4jolvezdi De zeevaartkundige cursus bij de Koningin Wilhelminaschool te Batavia reizen i - Welke oud-Bataviaan kent niet de Koningin Wilhelminaschool aan de Vrijmetse- laarsweg te Weltevreden? Komende van het Waterlooplein had men aan de linkerzijde van die weg het gebouw van de vrijmetselaarsloge De Ster in het Oosten en aan de overzijde het paleis van Daendels (met de bouw begonnen in 1809 en anno 1828 uiteindelijk voltooid) met het standbeeld van Jan Pieterz. Coen. De jongens en meisjes in die tijd spraken over de K W S als zij het had den over de Koningin Wilhelminaschool. Enkelen wisten nog te vertellen dat ook hun moeder of tante in de eerste jaren na de oprichting van de school daar on derwijs had genoten. Bij gouvernements besluit van 29 april 1901 no. 16 werd te Batavia onder de naam Koningin Wilhelminaschool, een inrichting voor middelbaar en vakon derwijs opgericht, bestaande uit een hogere burgerschool met driejarige cursus met daaraan verbonden een eenjarige handelscursus - dat was de afdeling A, en de afdeling B bestond uit een cursus tot opleiding van ma chinisten, bouwkundigen en mijnbouw- kundigen. Bij wijze van proef werden op deze dagschool ook meisjes als leerlingen toegelaten tot de afdeling A, mits hierdoor geen splitsing van klassen in parallel-afdelingen nodig zouden worden. Immers, in Batavia be stond sedert 2 oktober 1882 reeds een HBS met driejarige cursus voor meisjes. De Koningin Wilhelminaschool werd op 18 juli 1901 geopend en zij begon met 42 leerlingen, waaronder 5 meis jes, in de afdeling A, en 106 jonge lieden in de afdeling B namelijk: op de machinistencursus 74, op de cur sus voor bouwkundigen 28 en op die voor mijnbouwkundigen 4, welke 106 leerlingen over de de 3 cursussen van elk drie klassen waren verdeeld. De directeur der school was de heer M. G. Hoekstra. Na 1906 werd de opleiding voor stuur lieden ter koopvaardij aangepakt op de Koningin Wilhelminaschool. Bij wij ze van proef werd een driejarige cur sus voor de zeevaartkunde toege voegd aan de school teneinde aan de Indische jongen de gelegenheid te geven zich voor het zeemansvak te bekwamen. De eerste of "aanvangsklasse" viel samen met het derde studiejaar der hogere burgerschool van de afdeling A. Tot de aanvangsklasse werden jongelieden toegelaten die op een ho gere burgerschool tot de 3e klasse waren bevorderd met minstens geheel voldoende cijfers voor wiskunde. Tot het tweede jaar van de cursus wer den, behalve de leerlingen die de aan vangsklasse met succes hadden door lopen, ook toegelaten jongelieden, die op een hogere burgerschool met vijf jarige cursus tot het 4e studiejaar waren bevorderd en bij een bijzonder examen, af te nemen bij de zeevaart kundige cursus hadden doen blijken van voldoende kennis der wiskunde. Het tweede jaar van de zeevaartkun dige cursus werd bestemd voor de praktische opleiding van de leerlingen aan boord van een stoomschip der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij of van de Gouvernements Marine, een civiele marine van het Gouvernement van Nederlands-lndië. In het derde jaar van de cursus werd het theoretische zeevaartkundig on derwijs gegeven, waarna de leerlingen zich konden onderwerpen aan het examen voor 3e stuurman Grote Stoomvaart. Om tot de zeevaartkundige cursus te kunnen worden toegelaten, moesten de kandidaten bij een geneeskundig onderzoek lichamelijk geschikt voor de zeedienst worden bevonden. Op de zeevaartkundige cursus werd schoolgeld geheven volgens het tarief, geldende voor de afdeling B der Ko ningin Wilhelminaschool. Bij de aanvang van het schooljaar 1907/1908 melden drie kandidaten zich voor de aanvangsklasse van de zee vaartkundige cursus. Als leraar theo retische en praktische zeevaartkunde werd op 15 mei 1909 aangesteld de heer W. H. Broekhuysen, en op 24 november 1910 de heer H. C. Ykema, Gezaghebber Gouvernements Marine. Na beëindiging van de eerste drie jarige opleiding aan de zeevaartkun dige cursus in 1910 werden 4 kandi daten geëxamineerd en zij allen be haalden het diploma van 3e stuurman Grote Stoomvaart. In het jaar daarop slaagden 2 leerlingen. Er was jammer genoeg onvoldoende liefhebberij voor dienstneming bij de scheepvaart. Bij de aanvang van het schooljaar 1911/1912 werd de Koningin Wilhel minaschool gesplitst in twee geheel zelfstandige onderwijsinrichtingen te weten: 1. de Prins Hendrikschool (de vroegere afdeling A, hogere burger school met driejarige cursus met daar aan verbonden tweejarige handels cursus en de driejarige cursus voor de zeevaartkunde) en 2. de Koningin Wil helminaschool (de vroegere afdeling B, die op ulto. 1911 355 leerlingen tel de t.w. 136 voor werktuigkunde, 210 voor bouwkunde en 9 voor mijnbouw kunde). Naar het schoolgebouw van de Prins Hendrikschool, dat ook aan de Vrij- metselaarsweg te Weltevreden was gelegen, verhuisden 211 leerlingen waaronder 185 voor de hogere burger school met driejarige cursus, 17 voor de tweejarige handelscursus en 9 leer lingen voor de driejarige zeevaartkun dige cursus. Door deze verhuizing kwam er een einde aan de opleiding voor stuurlieden ter koopvaardij aan de Koningin Wilhelminaschool te Ba tavia. JAN NIEBORG NIEUW ADRES Laan van Meerdervoort 610 2563 BN DEN HAAG Telefoon 070 - 46 89 50 of 070 - 25 68 60 61 Wij werken kosteloos uw eigen reisschema uit I Kerstvluchten naar TORONTO I heen: 20-12-1984 O) CO O CANADA terug: 2-1-1985 Edmonton retour v.a. 1.649,— U.S.A. Calgary - 1.649,— New York retour v.a. 865,— Vancouver - 1.689,— Los Angeles 1.530,— 65+ tarieven San Francisco Halifax Montreal retour v.a. - 1.430,— Toronto retour v.a. 1.099,— 60+ tarieven Winnipeg - 1.399,— Chicago retour v.a. 899,— Edmonton Los Angeles 1.499,— Calgary - 1.499,— Houston 1.499,— Vancouver - 1.599,— Atlanta 1.198,— INDONESIË. Jakarta retour vanaf f 1.950,Inclusief reisverzekering, reistas, incheckservice op Schiphol. Vertrek op: 19-10, 3-1116-11,21-12 AUSTRALIË. Brisbane Sydney Melbourne retour vanaf 2.795,laagseizoen, 3.075,hoogseizoen Perth retour vanaf 3.251,hoogseizoen, 2.893,laagseizoen. Familie over laten komen Australië retour vanaf 3.400, Indonesië retour vanaf 2.418, 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 8