3^Crontjong ^Serenade ONS LEVEN IS DE WAARHEID WAARD U mag natuurlijk meer betalen dan f 1,10 J.H. Ik zit in mijn huis, alleen, dood-moederziel alleen. Geen stem, geen geluid dringt tot me door. Winter: het is koud, snerpend koud. Veel sneeuw, onvoorstelbaar veel sneeuw. De aarde is bedekt als met een lijkwade. Zelfs de vogels laten zich niet horen, Die zie ik nog wèl als ik ze voeder. Ik zoek naar iets, dat mijn innerlijk verwarmt Want vaak voel je je door de grote eenzaamheid zö arm. Maar wat, ja wat? En toen kwam plotseling in me op, het idee: Zet het Krontjong-bandje op Dat bracht mijn dokter eens voor me mee. En toen: deze muziek horend was ik weg van hier En was ik weer in de rimboe Zag de ruige wilde natuur: de oerbossen De schitterende kleuren van de rijke flora Voelde de zinderende hitte van de tropen-zon Zag de wuivende palmen Hoorde de geluiden van de altijd rumoerige apen, Het gekakel van de loslopende kippen. Beleefde dan ook weer de sfeer, die de avond meebracht: De geluiden van de altijd sjirpende cicaden Met op de achtergrond de weemoedige klanken van de gamelan uit de pondoks. Ik onderga dit intens, voel geen kou, alleen warmte En dankbaarheid, dat ik dit alles heb mogen beleven, En dat ik, mede dank zij het cassette-bandje, al deze dingen weer kan hérbeleven Zoals ik in de Batak-landen een zeker heimwee had naar Holland, zo heb ik nu dikwijls een zeker heimwee naar de Tropen. Dr Schüchner ik dank U heel hartelijk voor dit fijne gebaar Het was een groot genot deze Krontjong-muziek te horen. Wat mij alleen nog rest: Mijn COMPLIMENTEN voor het gehele KRONTJONG-ORKEST. (van Noes Cugnet) Dat staat op de stickers en briefstickertjes (in dezelfde vorm en kleur uitgevoerd als het boek van Prof. L. de Jong deel 11A) die het Comité Geschiedkundig Eerherstel een dezer dagen gaat verkopen. Ze vestigen de aandacht op de actie die gevoerd wordt om de waarheid in de Indische geschiedenis terug te brengen. Of dat concreet zal lukken is de vraag, maar met de stickers geven we wel te kennen dat we het volstrekt niet eens zijn met de geschied schrijving van Prof. L. de Jong. Te lang al hebben we domme op merkingen, kleinerende beschuldigingen met een schouderophalen geaccepteerd. Nu het officieel geschiedschrijving is geworden vinden we dat "ons leven de waarheid waard is". U toch ook? Een sticker is maar een sticker, maar het is ook een zichtbaar protest. En met de opbrengst van de stickers dragen we bij in de kosten van het proces dat momenteel gevoerd wordt om ons recht te krijgen. De grote sticker (voor auto's e.d.) 7x11 cm kost f. 2,20 6 Briefstickertjes (4,5 x 3 cm) op een vel kosten f. 1,10 Porto 0,70 op elke bestelling en hoeveelheid. maar altijd een bedrag deelbaar door 11, want die elf slaat op deel 11A waar het allemaal om begonnen is! Bestel zo spoedig mogelijk! TOKO MOESSON, tel. 070 -54 55 00 giro 6685. RATER HENRY VAN DEINSE OVERLEDEN Op 2 maart 1985 overleed op 70-jarige leeftijd in het Elisabethziekenhuis te Semarang Pater Mr. drs. med. Henry Constands van Deinse, S.J. Pater van Deinse was een Indische jongen tot in de toppen van zijn vin gers, vooral door zijn kunstzinnige aanleg. Vader en moeder waren beiden tandarts en hadden een drukke prak tijk in het voormalige Batavia. Hun huis staat nog aan Menteng Raya op het complex van het Canisius College, naast het oude patershuis, ook een relict van tempo doeloe. Henry deed zijn middelbare studies aan het Ignatius College te Amsterdam en wilde ook Jezuïet worden, zoals de meesten van zijn leraren, maar daar hadden zijn ouders bezwaar tegen. Hij moest eerst maar studeren, en zo deed hij successievelijk met goed gevolg zijn studies in de rechten en medicij nen. Vlak voor zijn intrede bij de Jezu- ieten Orde deed hij zijn co-schap aan het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam. Behalve deskundig in de rechten en de geneeskunde, was Henry ook een getalenteerd violist en hij speelde in derdaad met passie. Tussen de be drijven door goochelde hij ook vaak. Teruggekeerd naar Indonesië werd hij leraar aan het Loyola College te Se marang waar hij zijn artistieke talenten ten volle kon ontplooien bij de bege leiding van de jonge mensen. Hij ont wierp ook een gamelan met een 7 noten systeem, de zogenaamde ga melan Supra, waarmee ook moderne muziek kon worden begeleid. Tegen de jaren 70 hing Henry zijn viool aan de wilgen, of liever gezegd, borg hij hem op in de vioolkist. Hij merkte dat niet hij aan muziek deed, maar dat de muziek hem in zijn macht had. Hij richtte zijn aandacht en talenten op de jonge zwervertjes en richtte voor hen een jeugddorp op ten W. van Se marang, Wikramaputra. Op basis van vrijwilligheid werden daar jonge zwer verskinderen opgenomen, kregen de gelegenheid om de lagere school te bezoeken en werkten in hun vrije tijd op de sawah. Want dat was het prin cipe: zelf meehelpen om je bordje rijst te krijgen. De laatste tijd werden hier ook gees telijk gestoorden opgenomen die ge woon in alles meededen met de rest. Toen twee jaren geleden in Semarang een congres werd gehouden van psy chiaters, bezochten zij ook Wikrama putra en prezen Henry voor zijn uiterst moderne wijze van aanpak. Naast dit alles was Henry ook een ge liefde raadgever voor jong en oud bij al hun, meest psychische, problemen. Honderden begeleidden hem op 23 maart naar zijn laatste rustplaats te Giri Sonta, het klooster van de Jezu- ieten ten Z. van Oengaran. Hij was een Indische jongen waar we trots op mo gen zijn. D.H. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 13