Pastoor9 praatpaal en vertrouwensman H. CH. SLEEBOS "Door het gebed van mijn moeder, dat staat als een paal boven water, daardoor ben ik tot geloof gekomen. Zij was geraakt door de verkondiging van het Evangelie door de bekende evangeliste M. A. (Moes) Alt." kwamen. Anno 1984 zijn zij niet meer "in de meerderheid", dat komt gewoon omdat steeds meer Nederlanders lid zijn geworden van deze gemeenten. Henk Sleebos heeft de hele ontwikke ling meegemaakt. "Aan de HTS heb ik Werktuigkunde en Economische bedrijfstechniek gestu deerd. Al tijdens mijn studiejaren zag ik dat de techniek een enorme ontwik keling zou doormaken en op zich vond ik dat mooi, maar het gevoel dat je je met huid en haar aan de techniek zou moeten overgeven om de stroomver snelling bij te houden, trok me niet aan. Ik was bang dat de mens veron achtzaamd zou worden. In die tijd ook kreeg het geloof voor mij een reële betekenis. Toen ik meehielp met het evangelisch jeugdwerk in Rotterdam ervaarde ik een gebrek aan Bijbelken nis. Zonder de bedoeling om full-timer in het kerkelijk werk te worden, ben ik toen naar Engeland gegaan om te studeren aan het IBTI, (International Bible Training Institute). Na twee jaar keerde ik terug en had ik besloten om mijn verdere leven te wijden aan het lenigen van de geestelijke nood in Nederland. Hulppredikant in de Pink stergemeente Breda was mijn eerste taak". Dat was in 1958. De volgende 15 jaar zou Noord-Brabant het zendingsveld van Henk Sleebos blijven. Hij werd terzijde gestaan door Gertrude Rempt, met wie hij in 1961 trouwde. Van pastoors en dominees hoorde hij wel eens dat daar en daar in een pen sion Pinkstermensen zaten. Hij zocht ze op en hij kwam bij mensen thuis, in een te krap pak maar opgewekt. Hij bracht dan ook een blijde boodschap. 1973. Sleebos wordt gevraagd of hij legerpredikant wil worden. Hij accep teert. "Ik ben niet anti-militairistisch, waarschijnlijk omdat ik bewust heb meegemaakt wat oorlog en bevrijding betekenen. Ik ben me ervan bewust dat in deze verbroken wereld een le ger helaas nodig is. De taak van een "doom" is het begeleiden van de man nen in het veld in oorlogstijd. In vre destijd ben je geestelijk begeleider van dienstplichtigen tijdens oefenin- Vroeger, dat was na het midden van de jaren 60, had hij één pak, blauw en dat zat hem te krap en de broeks pijpen waren te kort. Er gingen toen ook verhalen dat zijn tafel soberder dan sober was. Dat kon wel kloppen want hij, zijn vrouw en (toen) 2 kinde ren waren wat financiën betreft aan gewezen op hetgeen de Gemeente leden af wilden en konden staan en de Gemeente telde niet veel leden. Maar hij was altijd opgewekt en eventuele ondervoeding was hem zeker niet aan te horen, want vanaf de kansel was zijn stem tot buiten de zaal hoorbaar. Niet dat hij bulderde of zo, maar ook een stem is een instrument om je ge loof in woord en gezang met kracht en enthousiasme uit te dragen. Daarbij was hij de voorganger en dan heb je de taak de kudde mee te trekken. Tegenwoordig kan en mag je zonder blikken of blozen en zonder terughou dendheid in woordgebruik over alles praten en schrijven. Je wordt nog se rieus genomen ook, want iets bestem pelen als idioot, slecht of vals is de moderne doodzonde. Onder elke beer put zit tegenwoordig wel een bood schap. God, geloof en de kerk daar entegen zijn achterhaalde begrippen geworden. Houd je je daarmee bezig dan ben je niet bij de tijd en niet van deze wereld want wat moet je met heiligheid? En toch hebben mensen als Henk Sleebos ook twee benen, armen, ogen en een mond waarmee ze met evenveel overtuiging en gemak praten over de Liefde van Christus als je buurman die zegt dat ieder mens alleen aan zichzelf verantwoording is verschuldigd. Hij woont nu in Assen maar we ontmoetten elkaar in Zeist, in het hoofdkwartier van de Broeder schap van Pinkstergemeenten. Probolingo is de geboorteplaats van Henrie Christoffel Sleebos en 1 febru ari 1935 is zijn geboortedatum. Zijn vader was hoofd-opzichter Irrigatie- werken in Oost-Java en zijn moeder, Cornelia Deijkerhoff, zorgde voor hem en de andere kinderen toen Pa in Siam zat en het Merdeka-kamp te Lawang gedurende 9 maanden zijn "speeltuin" was. Alkmaar werd in 1950 de nieuwe woon plaats, maar het was op Java dat moeder Sleebos de prediking van evangeliste M. A. Alt had gehoord, net als veel andere Indische mensen. De zelfde prediking die ook werd gebracht door de toen bekende evangelist Van Gessel. Het gebrachte Woord had hen geraakt en hen niet meer los gelaten. 1981. "Doom" Sleebos in Libanon ter be geleiding van het Nederlandse Unifil-batal- jon. Ook niet toen zij in Nederland een nieuw bestaan moesten opbouwen. Begin jaren 50 zijn dan ook door heel Nederland de zogenoemde huissamen komsten ontstaan, ook in Alkmaar ten huize van de familie Sleebos. Een kerk in de huiskamer, waar bijbelstudies werden gegeven, geestelijke liederen gezongen, gebeden werd: kortom het geloof werd beleefd. En toen enkele jaren later door de opwekkingscam pagne van de Amerikaanse evangelist Osborn de Pinksterbeweging in Ne derland tot bloei kwam - en een man als Johan Maasbach zijn arbeid begon - en gemeenten werden gesticht, wa ren het met name ook Indische men sen die in deze gemeenten samen-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1984 | | pagina 4