27 december 1949 Nieuws uit Indonesië EEN NIEUWE ELVIS 1 J.G. YSSEL DE SCHEPPER J ALLE VERZEKERINGEN 1 9 zat ik in een bus van het Nederlandse Rode Kruis, op toernee langs de be jaarden- en ziekenhuizen in Vlissingen, Souburg en andere plaatsen in Zeeland om samen met een groep HBS-leerlin- gen uit Den Haag een kerstspel op te voeren. Indonesië was niet meer in mijn gedachten. Na een jeugd van dromen en een paar maanden nachtmerrie in de bersiaptijd, met aansluitend een stormachtig half jaar in Singapore en Bangkok, kwa men we in de late koude lente van 1946 in Holland. Eindelijk weer naar school! De eerste 3 klassen werden snel door lopen op de Overbruggings-HBS; dat was een vrolijke en veilige tijd. In de 4e kwam ik op een 'gewone' HBS. Met hiaten op alle fronten was dit een jaar van moeizame aanpassing, bijlessen en inhalen van de achterstand. Beets, Frederik van Eeden en Timmermans, dat waren de schrijvers die ik kende. Maar op school waren de discussies over Sartre en het existentialisme in volle gang. Ik begreep er niets van - het leek of ze hier een andere taal spraken (ook vele jaren later zou de existentialistische levensangst mij vreemd blijven). Maar goed, ik las me suf: Frangois Mauriac, Sartre, Arthur Koestier, Aldous Huxley. Ik had het gevoel dat ik drie levens tegelijk leid de, op school, thuis en buiten. Thuis, gezellig hoewel arm, bij mijn Moeder die in 1948 weduwe geworden, hele dagen hard werkte in ziekenhuis en particuliere praktijk, daarna zeulde met boodschappen en 's avonds in de huis houding zwoegde en wij (te weinig) hielpen. Overdag zong ik 'Douce France, cher pays de mon enfance' maar thuis, on der elkaar met neven en vrienden, werden de gitaren en ukes gepakt en zongen we de oude liedjes als Kolé Kolé, Bengawan Solo, Rumah tangga en zelfs In 't groene dal in 't stille dal. 's Zaterdags gingen mijn zusje Meta en ik vaak naar de Boys Ranch in Was senaar, een internaat voor jongens van wie de ouders in Indië, Suriname, de Antillen of Curagao zaten (mijn zusje had daar een vriendje). De jongens van de Boys Ranch zaten ofwel op de Overbruggings-HBS of op het Aloysius College in Den Haag (De Rozario, Smit, Brakke o.a.). Het was een gast vrij huis daar in Wassenaar; er werd veel aan sport gedaan en wij waren trouwe supporters van hun softball- club. Er werd ook geregeld en goed gedanst op huisfuifjes, vooral als Pe ter Schilperoort van het Dutch Swing College kwam. Op een gegeven moment kwamen er Indonesische jongens wonen, die op de Overbrugging werden klaarge stoomd voor het Marine Inst, in Den Helder bijv. Een van hen, Modjito, zag ik in die tijd vaak. Zijn oom nam deel aan de ronde-tafelconferentie die in de (na)zomer van 1949 in het Kurhaus werd gehouden. Zo kwam Modjito aan de Player's Navy Cut tinnetjes van 50 sigaretten die hij gul aan mij gaf (tabak nog op de bon). De soms verbitterde woordengevech ten die we ondanks die vredessigaret- ten met elkaar leverden I Toch bleef hij komen. Hij was natuurlijk goed ge- informeerd, argumenteerde, overreed de: "Kom toch terug naar Indonesia straks, je zult zien wat er allemaal zal gebeurenik voelde me nog te gekwetst, dacht alleen aan Soera- baja 1945, hoe wij tenslotte vluchtten en Indonesiërs alleen konden zien als vijanden nog. Andere jongens van de Boys Ranch plaagden mij wel eens "Modjito vraagt jou alleen daar te ko men zodat hij je een kopje kleiner kan maken" hoe dan ook, ik had geen oren naar zijn betogen. Afgedaan! Nooit meer terug En zo kwam het dat de winter van 1949 een afsluiting werd van mijn indische periode. 27 December zong ik in be jaardentehuizen. In één ervan kwam een oude man naar me toe met de trotse opmerking "ik ben nog zo recht als een poort en hoewel ik op school nog altijd werd uitgelachen om mijn uit spraak mankeerde er toch niet zóveel aan mijn taalkennis dat dit recht als een poort mij niet een beetje krom voorkwam. Al was ik te beleefd om te lachen. ELISABETH IRENE Weet U wie Mario is Weet U wat Pop Mandarin is Weet U het echt niet Dat is wel erg hoor. Want zelfs in onze Udik Bogor weet men dat En in Jakarta, Surabaya en elders en over heel Indonesië is Mario bekend als de "Nieuwe Elvis Presley"! Maar troost U, schrijver dezes wist het tot voor kort evenmin. Pop Man darin is een begeesterende muziek. Niet opzwepend, maar begeesterend. Half Westers en half Oosters (chinese toonzetting hier en daar, doch zonder "slagwerk") maakt het de toehoorders vrolijk en veegt het de zorgen van alle dag weg. Mijns inziens: de juiste soort muziek in deze zorgvolle tijden. En de vertolker is Mario, de Indische jongen Mario, met het lichaam van een reus en de gouden stem als van een merel (of een leeuwerik, kiest U maar zelf). Mocht U een van zijn cassettes tegenkomen, koop hem dan. U zult er vast geen spijt van hebben. Ik noem U een paar. "Duet Abadi", "Amoy", "Kenangan". Zelfs een ouwe paai als ik was ver rukt toen ik ze hoorde. En mijn smaak? Daar zullen we maar niet over praten, want eigenlijk dateert die uit de jaren '20 en '30. Maar voor Duet Abadi" ben ik gevallen I Ook schrijf ik er U nu over, omdat ik Mario kort geleden persoonlijk ont moet heb, na al een lange tijd de jon gere generatie die de "ouwe paai" nog wel eens met een bezoek vereert, vele lofzangen over hun idool te heb ben horen uiten. Mario's moeder is mevrouw Van Belt en - na geruime tijd in Amerika te hebben gewoond, waar een dochter van haar verblijft - is ze haar zoon Komen bezoeken en zal ook voorlopig in Indonesia blijven wonen. In een po ging om een en ander van haar leven in de U.S.A. te weten te komen, ont moette ik haar zoon. Een reus van een vent I Maar goedlachs als ik nog nooit eerder iemand heb zien lachen. En toen - op verzoek van zijn moeder - hij begon te zingen, ben ik er stil van geworden. Bij zo'n stem hoort inder daad zo'n lichaam. Mario is geen Caruso, omdat zijn stijl die van de moderne "song-wereld" is. Maar hij evenaart zeker Elvis Presley in diens beste jaren. En daarom is hij in dit land dan ook beroemd. Of nou ja, in ieder geval zeer "beken" (wat een indones'isch woord is voor "be kend"). Mario is een natuur-talent. Hij heeft nooit werkelijk zangles gehad, maar leerde veel van een tante van hem, de in de 50-er jaren populaire film actrice Ratna. Enfin, van die lessen heeft hij in ieder geval zeer veel profijt getrokken. Hij is nu in de "top-line" van de Indone sische zangers. Hetgeen hem geen windeieren gelegd heeft. Gezien zijn riante woning en zijn even riante Misubishi Galant (dit is een auto als U het nog niet weet). Hij werd in 1957 te Jakarta geboren, maar moeder Geertruida en haar zoon wonen nu in Bogor. Mario's studio is gevestigd in Glodok Plaza Blok F 131, Jakarta Barat (van Rudy Lazuardi). Zijn begeesterend "Duet Abadi", ge zongen samen met Julia Jasmin, zult U vast mee naar Holland Willen nemen. Om U zelf op te vrolijken, wanneer grijze herfst- en winterdagen U me lancholiek zouden stemmen. AGUS DARUCH |:[:ii:ii!iniiin[iiii!iii!i!iiiii!i!iiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiii[iiiiiiiiii[iiNiiii[i[iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir Alg. Assurantiebedrljf "Argo" I Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, Tel. 070-55 71 72 1 liiiiilillllllilliiiiiiillllllliiiiiiiiiiiiilililliiiiiiilililllliiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiüï

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 9