraliteit moet geleerd worden, toe
gepast worden, telkens weer, totdat
het, door voordurende herhaling, in de
mens als natuurlijke eigenschap leeft.
Vergelijken we dat Hebreeuwse volk
met onze jonge kinderen, laten we
zeggen tot het 9de, 10de jaar. Even
min als deze jeugd was dat volk in
staat naar eigen, moreel inzicht te
handelen. Gezag moest er zijn I Ge
leefd moest worden onder gebod, naar
strenge, vastgestelde regels, toen de
tien geboden. De geschiedenis van de
40-jarige trek verhaalt van nadelige
gevolgen (door het volk als godes-
straf beleefd) bij het niet gehoorzamen
aan die wet.
Gezag moet er in aanvang zijn. Min
stens tot aan het 9de, 10de jaar moet
het jonge kind leven naar hem gestel
de vaste, morele, rechtvaardige grond
regels, waar ook de ouder/opvoeder
zich aan houdt. Geen zogenaamde to
lerantie, die vandaag de dag eerder
een uiting is van zwakheid van de
volwassene.
Door leven met de natuur, leren ken
nen van bijbel, sprookjes, sagen, le
genden, waarin oeroude wijsheid, op
bouwende, positieve verhalen, reisbe
schrijvingen, biografieën van grote fi
guren, vult U zelf maar aan, groeit de
(lees verder volg. pagina, Ie kol. onderaan)