PARADIJS Hoe ik in die winkel terecht ben gekomen weet ik niet meer. De naam "het para dijs" zal waarschijnlijk de aanleiding zijn geweest. Een paradijs op aarde moet toch iets heel bijzonders zijn, dacht ik. De winkel had een houten vloer die zacht kraakte als ik mij verplaatste. Het benadrukte mij als enige klant in een duistere winkel. Het beetje licht dat door de deur tintelde verlichtte een oude vrouw die aan het breien was en haar kat die tegen de kassa sliep. Mijn ogen waren nog niet gewend aan het duister. De ogen van de vrouw hadden mij al enige tijd ge observeerd. "Kan ik u misschien helpen?", vroeg de oude vrouw. "Wat verkoopt u?", antwoordde ik. Het klonk alsof ik een rijke Amerkaan was die met één che que de hele winkel kon leeg kopen. "Ik verkoop niet jong mens", zei de vrouw. "Ik geef toegang". Over haar brilletje heen kijkend verklaarde zij: "U kunt bij mij een toegangsbiljet krijgen voor het paradijs, inclusief dertig procent vermakelijk heidsbelasting". Uit de serieusheid waarmee de vrouw mij aansprak beek dat dit geen pony park was maar een ernstige zaak. "Doet u mij maar een kaartje", zei ik. "Voor paradijs één, twee ofdrie?", antwoordde zij. De drie rolde geheim zinnig, bijna fluisterend uit haar mond. Wat is het verschil", vroeg ik. "Tja als je nog niet weet wat je wil zou ik nog even wachten. Niet overhaasten", zei de vrouw op een waarschuwende toon. "Ik wil weten wat het verschil is", vroeg ik nog een keer. "Slaap er nog maar een nachtje over. Ik mag niets zeggen. Mij hebben ze hier ook zomaar neergezet." De oude vrouw ging ver der met haar breiwerk. Achter de vrouw waren twee deuren waarop paradijs één en paradijs twee stond geschreven. Hoewel mijn ogen zich aan het duister aanpasten kon ik de derde deur niet ontdekken. Maar tot mijn verbazing zag ik op de toetsen van de kassa geen cijfers maar woor den; geluk, intelligentie, domheid, on wetendheid, arrogantie, leegheid en nog veel meer van dit soort deugden. Er kwam een echtpaar de winkel bin nen. De man bestelde twee kaartjes voor paradijs één. De vrouw achter de kassa keek de man en de vrouw om beurten recht in de ogen en drukte op de toets "onwetendheid". De bel van de kassa rinkelde en de deur van paradijs één ging open. Een wolk van zoete gedachten hulde zich als een warme deken over de man en de vrouw. Zij zweefden door de deur en verdwe nen in een soort "nergens". De deur sloot lanqzaam tot het klikken van het slot. Ondertussen waren er meer mensen binnen gekomen. Een man met een bruine hoed en een dunne snor was aan de beurt. Aan zijn gezicht was te zien dat hij van de laatste scène, met de wolk niets moest hebben. Hij be stelde daarom een kaartje voor para dijs twee. De man nam zijn hoed af voor de oude vrouw zodat zij hem recht in de ogen kon zien. De oude vrouw schudde haar hoofd en drukte op de toets "intelligentie". De kassa rinkelde en de deur ging open. Er ver scheen een engel. In zijn handen had hij een paar splinternieuwe vleugels. De originele doorzichtige plastic ver pakking zat er nog om heen. De engel plakte de nieuwe vleugels op de rug van de man met de bruine hoed en de dunne snor. Op eigen kracht, zonder de hulp van de engel en slechts met één slag van zijn nieuwe vleugels zweefde de man door de deur van paradijs twee. De engel volgde hem. De deur sloot langzaam tot het klikken van het slot. De winkel werd steeds voller. Het was waarschijnlijk spitsuur. Er heerste op gewondenheid en een beetje ingehou den ongeduld. Maar iedereen wachtte tot hij of zij aan de beurt kwam. Al gauw had ik door welk betaalsysteem werd gebruikt. Maar ik wist nog niet voor welk paradijs ik moest kiezen. De onontkoombare prijzen waren voor mijn begrip wel erg hoog. Als ik met domheid betaalde, verried ik mijn in telligentie. Als ik met leegheid betaal de, beledigde ik al mijn ervaringen. Ik benijdde de mensen die hier kwamen, zij waren zo zeker van zichzelf. Twijfel knaagde aan mijn ziel en langzaam werd mij duidelijk dat ik voor paradijs één en paradijs twee niet was voor bestemd. Paradijs één en twee zou voor mij de hel betekenen. Wat is dan mijn prijs voor mijn eigen paradijs? In een kreet van wanhoop en zonder de bomvolle winkel met mensen op te merken schreeuwde ik: "Doet u mij maar een kaartje voor drie". Even was het stil. De oude vrouw schudde haar hoofd en glimlachte. De mensen in de winkel begonnen onbeschaamd luid te lachen. Deze mensen lachten om mij en ik wist niet waarom. Op zo'n mo ment lijkt elke lach wel een uur te duren. Een klein meisje baande zich langs de benen van de lachende menig te een weg naar mij. Zij keek mij aan en zoog aan haar duim. Met haar vrije hand wees zij naar de deur. De ingang die hier nooit als uitgang wordt ge bruikt. "Nummer 3", zei het kleine meisje en ze glimlachte nog eens be vestigend tegen mij. Ik kon het lachen van de mensen niet meer aanhoren en verliet de winkel. "Als je zeker bent van je zelf mag je nog eens weer komen, riep het kleine meisje mij na. Ik was weer op straat, links V&D, rechts de HEMA en achter mijIk keek om. De winkel was verdwenen. JOHAN G. natuurlijk niet. Zij was volwassen en ik niet in de rimboe. Hoewel, in het speelkwartier waande ik mij daar ter dege en de verbeten vechtpartijen op de speelplaats trokken veel publiek, vielen altijd in mijn voordeel uit, al was het altijd één tegen de rest. Maar de zege was alleen voor mij om in stilte van te genieten, want de straf van de juf kwam eveneens voor mij om in stil te bij te grienen. In de hoek staan, strafwerk en het leedvermaak voor de gniffelende verliezer. Deze onrecht vaardigheid van de juf kon ik niet be vatten, daarom weet ik haar naam nog steeds. In Morotai gingen we op zeker mo ment ook naar school; een groot woord voor twee barakachtige ruim ten, één schoolbord, geen boeken of schriften, maar wel een onvergetelij ke onderwijzer. Hij hield meer van zwemmen en trektochten in de bush- bush dan voor de klas te staan. Elke middag uitstapjes, want het was te heet om te leren in de klas. Dus deden wij dat buiten; zwemles, natuurkunde, sport, spoorzoeken, plantkunde. Wel licht kon die fijne meester niet zo best tekenen en maakte daarom nooit de ligging van Nederland op dat ene schoolbord bekend? Wellicht dacht die goeie man er niet aan, dat een paar stumperds onder zijn leerlingen nog eens naar Amsterdam werden ver bannen? Vaak, 's zondags in de tram naar Ar- tis, traktatie van een oom of tante, met een ijsje na. Aapjes kijken; arme dieren die daar evenmin thuishoorden als ik. In de rimboe daér hoorden ze thuis, daar lachten ze me vaak uit als ik schrok van hun gekrijs en gelach. In Amsterdam waren ze treurig, net als ik, want ook ik voelde me een aapje. LYDEKE SCHOTTE PORTRET VAN BRONBEEK Van 2 februari tot 17 maart a s. wordt in Museum Bronbeek te Velp een ten toonstelling gehouden onder de titel "Portret van Bronbeek". De expositie omvat een veertigtal pastels van Edgar Jansen, derde jaar student aan de Rijks academie voor Beeldende Kunst, die de huidige bewoners van Bronbeek op treffende wijze heeft geportretteerd. De tentoonstelling is voor museumbe zoekers dagelijks tijdens de normale openingsuren te bezichtigen, te weten van 09.00- 12.00 uur en van 12.30- 17.00 uur. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 11