Contrasten in behuizing in hetzelfde straatje. belang van de gemeenschap, bij voor beeld bij het gezamenlijk bouwen van een huis of wasplaats, het voorberei den van een "selamatan" (rituele maal tijd), het gezamenlijk beplanten en oogsten van een sawah enz. Bij een dergelijke samenwerking ontbrak een strakke organisatie, terwijl het leider schap slechts informeel was en de ge geven hulp op basis van vrijwilligheid. De Indonesische regering heeft deze traditionele "gotong royong" uitge roepen tot staats-ideologie en ten be hoeve van opbouw en ontwikkeling van de Indonesische maatschappij toe gepast bij de uitvoering van overheids projecten. Hierbij zijn organisatie, co ördinatie en formeel leiderschap wel degelijk nodig, bijvoorbeeld wanneer reparatie of aanleg van wegen, brug gen enz. aan de orde is. Binnen de desa-gemeenschap vervullen de diver se wijkhoofden de functie van formeel leider, bij grotere projecten, zoals "In- pres" instruksi presiden) projekten, waarvan één van de scholen in Oro- oro-Ombo een voorbeeld was, hebben ter zake kundige opzichters de leiding. Hoe belangwekkend de verschillende vormen van hulpbetoon ook schenen te zijn, ik moest rekening houden met de beperkte tijdsduur van mijn onder zoek en heb me daarom voornamelijk bezig gehouden met de vormen van wederkerige hulpverlening binnen de vrouwen gemeenschap. Om een duidelijk inzicht te krijgen om trent leef- en werkwijze van deze vrouwen, was het nodig dat ik de desa ging wonen. Dankzij bemiddeling van de "Carik" (gemeentesecretaris), een indrukwek kende, haast patriarchale figuur van ongeveer 70 jaar, kreeg ik een kamer tje toegewezen in de woning van een vriendelijk echtpaar. De man was ge pensioneerd van de marine, de vrouw had de zorg op zich genomen van een kleindochter, waarvan de ouders in Banyuwangi woonden. Er was ook nog een dochter van 16 jaar, die 's ochtends haar moeder hielp en 's middags de SMA in Batu be zocht. Tegen een kleine vergoeding werd ik met de grootste toewijding verzorgd door mijn gastvrouw met wie Mijn gastvrouw Siti in haar keuken. ik zeer bevriend raakte en met wie ik nu nog correspondeer I Aanvankelijk stond de desa-bevolking wat onwennig tegenover mijn aanwe zigheid; kleine kinderen gingen er huilend vandoor als zij me zagen aan komen en volwassenen staarden me verbaasd na té verbouwereerd om mijn groet te beantwoorden. De eerste weken heb ik dan ook niet veel anders gedaan dan rondwandelen in de 3 woonwijken, met de bedoeling om de mensen aan mij te laten wennen; al wandelend maakte ik hier en daar een praatje of nam foto's, die ik in Malang liet ontwikkelen en afdrukken om ze vervolgens aan de betrokken gepor- tretteerden aan te bieden. Dit werd hogelijk gewaardeerd, want jong en oud wilde graag op de "portret". Op den duur raakte men aan mijn ver schijning gewend: ik kreeg de bijnaam "tante" en voelde mij als zodanig op genomen in de grote desa-familie. Bij mijn intrede in de desa was ik in het huis van mijn gastgezin hartelijk welkom geheten door een "commissie van ontvangst", bestaande uit de vrouw van het dorpshoofd, de vrouw van de Carik en de vrouw van de Babinsa (militair commandant). Nadat ik deze dames zo goed mogelijk had ingelicht omtrent het doel van mijn komst en antwoord had gegeven op hun geïn teresseerde vragen over het leven in Nederland, beloofden zij mij alle steun te geven, die ik nodig had voor mijn onderzoek, zoals het geven van infor matie en het vertalen van mijn vragen lijsten in het Javaans, wanneer de vrouwen het Bahasa Indonesia niet machtig waren. Helaas bleek dit nogal eens het geval te zijn, zelfs de vrouw van het dorpshoofd sprak slechts Ja vaans, zodat ik maar moeizaam met haar kon communiceren. Van de echt genote van de Babinsa heb ik de meeste steun gehad: Maryati was een knappe goedlachse vrouw van 36 jaar en een vurig voorvechtster van de PKK, een vrouwenvereniging, die zich inzette voor de "kemajuan" (vooruit gang, ontwikkeling) van de desa-vrou wen en hun gezinnen. Ik heb ettelijke bijeenkomsten van diverse PKK groe pen meegemaakt en ben overtuigd ge raakt van het belang van zulke bijeen komsten, die geleid werden door wijk- leidsters en waar les werd gegeven in kinderverzorging, koken, naaien en borduren, en zelfs gymnastiek Eenmaal was ik getuige van een les in gamelan-spel, op eenvoudige instru menten, door een jonge leraar, die de noten op een bord schreef en zelf de melodie meezong. Door de PKK wer den regelmatig fancy-fairs gehouden in een ander dorp, waar de diverse produkten van alle 20 desa's van de Kecamatan Batu heen werden gebracht en verkocht. Oro-Oro-Ombo leverde meestal fruit (vooral semangka's) en eieren. (wordt vervolgd) 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 9