EEN MENSENLEVEN (I) DE POELAU BRAS JAN KOOT door J. Koot Jan Koot Zee Bozuwa, de Kapitein-luitenants ter zee Meyer, Muller en Rinkhuyzen, alsmede Generaal-Majoor De Fremery en de Majoor van de Artillerie Kool. Zouden de Japanners daar lucht van hebben gekregen? Het betekende wel extra gevaar. De nacht verliep normaal. De volgende morgen werd het ontbijt op het promenadedek geserveerd. We kregen koffie, pap en brood. Omstreeks 9 uur ratelden de alarmbellen; er was een vliegtuig gezien dat op ons af kwam. Dichterbij gekomen konden we zien dat het een Japans toestel was. Het vloog enige malen om ons heen en verdween toen in de richting van de kust. Met de machinegeweren werd nog getracht het vliegtuig te raken, echter zonder succes. Het was toen niet moeilijk te gissen wat er later zou gaan gebeuren. De verschijning van dat vliegtuig verontrustte ons in hoge mate. De Japanner zou ons natuurlijk rapporteren en het was duidelijk dat zij, wanneer zij bombardementsvlieg tuigen gereed hadden, deze op ons af zouden sturen. Dat schip had verscheidene topfunc tionarissen van de BPM aan boord, die hun posten, o.a. Balik Papan, Tarakan, Palembang en Tjepoe, hadden moeten verlaten om niet door de Japanners geïnterneerd te worden. Omdat de Siberg niet zou vertrekken, om welke duistere reden dan ook, nam De "Poelau Bras" Hij heet Jan Koot, woont in Driebergen en is geboren in 1897. Het zou dus on gepast zijn om hem een jongeman te noemen, maar een oude man is hij evenmin. Hij is wat je noemt nog heel goed bij en al rust hij 's middags wat, zijn gezond heid is bepaald goed. Onlangs is er een boek van zijn hand verschenen onder de titel "Oorlog en overleven, 1235 dagen in Japanse krijgsgevangenkampen". Een prachtige groene band, formaat A4 en titel in goudkleur. Oplage 12 stuks. Alleen voor kinderen en (achter)kleinkinderen. Er zijn al zoveel boeken over de oorlog geschreven en waarom zou Jantje Koot er dan een aan toevoegen voor een groot publiek? En dan is het maar de vraag of men belangstelling zal hebben. Een te volgen redenering die respect afdwingt en de persoon Jan Koot tekent. Als marconist was hij een van de eer sten die in 1918 het bericht over de wapenstilstand hoorde. Hij was officier bij de H.A.L.-koopvaardij, stapte in 1933 over naar de K.L.M. en was be trokken bij de oprichting van het West- Indisch Bedrijf. In 1940 werd hij over geplaatst naar Batavia en in 1942 over leefde hij de torpedering van de Poe lau Bras. Terug in Nederland werd hij als vertegenwoordiger van de K.L.M. uitgezonden naar Zuid-Amerika om vervolgens een functie te vervullen in de I.A.T.A. (International Air Trafic As sociation). Toen hij 72 jaar werd, gaf men hem in overweging met werken te stoppen. Hij heeft dat gedaan, maar als je hem nu ziet zitten, zou je hem zo weer achter een bureau kunnen plaatsen en gegarandeerd dat hij moei teloos aan de slag zou gaan. Maar dat kan niet, jongeren hebben de plaat sen allang ingenomen en hen zegt de naam Jan Koot weinig of niets. Zo gaat dat en je vraagt je af of alles niet een beetje onwerkelijk is. Een mens die zoveel heeft meege maakt, zoveel heeft opgebouwd, zo in ternationaal heeft geleefd, samen met zijn vrouw Jeanette Verbaas, en die nog zo vitaal is, maar vanwege zijn leeftijd alleen maar een lopende her innering mag en kan zijn. Een herin nering waar weinigen belangstelling voor hebben. Een mensenleven. Een klein gedeelte uit dat mensenleven heeft hij op schrift gesteld. Behalve zijn geheugen diende zijn dagboek als bron. Vellen papier waaraan je duide lijk kan zien dat die ook vergankelijk zijn. Het resultaat heeft hij 12 maal laten vermenigvuldigen. Omdat zijn ervaringen belangrijk zijn voor iedereen en omdat zijn verhaal er een is van menselijke (eigenaar digheden, zullen in 3 delen fragmenten uit zijn boek worden gepubliceerd. R.B. de gezagvoerder van de Poelau Bras die BPM'ers aan boord. Ook kregen we twee reddingsboten van de Siberg om onze reddingsmiddelen aan te vul len. Ze werden door de laadbomen van de Poelau Bras bij ruim 2 opgehesen en bleven buiten boord hangen, vast gesjord aan de railing. Met een van de laatste sloepen van de Poelau Bras, die de passagiers aan boord brachten, gïng ik mee, alsook o.a. Schout-bij-Nacht J. J. A. van Sta veren, de plaatsvervangend comman dant zeemacht. Hij vertelde de gezag voerder, de heer Crietee, dat de Ja panners niet ver meer af waren en verzocht hem zo spoedig mogelijk te- vertrekken. Het anker werd gelicht en zo vertrok ken wij in de loop van de avond van vrijdag de 6e maart 1942 met een zuid westelijke koers. Het lag in de bedoe ling ons zo snel mogelijk en ook zo ver mogelijk van de kust te verwijde ren, in de hoop dat we dan buiten het bereik van de Japanse vliegtuigen zou den komen. Onze bestemming was Colombo op Ceylon. Er waren hoge officieren van land- en zeemacht aan boord, behalve Schout bij-Nacht Van Staveren, Kapitein ter 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 14