Gotong Royong, samenwerking en hulpverlening in desa 0ro-0ro-0mbo (I) door M. I. Hesselink-van Stelle De weg langs desa Oro-Oro-Ombo (de oude verbinding Malang-Batu). De desa Oro-Oro-Ombo is gelegen aan de oude weg tussen Malang en Batu, op een afstand van ongeveer 4 km van Batu. Sedert een nieuwe weg tussen de twee plaatsen is aangelegd, is de oude sterk verwaarloosd en nau welijks nog geasfalteerd te noemen. Toen ik mijn intrek nam in de desa, bleek deze nogal geïsoleerd geraakt en verstoken van een efficiënte infra structuur: elektrisch licht, telegraaf, telefoon en waterleiding ontbraken. Voor transport was men aangewezen op dokars of fietsen. Het dorpshoofd beschikte over een eigen vrachtwa gentje, enkele wijkhoofden en de ge meentesecretaris hadden een motor fiets. De laatste vertelde mij dat een nieuwe grote pasar zou worden aangelegd halverwege Batu en Oro-Oro-Ombo en hij vertrouwde erop dat dankzij dit projekt de infra-struktuur verbeterd zou worden. Voorlopig liep ik maar liever naar en vanaf Batu. Het was een mooie wandeling want de desa was fraai gelegen op de Oostelijke helling van de Gunung Panderman, op een hoogte van ongeveer 900 meter en op heldere dagen had men niet alleen een goed uitzicht op de Kawi en de Arjuno, maar ook op het Tenger Gebergte met de Gunung Semeru. Oro-Oro-Ombo is een vrij groot en tamelijk welvarend dorp, met een op pervlakte van 325 ha en een bevolking van ongeveer 4600 inwoners. De naam Oro-Oro-Ombo werd door de stichter, een zekere Brodjo Dente uit Mojokerto, aan het eind van de 17e eeuw, aan de desa gegeven en betekent: "wijde hoogvlakte". Het voornaamste middel van bestaan wordt gevormd door de landbouw. Produkten zijn padi (rijst), mais, tabak en vele soorten groente. Een kippen farm en een appel-projekt aan de rand van de desa, evenals een proefstation voor allerlei gewassen en fruitsoorten, verschaffen werk aan vele desa-be woners. Er is een kleine industrie van verwerking van bambu voor dakbedek king en manden en een steenbakkerij. Ook wat veeteelt. Koeien, waarvan de melk wordt verkocht aan een coöpe ratie in Batu en verder geiten, kippen, eenden, ganzen en konijnen. Men is zich de laatste jaren vooral gaan toe leggen op het houden van deze laat ste diersoort; zij behoeven weinig ver zorging en vermenigvuldigen zich snel. In ieder restaurant is tegenwoordig behalve sateh ayam of kambing ook sateh kelinci (konijn) te verkrijgen I In de desa bevindt zich nog een ge meentehuis, een gebouwtje waar iedere zaterdag polikliniek wordt gehouden, 2 scholen, 5 gebedshuizen en een aan tal toko's. Een markt ontbreekt: daar- Wat is de structuur van het leven in een desa We hebben er nooit bij stil ge staan al weten we alles van het rustige, vriendelijke leefpatroon van de altijd op geruimde, ijverige mensen die we er zagen. En wat we wisten namen we als vanzelfsprekend als adat, gewoonte aan. Mevrouw Hesselink-van Stelle onder zocht voor haar doctoraal-sociologie het desaleven van nabij. Wetenschappelijk samenwerkings-verband tussen de Rijks Universiteit Leiden en de Universitas Brawijaya Malang stelde haar in de ge legenheid gedurende 4 maanden in desa Oro-Oro-Ombo te leven en te studeren. Zelf een meisje uit Malang zal mevrouw Hesselink direkt vertrouwd zijn gewor den met de sfeer, maar bij dit onderzoek zal haar veel meer duidelijk zijn gewor den. voor moet men naar Batu gaan. Het onderwijs op de 2 lagere scholen is nog min of meer op de oud-kolo niale leest geschoeid (6 klassen), maar het curriculum is uitgebreider (10 vak ken!) Beide scholen hebben hetzelfde leslooster en liggen schuin tegenover elkaar. Het leerlingen-aanbod is zó groot, dat de lesuren verdeeld moeten worden over 2 groepen, één 's och tends, één 's middags. Van een der hoofdonderwijzers kreeg ik een uit nodiging om de laatste schooldag vóór de grote vakantie bij te wonen. Dat was een belangrijke gebeurtenis Er waren voordrachten door de kinderen, zang- en dans uitvoeringen, en toe spraken van onderwijzers en dorps bestuurders. Aan het eind van de toe spraken werden de vaders van de 6e klassers naar voren geroepen om de diploma's van hun kinderen in ont vangst te nemen. Op mijn vraag aan een der onderwijzers naar de reden hiervan, kreeg ik ten antwoord: "De vaders hebben hun kinderen aan de school uitgeleend; nu krijgen zij die lening terug met rente: het diploma!" Hiermee werden de vaders duidelijk gemotiveerd hun kroost niet te vroeg van school te halen, iets dat nog maar al te vaak schijnt voor te komen. Van de schoolverlaters stroomt ongeveer 20% door naar de SMP (Sekolah Me- nengah Pertama een soort Mavo), waarvan er 2 zijn in Batu. In tegenstel ling tot de lagere scholen zijn deze niet vrij van schoolgeld. Tot zover enkele demografische ge gevens van de desa Oro-Oro-Ombo. Aangezien mijn belangstelling uitging naar de verschillende vormen van on derling hulpbetoon op economisch en sociaal niveau, die in alle samenlevin gen voorkomen (voor mijn kandidaats leeronderzoek maakte ik een studie van het "naoberschap" in Oost-Neder land), wilde ik mij deze keer toeleggen op de bestudering van wederkerige hulpverlening door vrouwen in een dorpsgemeenschap, in Indonesia. Een dergelijke doelgroep zou mij als vrou welijk onderzoeker waarschijnlijk een betere toegang verschaffen dan een groep mannen en zou bovendien het meest betrokken zijn bij diverse vor men van hulpverlening op traditionele basis. Via literatuurstudie betreffende de In donesische samenleving was mij dui delijk geworden dat het begrip "go- tong royong", hetgeen ongeveer be tekent: "gezamenlijk een zware last oppakken", een levend begrip was, gebaseerd op oude tradities. Naast de spontane hulp, bijvoorbeeld bij onge luk of ziekte en de wederkerige hulp, waarbij de ene dienst een ander waard is, bleek de "gotong royong" traditie te motiveren tot samenwerking in het 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 8