m.s. "Oranje"
8.500 kg
5.000 kg
100.000 st.
2.200 kg
26.000 Itr.
45.000 kg
16.000 kg
15.000 kg
130.000 kg
7.000 Itr.
6.000 kg
12.000 kg
2.100 kg
500 kg
18.000 Itr.
4.000 fl.
3.000 fl.
32.000 fl.
9.500
8.000
240
14.500
300
450
4.800
8.500
4.600
1.000
Ze zijn er inderdaad niet meer, de zeereuzen van weleer. We hebben nu Schiphol en die poort tot de wereld heeft ook
haar charme, maar of vlucht GA 335 het zou halen bij een reis met een schip is maar de vraag. Nu weetike.genÏÏ
me waar ,k over praat, want de trjd der zeeschepen heb ik niet gekend. Wel kan ik me voorstellen hoe het geweest
leven hid "oen dJ"i i'H 660 Vertrek'. kw3m men dan na 6 jaar weerom" Als een veranderd mens echter want het
leven had toen de tijd om een mens rustig te vormen. De zeereuzen zijn niet meer, maar eens was daar ook het motor-
190^ot 192J2e heeft9e9eS T" N!nSt00mvaart Maatschappij Nederland. Eigenlijk was het "Oranje 2" want van
1903 tot 1922 heeft er een stoomschip "Oranje" de zeeën bevaren.
Het m.s. Oranje" werd ontworpen
door het Bureau Scheepsbouw van de
N.V. Stoomvaart Maatschappij "Ne
derland onder leiding van de scheeps
bouwkundig ingenieur H. N. Prins. De
inrichting der machinekamer werd ont
worpen door Ir. A. H. IJsselmuiden,
leider van het Bureau Machinebouw.
Op 2 juli 1937 werd bij de Nederland-
sche Scheepsbouw Maatschappij te
Amsterdam de kiel gelegd voor dit
toen snelste motorpassagiersschip ter
wereld.
Een reeks van sierkunstenaars heeft
tot de inrichting bijgedragen en de
meest verscheiden takken van indus
trie zijn werkzaam geweest bij de uit
voering der ontwerpen. Dit alles heeft
geleid tot het bereiken van het ge
stelde doel: de bouw van een schip,
dat bestemd was voor de vaart tussen
Europa en de Tropen, dus onder sterk
wisselende klimatologische omstan
digheden en in staat zijn passagiers
een maximum aan comfort en ontspan
ning te bieden.
Op 8 september 1938 werd het schip
door H.M. Koningin Wilhelmina te wa
ter gelaten. Op 15 juli 1939 werd de
"Oranje", na met gunstig gevolg de
proeftocht te hebben afgelegd, door
de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Ne
derland" overgenomen. Nadat aanvan
kelijk een tweetal reizen met toeristen
naar Madeira en de Azoren was ge
maakt, vertrok het sobip voor zijn
eerste reis naar Indië.
Een der vele bijzonderheden (voorna
melijk voor de vaart op de Tropen van
belang) was de moderne klimatiseer-
inrichting van de eetsalon 1e en 2e
klasse, van de "Winkelbuurt" en van
een aantal hutten. Door voortdurend
en geleidelijk toestromen van verse
lucht werd de temperatuur en vochtig
heidsgraad geregeld. De "Oranje" was
een schip voor alle klimaten; zowel
geschikt voor het toelaten van de fris
se zeelucht, als tot het buitensluiten
van de gure winden van het Noorden.
Ondanks zijn grotere afmetingen had
de "Oranje" het karakter van een
schip behouden; het was een kleine
drijvende stad met vrij en ruim uitzicht
op de omgeving.
Het m.s. Oranje heeft in dienst der
Geallieerden 41 reizen als hospitaal
schip gemaakt, waarbij 382.260 mijlen
werden afgelegd en 32.461 patiënten
werden vervoerd. Na afloop van de
oorlog werden 4 reizen tussen Indone
sië en Europa gemaakt, waarbij nog
18
De "Oranje" van de Stoomvaart Mij. Nederland, die in 1938 in de vaart werd genomen.
ongeveer 4000 repatriërenden wier ge
zondheidstoestand het noodzakelijk
maakte, dat zij met een hospitaalschip
werden vervoerd - van Java naar het
vaderland werden gebracht. Hierbij
werd het noodzakelijk geacht zo snel
mogelijk de reizen te maken, waarbij
dan ook een recordreis werd gemaakt
op de route Amsterdam-Djakarta van
18 dagen.
De laatste belangrijke verbouwing op
het schip vond plaats in maart 1950,
waarbij de motoren werden verbouwd
(koeling met olie i.p.v. met water).
De navolgende bijzonderheden van het
schip geven een indruk van de afme
tingen:
lengte van het schip 200 m
breedte 25,45 m
hoogte van kiel tot
promenadedek 19,40 m
diepgang ^80 m
tonnenmaat 20.978 BRT
3 Sulzer dieselmotoren
12 cyl. 37.500 P.K.
5 diesel hulpmotoren 7.500 P.K.
Gemiddelde snelheid
(behouden vaart) 22 mijl
totaal aantal passagiers c.a. 800
bemanning c.a. 500
Verse vis
Boter en margarine
Eieren
Kaas
Melk
Aardappelen
Verse groenten
Geconserveerde groenten
Verse vruchten
Geconserveerde vruchten
Suiker
Rijst
Koffie
Thee
Bier
Wijnen
Jenever, Likeur, Whisky
Limonade Mineraalwater
Totaal c.a. 1300
Bij vertrek waren de volgende hoeveel
heden proviand aan boord:
Vlees
Vleeswaren
Wild en gevogelte
Tarwemeel
22.000 kg
3.800 kg
4.000 kg
15.000 kg
Ook bij vertrek o.m. aan
Badhanddoeken
Dekens
Keukenlinnen
Servetten
Slopen
Bedlakens
Tafellakens
Borden
Kop en schotels
Eierdopjes
Divers glaswerk
Karaffen
Koffie en theepotten
Vorken
Lepels
Messen
Vleesschalen
boord:
10.000 stuks
4.000
2.500
3.000
5.000
8.500
1.100
(lees verder volg. pag. onderaan Ie kolom)