m.s. "Oranje" 8.500 kg 5.000 kg 100.000 st. 2.200 kg 26.000 Itr. 45.000 kg 16.000 kg 15.000 kg 130.000 kg 7.000 Itr. 6.000 kg 12.000 kg 2.100 kg 500 kg 18.000 Itr. 4.000 fl. 3.000 fl. 32.000 fl. 9.500 8.000 240 14.500 300 450 4.800 8.500 4.600 1.000 Ze zijn er inderdaad niet meer, de zeereuzen van weleer. We hebben nu Schiphol en die poort tot de wereld heeft ook haar charme, maar of vlucht GA 335 het zou halen bij een reis met een schip is maar de vraag. Nu weetike.genÏÏ me waar ,k over praat, want de trjd der zeeschepen heb ik niet gekend. Wel kan ik me voorstellen hoe het geweest leven hid "oen dJ"i i'H 660 Vertrek'. kw3m men dan na 6 jaar weerom" Als een veranderd mens echter want het leven had toen de tijd om een mens rustig te vormen. De zeereuzen zijn niet meer, maar eens was daar ook het motor- 190^ot 192J2e heeft9e9eS T" N!nSt00mvaart Maatschappij Nederland. Eigenlijk was het "Oranje 2" want van 1903 tot 1922 heeft er een stoomschip "Oranje" de zeeën bevaren. Het m.s. Oranje" werd ontworpen door het Bureau Scheepsbouw van de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Ne derland onder leiding van de scheeps bouwkundig ingenieur H. N. Prins. De inrichting der machinekamer werd ont worpen door Ir. A. H. IJsselmuiden, leider van het Bureau Machinebouw. Op 2 juli 1937 werd bij de Nederland- sche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam de kiel gelegd voor dit toen snelste motorpassagiersschip ter wereld. Een reeks van sierkunstenaars heeft tot de inrichting bijgedragen en de meest verscheiden takken van indus trie zijn werkzaam geweest bij de uit voering der ontwerpen. Dit alles heeft geleid tot het bereiken van het ge stelde doel: de bouw van een schip, dat bestemd was voor de vaart tussen Europa en de Tropen, dus onder sterk wisselende klimatologische omstan digheden en in staat zijn passagiers een maximum aan comfort en ontspan ning te bieden. Op 8 september 1938 werd het schip door H.M. Koningin Wilhelmina te wa ter gelaten. Op 15 juli 1939 werd de "Oranje", na met gunstig gevolg de proeftocht te hebben afgelegd, door de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Ne derland" overgenomen. Nadat aanvan kelijk een tweetal reizen met toeristen naar Madeira en de Azoren was ge maakt, vertrok het sobip voor zijn eerste reis naar Indië. Een der vele bijzonderheden (voorna melijk voor de vaart op de Tropen van belang) was de moderne klimatiseer- inrichting van de eetsalon 1e en 2e klasse, van de "Winkelbuurt" en van een aantal hutten. Door voortdurend en geleidelijk toestromen van verse lucht werd de temperatuur en vochtig heidsgraad geregeld. De "Oranje" was een schip voor alle klimaten; zowel geschikt voor het toelaten van de fris se zeelucht, als tot het buitensluiten van de gure winden van het Noorden. Ondanks zijn grotere afmetingen had de "Oranje" het karakter van een schip behouden; het was een kleine drijvende stad met vrij en ruim uitzicht op de omgeving. Het m.s. Oranje heeft in dienst der Geallieerden 41 reizen als hospitaal schip gemaakt, waarbij 382.260 mijlen werden afgelegd en 32.461 patiënten werden vervoerd. Na afloop van de oorlog werden 4 reizen tussen Indone sië en Europa gemaakt, waarbij nog 18 De "Oranje" van de Stoomvaart Mij. Nederland, die in 1938 in de vaart werd genomen. ongeveer 4000 repatriërenden wier ge zondheidstoestand het noodzakelijk maakte, dat zij met een hospitaalschip werden vervoerd - van Java naar het vaderland werden gebracht. Hierbij werd het noodzakelijk geacht zo snel mogelijk de reizen te maken, waarbij dan ook een recordreis werd gemaakt op de route Amsterdam-Djakarta van 18 dagen. De laatste belangrijke verbouwing op het schip vond plaats in maart 1950, waarbij de motoren werden verbouwd (koeling met olie i.p.v. met water). De navolgende bijzonderheden van het schip geven een indruk van de afme tingen: lengte van het schip 200 m breedte 25,45 m hoogte van kiel tot promenadedek 19,40 m diepgang ^80 m tonnenmaat 20.978 BRT 3 Sulzer dieselmotoren 12 cyl. 37.500 P.K. 5 diesel hulpmotoren 7.500 P.K. Gemiddelde snelheid (behouden vaart) 22 mijl totaal aantal passagiers c.a. 800 bemanning c.a. 500 Verse vis Boter en margarine Eieren Kaas Melk Aardappelen Verse groenten Geconserveerde groenten Verse vruchten Geconserveerde vruchten Suiker Rijst Koffie Thee Bier Wijnen Jenever, Likeur, Whisky Limonade Mineraalwater Totaal c.a. 1300 Bij vertrek waren de volgende hoeveel heden proviand aan boord: Vlees Vleeswaren Wild en gevogelte Tarwemeel 22.000 kg 3.800 kg 4.000 kg 15.000 kg Ook bij vertrek o.m. aan Badhanddoeken Dekens Keukenlinnen Servetten Slopen Bedlakens Tafellakens Borden Kop en schotels Eierdopjes Divers glaswerk Karaffen Koffie en theepotten Vorken Lepels Messen Vleesschalen boord: 10.000 stuks 4.000 2.500 3.000 5.000 8.500 1.100 (lees verder volg. pag. onderaan Ie kolom)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 18