Wie wil en kan ons helpen? "Meer dan alles" BIJ DE VOORPLAAT (Foto: N.J. Groot) AVE MATER DOLOROSA Science ficton films werken meestal op mijn lachspieren. Kijk, de makers ervan denken dat ze me tuk hebben, maar dat hebben ze niet, want ik slik hun zoete koek niet. Voorlopig niet tenminste. Met Jules Verne, die eigenlijk ook science fiction schreef was het iets anders. Dat zijn toekomstfantasieën een eeuw later realiteit werden komt door zijn menselijke benadering van (toen nog) onreëele zaken. De mensen die een rol speelden in zijn verhalen waren mensen van vlees en bloed. Schurken en edele karakters, frivole vrouwen en eenvoudige meisjes. Ze werden verliefd, waren romantisch, trouwden, je kon ze volgen in hun gewone menselijke gevoelens met vrolijkheid en verdriet. Met de moderne science fiction is dat anders. Er bevinden zich een onwaar schijnlijk aantal wezens in witte han soppen in een niet te overziene ruimte waarin totaal niets maar enigszins overeenkomt met de dingen uit onze omgeving. Geen borden, glazen, volle asbakken, rondslingerend kinderspeel goed, een kinderbedje, noem maar op. Zelfs toiletten ontbreken in de scien ce fiction film. Glimmend witte hansop pen met een menselijk hoofd er boven uitstekend, mannen en vrouwen zijn alleen te onderschijden door hun haar en make-up. Wat ze doen of van plan zijn is de oningewijde een raadsel en wat de zin is van dit gladde bestaan is het grote raadsel van de science fiction en meteen waarschijnlijk ook het succes. Want gewone menselijk heid mag dan grondig zijn uitgebannen, vijandschap en haat zijn de drijfveren van hun bestaan. De ene groep haat de andere als de pest. Ze hebben een doosje in de hand of een paar druk- knopjes in een gordel en daarmee la ten ze elkaar verdwijnen of vernietigen ze elkaar. Ze zitten elkaar na met ruimteprojectielen op ruimteschepen, waarvoor mag joost weten, want om dat alles wit en glad is en het univer sum een grote saaie bedoening is ge worden lijkt die vijandigheid jegens elkaar al die moeite niet waard en volkomen zinloos. Maar dat is het niet wat me - als ik ooit het geduld kan opbrengen zo'n film langer dan een kwartier te be kijken - intrigeert, maar de vraag: wie maakt hun witte hansoppen, wie zorgt voor hun ondergoed, wie knipt hun haar en waar zijn de moeders? Want eens, eens moeten al die kerels en vrouwen toch kinderen geweest zijn Of is dat een prae-historische gedach te in het jaar 2000-zoveel en worden mensen door computers gemaakt? Zijn het alleen maar robots of bestaat er tegen die tijd alleen een klonen-pro- ductie? Moet je nu lachen, huilen of alleen bang zijn? Als ik met mijn mierenverstand pro beer te vatten wat onze wetenschap de laatste jaren aan het brouwen is dan ben ik alleen bang dat science fiction sneller dan we denken fiction en non-fiction (de waarheid, realiteit) zal verdrijven. Mensen worden ge maakt, het wonderlijke gebeuren van Natuur en Liefde is met een paar for mules en een knappe berekening on belangrijk geworden Het aantal men sen dat deze veranderingen accep teert zie je dagelijks groter worden. De weerstand tegen wat eens "onna tuurlijk, duivels, slecht" werd genoemd wordt weggevaagd door de magische woorden "voortschrijding van de mo derne techniek". Steeds gewiekster wordt de verdediging daarvan. Wij accepteren geen teleurstelling, verdriet of nederlaag meer. Wij Heb ben Recht Op Alles. Wij wensen ons niet meer af te vragen of teleurstellin gen in ons leven, noodzakelijk zijn om geestelijk sterker te worden en naar iets anders te zoeken dat die teleur stelling kan compenseren, neen, wij willen Nu en Dit. Terwijl miljoenen kinderen de dood vinden door honger en ziekte, even veel kinderen een afschuwelijk leven tegemoet gaan door gebrek aan ou derliefde of ouders, worden kinderen tegen de natuurlijke wetten in, op deze wereld gezet. Mijn lieve hemel, hoe worden reageerbuis-babietjes, draag moederkindjes? Als zij volwassen zijn, zal de hele wereld dan aangepast zijn aan hun eigenschappen? Lopen over een halve eeuw dan toch werkelijk alleen wezens in witte pakken en hel men tussen gladde wanden en duizen den knopjes rond? Zonder moeders die diepe zorgen hebben om een kind dat te laat thuis komt, om een zoontje dat asthma heeft en een dochtertje dat erg eenkennig is. Zijn er dan nog moe ders die slapeloze nachten hebben om een scheiding van een dochter of zoon? Wat moet er met de kleinkinde ren? Zijn er dan nog vaders die die moeders bijstaan, meevoelen, mee lijden en Ouder zijn zoals in de dagen van Jules Verne? Een voor ons onbekende mijnheer Groot reisde voor het eerst naar Indo nesië en maakte een aantal schitteren de foto's. Deze voorplaat is er een van. Waar? Doet er niet toe, zomaar een moeder met een baby in de om lijsting van een pisangboom en een tros pisangs waar de bloem nog aan hangt. Het meest perfecte beeld van moeder en kind, van oorsprong en na komelingschap, zoals het was, zoals het nog is. De Moeder die draagt, de énige draag moeder. Non-fiction. Dank u mijnheer Groot I LD. Met ons Indisch Wetenschappelijk Instituut gaat het prima, wij krijgen van vele zijden bijdragen in de vorm van boeken, foto's, documenten en ook kunstvoorwerpen. Dat brengt de dringende noodzaak iemand te vinden die deze zaken voor ons kan rangschikken, catalogiseren en opbergen. Het betreft hier voornamelijk boeken, foto's, papieren. Voor een geïnteresseerde met inzicht en kennis van uiteenlopende onderwerpen een fijne klus. Niet aan tijd, dagen of uren gebonden, maar het werk moet gedaan worden. Wie kan en wil voor enkele uren in de week (geheel zelf te bepalen) con amore helpen? Geen betaling, wel koffie in een gemoedelijke sfeer en interessant werk. Belangstelling, inzicht en belezenheid maken het werk gemakkelijker. Schrijf of bel voor een afspraak, IWI, Prins Mauritslaan 36, 2582 LS Den Haag, tel. 070 - 54 55 00 - L. Ducelle of R. Boekholt. ZOJUIST VERSCHENEN: de verbeterde herdruk van door Harryet Marsman Even boeiend als de natuur, de werkelijkheid en het leven. Uitgave Moesson Prijs f 26,50, porto f 4,25 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 2