^Sinterklaas per SSetjak BIBIK DINGKLIK Deze foto werd ons twee jaar geleden toegezonden door Koos van der Kuijl uit Assen. Is op de een of andere manier blijven liggen, zodat we hem dit jaar verheugd plaatsen. Sint en Pieten blijven nog lang bestaan (ik hoop dat er geen discriminatie-wet bezwaar zal maken dat Piet in knechtverband fungeert), maar de betjak is zoals u weet, aan het verdwijnen. Leuk dat er in Assen nog een rondrijdt, al was het alleen om Sinterklaas op 5 december te vervoeren I Op deze foto in stro mende regen voor een bezoek aan de kleuterschool "De Kleuterhaven" in Assen. Allerleukst plaatje waar we de inzender alsnog dank baar voor zijn (Vervolg: 'Katholieken en de Ind. revolutie') groep na 17 augustus 1945. Toen schaarde Mgr. Soegijapranata, bis schop van Semarang (in 1940 als eer ste javaanse bisschop gewijd) zich on dubbelzinnig achter het indonesisch onafhankelijkheidsstreven, evenals de Partai Katolik Republik Indonesia die de voorzetting was van de vooroorlog se PPKI. In de bepaling van het naoorlogse nederlandse beleid m.b.t. de indone- sische kwestie speelde de in de plaats van de RKSP gekomen KVP (waarin Romme en Beel weldra op de voor grond traden) een centrale rol. De politiek van onderhandelen met de revolutionaire Republiek van het kabi net Schermerhorn-Drees vond ook in Katholieke kringen veel weerstand. Romme noemde in een geruchtmakend artikel in de Volkskrant de confe rentie op de Hoge Veluwe "De week der schande". Scherpe critiek kwam ook van oud-minister Welter, die later een van de voormannen zou zijn van het Nationaal Comité Hand having Rijkseenheid. De motie-van Poll en de vorming van het eerste rooms-rode kabinet Beel bracht een koerswijziging: onderhan delingen met de Republiek werden niet langer principieel uit de weg gegaan. Bij alle critiek bleek ook de KVP toch te willen streven naar nieuwe verhou dingen. Het uit deze onderhandelingen voortgekomen akkoord van Lingga- djati bracht een tijdelijke verbreking van de Katholieke politieke eenheid. Op initiatief van Weiter en de oud-ge neraal van het KNIL Bajetto werd een "Voorlopig Kath. Comité van Actie" opgericht (waaruit later de Kath. Na tionale Partij voortkwam). Bij de ver kiezingen van 1948, die in het teken van de Indonesische kwestie stonden kreeg deze groepering een zetel in de 2e kamer. Dat Linggadjati toch door de KVP werd aanvaard was te danken aan Romme's welbespraakte overre dingskracht, die de te vormen Unie met Indonesië interpreteerde als een boven de samenstellende delen staan de staat. Na de kabinetsformatie van 1948 ver sterkte de KVP haar greep op het In donesisch beleid: Sassen werd minis ter van Overzeese Gebiedsdelen en Beel volgde Van Mook op als Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon. Het Katholieke driemanschap Romme-Sas- sen-Beel wilde de kwestie nu eindelijk tot een spoedige oplossing brengen, door het verwezenlijken van een fede raal Indonesië en een Unie zonder revolutionairen. Dit leidde tenslotte tot de tweede politionele actie, die ondanks militaire successen het politiek beoogde doel niet bereikte doordat de Nederlandse regering voor de internationale druk meende te moeten zwichten. Sassen en Beel traden af, voor Romme was het een politieke nederlaag. Ook aan de lotgevallen van Katholie ken in de strijdkrachten die vanuit Nederland naar Indonesië werden ge zonden wordt in het boek aandacht besteed, waarbij wordt geconstateerd dat het aantal gevallen van desertie en dienstwijgering onder hen onvallend laag is. "Katholieken en de Indonesische revo lutie" is mede door de veelheid van aspecten, die de auteur aan de orde stelt, een bijzonder lezenswaardig werk "Je hoeft niet zo mata-melotot naar mij te loeren, Soegimin. Maak maar liever de gedek in orde". voor geïnteresseerden in politieke his torie. CH.M. "Katholieken en de Indonesische revo lutie" door Dr. Jan Bank (Uitgave: De Bataafsche Leeuw) is verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson. Prijs f 45, porto f 6,50. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 17