BOEKBESPREKING "bloemen van het heelal' "Bloemen van het heelal" is de ver taling van "Sêkar Jaged", de naam van een Javaanse gebatikte lappendeken, waarin allerlei traditionele patronen en motieven zijn opgenomen. Gedurende de afgelopen honderd jaar is n.l. hoofd zakelijk de aandacht gevestigd geweest op de stemmige Vorstenlandse batiks, pas sinds enkele jaren is die van de Noordkust met haar rijke kleuren dui delijk naar voren gebracht. Nu wordt ook de Soendanese weef- en batikkunst in dit boek besproken en wel door een afstammelinge van een Soendanees adelijk geslacht, die is groot gebracht met de gedachtenwe- reld om deze textielkunst. Zij laat ons in de Soenda- en in de Vorstenlanden meeleven met traditionele handelingen en feesten, waarbij de hiervoor bestem de batikpatronen hun rol spelen. In de Vorstenlanden, die toch nog al tijd het bolwerk van de traditie vormen worden deze bovendien verdeeld in al gemene voor het gewone volk en ver boden patronen, die voor vorsten en edellieden voorbehouden zijn. De laat ste duiden met hun vormen en motie ven weer de hiërarchie in deze kringen aan. Ook batiks van andere streken worden beschreven, met name die van Cheri- bon (Tjirêbon) het (zee)water met veel garnalen. Dit roemruchte sultanaat aan de Noordkust met zijn eeuwenoude havenverkeer vertoont onmiskenbare en onvermijdelijke buitenlandse invloe den, waarvan de Chinese onmiddellijk opvalt. Nog bestaande, op zichzelf gebleven bevolkingsgroepen komen eveneens aan de beurt, zoals de Baduys en de bewoners van het Tênggêrgebergte. Al deze zo sterk van elkaar verschil lende kunstuitingen met een uitspa ringstechniek als gemeenschappelijke basis, hebben toch een verband: dit wordt gelegd door de Indonesische levensfilosofie. Zij is ontstaan uit oer oude elementen met naderhand Hindoe- Boeddhistische, en nog later Islami tische leerstellingen. Alit vertelt op duidelijke en onderhoudende wijze hoe in vele oude batikpatronen deze filoso fie terug te vinden is; ze spreekt over kosmos, de windroos en de daaruit voortvloeiende kleurcategorieën; over mystiek, godsdienst, mythen en legen den waarmee deze versieringen zijn verweven; over het aandeel van ande re volkeren, zoals de reeds eerder ge noemde Chinezen, Indiërs en Hollan ders. Indische batikonderneemsters hebben een eigen stijl ontwikkeld. Velen die in Indonesië gewoond heb ben en vertrouwd zijn met batik, zijn toch niet geheel op de hoogte van de achtergronden van deze kunst, laat staan zij, die nog nooit in dat land ge weest zijn. Daarom bekruipt hen vaak K De kfeunjjke wereld vat» de textiel op Java het gevoel nooit opgenomen te zullen worden in de geheimzinnige wereld, die er achter schuilt. Na het lezen van dit rijk geïllustreerde boek weet men er zoveel meer van, dat men de Javaanse batik met meer begrip en kennis van zaken kan aan schouwen. GREET DE RAADT-APELL Noot: Jammer, dat een kaart ontbreekt, maar misschien is dit nog wel goed te maken met een errata-inlegvel. "Bloemen van het heelal" - de kleur rijke weeld van de textiel op Java" door Alit Veldhuisen-Djajasoebrata, prijs 59,95, porto f 6,25. "Binnen een levende traditie fungeert kunst om woordenloos filosofische en religieuze grondslagen over te dragen." Deze inleiding vormt het fundament waarop Alit (Anneke) Veldhuisen-Djaja soebrata haar boek over de wereld van textiel op Java heeft opgebouwd. Het is een van de levendigste bijdragen tot de Javaanse kunstgeschiedenis gewor den in Nederland verschenen. Ik herinner mij dat Alit mij jaren ge leden vol liefde en trots de collectie javaanse batiks liet zien die ze in haar museum (voor land- en volkenkunde Rotterdam) had en dat wij de voorlief de voor oude batiks deelden. Er ligt een eeuwenlange geschiedenis van traditie, adat en mystiek in de mo tieven. Het verlangen hierover te ver tellen heeft Alit met dit boek kunnen realiseren. Het leest als een roman, waarbij men bij het einde het gevoel krijgt meer kennis te hebben meege kregen dan met het lezen van een encyclopedie. Harm Veldhuisen (echtgen.) eveneens begeesterd door de pracht van oude batiks organiseerde destijds een reeks unieke exposities die aansloten op het boek (de batikkerij Van Zuylen) dat door Greet Prange was samengesteld. Een uitgebreide bespreking van (Bloe men van het heelal) zal afbreuk doen aan het boek want er zouden legio facetten zijn die men zou overslaan. Men moet het gewoon lezen en zwij gend genieten. L.D. Ons reservefonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over november 1984. J. van Ballegooijen 25,W. Boverhof 50,—; A. Burg 10,Mw. de la Croix 10,J. v. Daalen 3,L. C. F. de Graaf 25,H. Hamilton 25,T. Hegman 20,C. J. Her mans 53,J. C. L. Jansz 10,A. P. Juch 15,C. H. E. Kaulbach 25,P. Koenen 50,Ch. A. Kornmann 4,R. Mariouw 40,B. Naberman 20,H. de Quant 10,A. G. W. Reinhoudt 50,P. Rijke 50,—; J. J. Schlette-Bonjer 100,R. Sebo- de Graaf 25,—; L. C. N. Staf 10,—; H. S. Swartjes 50,L. Vogler 240,P. Vos kuil 12,50; G. Vroomen 3,Ch. Wensel 10,J. Willemsen-Sterckx 10,N. N. 20,20. Binnengekomen in november 1984: f 975,70 Verder kwam in NOVEMBER binnen voor ex-Knil-ers P. Rijke f 50,— H. S. Swartjes f 100, f 150,— RECTIFICATIE In onze opgave van 15 okt. j.l. stond de naam Beron. Het moet ten rechte zijn B. A. Beran. GLIMLACHJES Kleindochter van 3 stond met moeder op het strand Blauwbaai in Curagao te kijken naar de immense watervlakte en vroeg benepen: "Mam, waar is de kraan?" Nadat de gereformeerde zwager de fles had leren gebruiken, maakte hij triomfantelijk bekend: "Ik ben hervormd Kokki vroeg mevrouw wat voor djadjan ze zou maken. Van één van de doch ters klonk het antwoord uit de bad kamer: "Koewé tjoekoerin plaats van koetjoer. q 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 11