Een brief en een antwoord Swing Session Redactie Moesson ontvangt veel brieven en in die brieven worden vaak dezelfde vragen gesteld. Met alle brieven zijn we blij, want ze versterken de band met de lezers. Ook over de 2e generatie ontvangen we regelmatig post en één van die brieven kwam uit Leuven van een Belgische studente, die bezig is aan haar' dissertatie over Indische literatuur. Haar onderzoek betreft ook de 2e generatie. Haar vragen, in dit geval aan Ralph Boekholt, zijn hieronder gedeeltelijk op genomen, evenals het antwoord daarop. Hetzelfde antwoord dat op soortgelijke brieven wordt gegeven. Brief: "Het voorbije jaar heb ik vooral één ding ervaren en dat is hoe bitter moei lijk het is om over deze mensen (twee de generatie) iets te weten te komen. Zoveel is intussen duidelijk geworden dat het allemaal wat te maken heeft met een 'identiteitsprobleem'. Daarbij ben ik er mij als buitenstaander van bewust dat het gevaar tot generalise ren hier enorm groot is Wat betekent het opgevoed te zijn in een Indische traditie in het hedendaag se Nederland. Ligt die opvoeding voor eenieder van de tweede generatie an ders, of denkt u dat die nogal gelijk lopend is? Is het niet vaak zo dat kin deren van repatrianten bewust 'Neder lands' werden opgevoed en heeft dat konsekwenties met de betrekking tot de kulturele erfenis van hun ouders? Hoe zou u uw relatie of verhouding ten opzichte van de 'tweede generatie' omschrijven. Kan u zich volledig met die generatie identificeren of zijn er volgens u verschilpunten die een vol komen andere invalshoek verraden? Mijn derde vraag betreft uw houding ten aanzien van de 'eerste generatie'. In de door hen geproduceerde litera tuur geven zij heel vaak uitdrukking van een een verlangen naar 'toen' en (Vervolg: "De laatste generaal van Bone") om het leven. Hij was een zeer bij zonder mens door zijn persoon en zijn kennis. Hij kende goed Nederlands, Indonesisch en Boeginees en was de ideale persoon om het werk van R.A. Kern over het boeginese La Galigo epos in het Indonesisch te vertalen. Dat boek zal binnenkort wel verschij nen en zal ook de Indonesiërs buiten Celebes een denkbeeld geven van de rijke boeginese litteratuur. Andi Pangerang bezweek op 12 augus tus 1975, een Daar maanden na ons vertrek, aan een hartaanval. Hij was de laatste van de charismatische be stuurders en tegelijk een held van het nieuwe Indonesië. Hij kreeg een staats begrafenis en werd begraven op het heldenkerkhof (taman pahlawan) bij Ujung Pandang. Meer dan honderd duizend mensen volgden zijn baar. Ik weet het niet maar ik denk dat hij, evenals ik, hoe ook openstaande voor de nieuwe tijd, ergens diep in zijn hart een warm plekje had voor het "ancien régime" van zuid-Celebes, waarin de vorsten zulk een centrale rol vervul den. Het was deze wereld die ook Friedericy zo fascineerde. op een of andere manier hebben zij allen af te rekenen met het probleem 'tussen twee vaderlanden te leven'. In welk opzicht is de opgave die u zichzelf stelt 'uit te gaan van het oude' en tot behoud van een 'Indische iden titeit' gegroeid uit opties en houdingen van die eerste generatie. Ziet u hier een oorzakelijk verband, en hoe moet het dan verder?" V.G. Antwoord: Maar bovenal: het geheel van In- dische-Nederlanders, Ie en 2e gene ratie en meer in het bijzonder: hun literatuur, geeft geen aanleiding om in verwarring te geraken. Wel is het zo, althans in Nederland, dat menigeen (media, kranten, maatschappelijk wer kers e.d.) zich met grote graagte stort op alles en iedereen dat of die maar een beetje lijkt op een probleemgeval. Men wordt dan geanalyseerd, geïnter viewd en men moet sterk in de schoe nen staan om niet toe te geven aan de druk om je maar te presenteren als een minderheid, slachtoffer of wat ook. Identiteitsprobleem? Dat bestaat m.i. ten aanzien van Indische jongeren niet. Wel wordt het menigeen aangepraat, maar dat is wat anders. Natuurlijk zijn er jongeren, die zich oprecht afvragen wat het Indisch-zijn nu eigenlijk anno 1985 voor hen betekent. Tijdens deze bezinning zouden zij allereerst moeten omzien naar hun "roots" en allereerst komen ze op die weg dan hun ouders tegen. Nu gebeurt het dat sommigen - onder druk van buitenaf en soms uit domheid - hun ouders en hun verleden overslaan, omdat dat te maken heeft met Nederlands-lndië, dat voormalige overzeese gebiedsdeel, die kolonie, waar de Javaan zou zijn onderdrukt en uitgezogen en dat was natuurlijk bij de beesten af en dus rust daar een taboe op. Helaas nemen zij niet de moeite de geschiedenis (van hun ouders en dus ook van zichzelf) te onderzoeken, al was het door het lezen van de tal loze boeken die er zijn, om een idee te krijgen hoe het werkelijk was. Op een gegeven moment beseft een jongere, zoals bij mij is gebeurd, ge woon dat je Indisch bent. Dat wil zeg gen: je hebt Indische ouders, je bent al dan niet in Indië/lndonesië geboren, sommige zaken/situaties bij je thuis worden anders gedaan dan bij je vrien den, je denkt en voelt soms anders dan je vrienden, je bent niet zo blank enz. Als je na dit besef bewust gaat luiste ren naar de verhalen van de (groot) ouders, bewust gaat lezen en je je niet schaamt voor bijv. je vrienden omdat je Indisch bent, dan leer je allerlei dingen voor jezelf te verklaren en al les is dan logisch. Je zoekt vervolgens, zoals iedereen, je weg in het leven en je vindt die ook. Gewoon, normaal, niet opgefokt leef je het leven. Dat je be paalde zaken doet en benadert op een bepaalde manier, is te verklaren door je Indisch zijn, maar Indisch zijn en het soms anders dan anderen reage ren zijn geen dingen waar jij of wie ook bewust bij stilstaat. Je bent en je doet. Heimwee naar toen. Wie verlangt er niet naar de tijd dat alles goed was, ten diepste: naar zijn jeugd en naar de wereld die hij als volwassene betrad. Naar het ouderlijk huis, de bekenden en geliefden? Wie verlangt niet naar "thuis" en dat is m.i. ook de plek, het land waar je met je "zijn", met je "ik" (identiteit) echt thuis bent. En dat thuis was voor de Indo Indië, de koloniale samenleving waarin Indonesiërs, Ne derlanders, andere Europeanen, Chi nezen, Arabieren, Indo's e.a. naast el kaar, met elkaar binnen grenzen, ka ders en structuren leefden en werkten. Hét land van de Indo was Indië, dat was zijn wereld, maar die wereld be staat niet meer en in die zin zijn de Indo's ontheemd. Naast het eerder ge noemde heimwee bestaat er m.i. dan ook een heimwee naar een echt thuis. Indo's zijn gemengdbloedig, kind van 2 culturen enz. Ook mijn stelling is dat de Indo een autonome identiteit is, een eigen ik met iets eigens. Dat eigene is gedeeltelijk wat herkomst betreft wel te herleiden tot 2 culturen, maar dat neemt niet weg dat uit de versmelting iets nieuws is ontstaan. Dat nieuwe was en is en om te kunnen blijven, moet er bijvoorbeeld en onder andere een overdracht (en acceptatie) plaats vinden van tradities, waarden en nor men. Wil dat nieuwe blijven, dan moet het telkens weer iets nieuws toevoe gen R.B. De vanouds bekende BAMI KWA spec. nodigt U uit voor weinig geld heerlijk te komen makanan of af te halen. Originele Indon. maaltijden en ge rechten naar keuze a.d. Lange Tien- deweg Passage 68, Gouda. Uit voor raad of te bestellen heerlijke pittige katjang bawang. Tel. 070-27 31 90 of 01820- 1 18 84. voor uw parties en reünies Allround - Uitgebreid dans repertoire DANSCOMBO I. A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51 2592 EB Den Haag Telefoon 070-473935 of 070-5480 79 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 12