Indisch Wetenschappelijk Instituut 15 - - Boven en onder twee foto's van leerkrachten en leerlingen uit de overgangstijd, toen de scholen half Europees, half Indonesisch waren. Op de onderste foto in het midden de heer Boentaran. niet hun eigen krachten maar hun hui zen moeten herstellen, die zwaar be schadigd en leeggehaald waren. Tij dens de bezetting hadden de Zusters van Indonesische en niet-vijandelijke nationaliteit gedaan wat zij konden om de bevolking te helpen. Toen de Ne derlandse militairen op Java versche nen, moesten de Zusters hun landge noten ook helpen en "Weltevreden" stond een deel van de school af voor een R.K. Militair Tehuis. Er ontstonden in Indonesië toen ge heel nieuwe onderwijstypen met ander leerplan en het Indonesisch als voer taal. Moeizaam moest de nog niet-pas- klare taal voor het onderwijs geschikt gemaakt worden en boeken bestonden er nog niet. De leerkrachten zagen zich gedwongen alle lessen van te voren helemaal uit te schrijven. De Europese kinderen maakten plaats voor de Indonesische. Op 1 november 1947 werd op "Weltevreden" de eer ste klas van de S.M.P. gevormd met Indonesisch als voertaal, waarvoor de heer Boentaran een onmisbare steun is geweest. Toen had Postweg nog een Concordante H.B.S. en MULO, een kweekschool, lagere scholen en kleu terscholen. Na enkele jaren waren de scholen met Nederlands als voertaal verdwenen. Zij waren vervangen door de S.M.P. en S.M.A., S.R. en T.K.K. Het internaat bleef bestaan. Nu, in 1984 komen elke dag meer dan 2000 kinderen naar school op het erf van "Weltevreden", die door jonge Indo nesische Ursulinen onderwezen wor den. "Maar bij de opsomming van de scho len is de weergave van de activiteit van de Zusters Ursulinen allesbehalve volledig", schreef in 1956 P. A. Ker- stens, "Kerk- en altaarverzorging, voeding en bewassing van de Paters- Missionarissen, naailessen en cate chismus aan de "vergeten groepen" in de steden en garnizoenen (de "sol- daten-vrouwtjes"), dat waren allemaal zeker geen minder schone aposto lische taken. En hoe zouden de Ceci- lianen van het kathedrale koor te Ba tavia ieder jaar hun patroonfeest ge vierd hebben, indien niet de Zusters van het Klein Klooster, vlak bij het repetitie- en feestlokaal gelegen, met onbezweken trouw voor de erwtensoep gezorgd hadden?" En hij vervolgt: "Zou de bloeiende Orde der Zusters Ursulinen niet opnieuw een groot pio nierswerk ter hand willen nemen? Zou zij zich niet bereid willen verklaren zich te ontfermen over de missie op Nieuw- Guinea en dan met name over het missie-onderwijs aldaar?" Deze wens is in vervulling gegaan: er zijn niet alleen Ursulinen naar Irian Yaya gegaan, maar ook naar Flores, Kalimantan en Timor-Timur. Daar wer ken zij niet alleen in de scholen, maar hebben er heel wat meer activiteiten voor de ontwikkeling van de bevolking. Zij leven er te midden van de kam pong-bevolking en dat ook in de grote steden op Java, zoals in Jakarta in Kampung Sawah, Kebon Kacang en Sunter. "Soli Deo Gloria", blijft het devies van de Ursulinen En dat van hun leerlingen: "Serviam" Rectificatie In het onderschrift bij de foto van de frontzijde van het instituut van de Ur sulinen (Moesson 1 mei 1981, pag. 6, rechterfoto) staat ten onrechte dat dit op Noordwijk was, dit moet zijn Jalan Pos. Het I.W.I. stelt zich ten doel het behoud van de Indische cultuur en historie. Een van de manieren om dit doel te bereiken is het bewaren, catalogi seren en toegankelijk maken van cultuurgoederen: boeken, platen, films, archieven, foto's, schilderijen enz. Heeft u dergelijke cultuurgoederen die u weg wilt doen of heeft u materiaal dat u tijdelijk af wilt staan opdat het geïnventariseerd en gekopieerd kan worden, neemt u dan contact op met redactie MOESSON, Prins Mauritslaan 36, Den Haag, Tel. 070 - 54 55 00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 15